کد خبر: ۴۹۵۱۶۷
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۱

یک تحلیلگر: امنیت اروپا به بیرون از مرزهایش گره خورده است

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: گسترش تروریسم به اتحادیه اروپا ثابت کرد که نمی‌توان به تامین امنیت داخلی بدون ایجاد ثبات و امنیت در محیط پیرامونی پرداخت و آنها امروز فهمیده‌اند که امنیت داخلی‌شان کاملا با بیرون از مرزهای اتحادیه گره خورده است.
آفتاب‌‌نیوز :
یاسر نورعلیوند در سمینار تروریسم، افراط‌گرایی و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا در مرکز آموزش و پژوهش‌های وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: تروریسم و گونه‌های مختلف کنش‌های تروریستی امروزه به امری معمول در کشورهای اروپایی تبدیل شده است.

نورعلیوند ادامه داد: تعدد دفعات وقوع و حجم تلفات انسانی و غیرانسانی آن در سال‌های اخیر از یک سو و تحول در روش‌های نوین اقدامات تروریستی پس از هر پاسخ و راهکار ضدتروریستی اروپایی از سوی دیگر باعث شده دولت‌های اروپایی همواره از کنترل و مقابله با پویایی‌های این تهدید باز بمانند و از سر استیصال در محافل عمومی و کارشناسی خود، از یادگیری زندگی در شرایط ترور سخن بگویند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: برآوردها و تحلیل‌های کارشناسی نشان می‌دهد که حتی با از بین رفتن گروه‌های تروریستی در غرب آسیا و شمال آفریقا، خطر تروریسم در اروپا نه تنها همچنان به قوت خود باقی مانده، بلکه حتی احتمال افزایش آن هم بالاست زیرا سرزمین‌زدایی از داعش باعث بازگشت تروریست‌های متواری شده به اروپا شده و علاوه بر این موجب افزایش پدیده موسوم به گرگ‌های تنها در کشورهای اروپایی می‌شود.

وی ادامه داد: در خود کشورهای اروپایی اتباع و شهروندانی زندگی می‌کنند که کاملا با القائات افراط‌گرایانه همزادپنداری می‌کنند و تحت تاثیر آن قرار دارند. پس از پایان به‌اصطلاح خلافت اسلامی داعش، تفکر تروریستی همچنان پا برجا است و فعالیت و یارگیری تروریست‌ها به ویژه در فضای مجازی می‌تواند ابعاد کاملا جدیدی به خود بگیرد.

علیوند با بیان اینکه مساله تروریسم برای اتحادیه اروپا تنها ترور تعدادی از شهروندان و یا آسیب رساندن به اماکن عمومی خود نیست، خاطرنشان کرد: مساله تروریسم برای اتحادیه اروپا مجموعه‌ای از سرمایه‌های اقتصادی، اجتماعی و حتی سبک‌های مدیریتی و الگوی حکمرانی و همگرایی در این اتحادیه و دولت‌های عضو آن را نشان گرفته است.

وی ادامه داد: اتحادیه اروپا امروزه با چالش‌های متعددی نظیر بحران پناهجویی، تداوم رکود و رشد اقتصادی کند به ویژه در مناطق جنوبی خود، مساله خروج کشورها از اتحادیه اروپا، جدایی‌طلبی‌های قومی و بسیاری از مسائل دیگر روبرو است. علاوه بر این احزاب ملی‌گرای افراطی در اروپا در واکنش به این دو پدیده در هم تنیده یعنی تروریسم و پناهجویی رشد یافته‌اند، این اهداف توانسته‌اند با نقد ناکارآمدی اتحادیه اروپا و دولت‌های اروپایی در مقابله با این چالش‌ها در میان افکار عمومی اروپا جایگاهی قابل اعتنا برای خود باز کرده و به سطوحی از قدرت در کشورهای متبوع خود برسند تا جایی که در بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی اتحادیه اروپا یعنی آلمان، حزب راست‌گرای AFD توانسته است با کسب 94 کرسی به سومین حزب پارلمان تبدیل شود و نه تنها مانع تشکیل دولت قوی توسط آنگلا مرکل شده بلکه اساسا خود پروسه تشکیل دولت را هم به بن‌بست کشانده است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: تروریسم از یک سو با ترویج بی‌ثباتی در اروپا و القای حس عدم امنیت در حوزه‌های صنعت گردشگری و سرمایه‌گذاری و از سوی دیگر با به چالش کشیدن اروپای بدون مرز و افزایش کنترل‌های ملی بر مرزها که گردش آزاد سرمایه و خدمات را با مشکل مواجه ساخته، توانسته است بر روندهای نابسامان اقتصادی اتحادیه اروپا تاثیر منفی گذاشته و گزار از وضعیت رکود به رشد پیوسته و مستمر اقتصادی را به ویژه در اعضای جنوبی این اتحادیه مانند یونان، اسپانیا، پرتغال و ایتالیا را کند و یا به تاخیر بیندازد.

وی در پایان با بیان اینکه تحولات موجود و گسترش تروریسم به اعضای اتحادیه اروپا اثبات کرده است که امنیت داخلی آنها کاملا با خارج از مرزهای این اتحادیه گره خورده است، گفت: آنها هم‌اکنون می‌دانند که نمی‌توان به تامین امنیت داخلی بدون ایجاد ثبات و امنیت در محیط پیرامونی پرداخت.

ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین