کد خبر: ۴۹۵۲۵۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴

چرا ایران، این روزها همچنان می‌لرزد؟

در هفته های اخیر چندین زلزله در مناطق مختلف کشور از جنوب تا شمال و غرب تا شرق روی داده است.
آفتاب‌‌نیوز :
زلزله های اخیر این روزها وحشتی بین مردم انداخته و همین دلیل مناسبی است تا شایعات بسیاری در مورد وقوع زلزله در سراسر کشور داغ شود؛ شایعاتی که هر روز در شبکه های اجتماعی همه ما با آن سر و کار داشته ایم؛ به‌طوری‌که برخی از این شایعات برای چندمین بار از سوی مسئولان مربوطه رد شدند.

به گزارش آفتاب‌نیوز، در مورد زلزله های اخیر باید گفت، قرار گرفتن ایران روی کمربند زلزله علت اصلی این اتفاقات طبیعی است و بیشتر شهرهای کشور که روی این کمربند قرار دارند در روزهای اخیر زلزله را حس کرده اند.

برخی از شهرهای کشور نیز در مناطقی هستند که کم خطرتر از مناطق دیگرند و با عنوان "مناطق سفید" از آنها یاد می شود؛ مناطقی که احتمال وقوع زلزله های بالای 6 ریشتر حتی در بازه زمانی سه هزار سال یکبار هم وجود ندارد.

مناطقی همچون کویر لوت یا کویر مرکزی ایران جزو مناطقی محسوب می شوند که لرزه خیزی کمتری دارند، هر چند که ساکنانی هم ندارند. 

مناطق دیگری نظیر نوار سنندج-سیرجان که شامل استانهای مثل اصفهان، سنندج، اراک و همدان می شود نیز از لرزه خیزی پایینی برخوردار است. 

البته ناحیه جنوب اهواز به سمت ابادان و خرمشهر نیز در منطقه سفید قرار دارند. به جز این موارد بقیه مناطق ایران جزو مناطق پرلرزه به شمار می‌روند.

 خطرناک‌ترین گسل‌های و مناطق زلزله خیز ایران را بشناسیدچرا ایران، این روزها همچنان می‌لرزد؟
  
 گسل کوه خضر از میان بخشی از شهر قم عبور می‌کند
گسل اصلی جوان زاگرس از کنار شهر مریوان عبور می‌کند
گسل غربی فروافتادگی دریاچه ارومیه از کنار شهر ارومیه عبور می‌کند
گسل بافران از جنوب شهر نایین عبور می‌کند
 گسل هیرمند از نزدیکی شهر زاهدان عبور می‌کند
گسل مکران از نزدیکی شهرهای ساحلی جاسک و چابهار عبور می‌کند
گسل ساحلی بندرعباس از شهر بندر عباس عبور می‌کند
 گسل اهواز از وسط شهر اهواز عبور می کند
گسل تبریز  شمال شهر تبریز

البته ناگفته نماند که قدرت همه لرزه هایی که در مناطق پرلرزه رخ می دهد کاملا متفاوت است و این دلیلی بر عدم صدور حکم قطعی در مورد تفاوت گسل های نامبرده خواهد بود.

با توجه با مطلب ذکر شده تقریبا  دلایل زلزله اخیر و ارتباطشان با گسل های نامبرده مشخص شده است. شایعات قبل از وقوع زلزله جز ایجاد ترس و واهمه برای مردم چیز دیگری به همراه ندارد و باید با بی توجهی به تمامی شایعات اخیر از بازنشر آنها نیز جلوگیری کنیم.

منبع: جماران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
0
1
چون اين زمين لرزه نيست
حسین اسدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۲
0
0
اره جون شما یک مدت ایران صاف و ساده و کم زلزله بود یک دفعه در این مدت مثل تردمیل میلرزه فقط می اندازید گردن گسل که این گسل ها قبل از شدت زلزه هزارا سال پیش بوده است
پاسخ می خواهید بدهید پاسخ زلزله را ندهید پس چرا شدت وحشتناک شدت آمارش تشنج و فراوانی پیدا کرد و جواب دهید چه علمی و چه غیر آن
باتشکر
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین