کد خبر: ۴۹۵۲۸۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴

«خبرسازترین متهمان و محکومان»

همواره در دستگاه قضایی پرونده‌های مهمی مطرح بوده و هست؛ بخشی از این پرونده‌ها مربوط به چهره‌های شناخته شده کشور است که تعدادی از آن‌ها محکوم شده و در حال سپری کردن دوران محکومیت خود بوده و برخی دیگر عنوان متهم را با خود به یدک می‌کشند.
آفتاب‌‌نیوز : از جمله این پرونده‌ها می‌توان به پرونده‌ محمودرضاخاوری، بابک زنجانی، مهدی جهانگیری، محمدرضا رحیمی، حمید بقایی، محمدعلی طاهری، نازنین زاغری، محمود احمدی‌نژاد، مهدی هاشمی و سعید مرتضوی در دستگاه قضایی اشاره کرد که آخرین وضعیت آن‌ها به شرح زیر است:
نام متهم یا محکوم  عناوین اتهامی                                                       پرونده در چه مرحله‌ای است؟                                                                                                                     

*بابک زنجانی

*مهدی شمس

*حمید فلاح هروی

اتهامات «بابک زنجانی» متهم اصلی پرونده موسوم به فساد نفتی؛ افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور، کلاهبرداری از شرکت ملی نفت، بانک مسکن و تامین اجتماعی، پولشویی، جعل 24 فقره اسناد بانکی و صورت حساب‌های بانکی، جعل حواله‌های ارزی و جعل دستور انتقال بین بانک‌ها. اتهامات «مهدی شمس» متهم ردیف دوم، افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی، مشارکت در کلاهبرداری از شرکت ملی نفت ایران، مشارکت در پولشویی و کلاهبرداری.  اتهامات «حمید فلاح هروی» متهم ردیف سوم این پرونده نیز، افساد فی الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی، مشارکت در کلاهبرداری از یک شرکت، مشارکت در کلاهبرداری از تامین اجتماعی و مشارکت در پولشویی است.

/هر سه نفر در زندان بسر می‌برند/

طبق رای صادره از سوی دادگاه بدوی این سه متهم مفسد فی‌الارض شناخته و به اعدام، رد مال شاکی و شرکت ملی نفت ایران و جزای نقدی محکوم شدند.

حکم اعدام بابک زنجانی از سوی دیوان عالی کشور تایید و حکم دو متهم دیگر پرونده نقض و به شعبه هم عرض ارجاع شد. پس از رسیدگی به پرونده این دو متهم در دادگاه تجدیدنظر، مهدی شمس متهم ردیف دوم پرونده به 20 سال حبس و رد مال تضامنی با بابک زنجانی و فلاح هروی به مبلغ 65 میلیون یورو که باید به بانک مسکن بدهد، محکوم شد. حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم پرونده نیز به 20 سال حبس و رد مال شامل یک دستگاه خودروی بنز، یک میلیارد هدیه ازدواج دخترش و منزلی در شهرک غرب که از طرف بابک زنجانی به عنوان هدیه به او داده شده بود و دو میلیون دلار سود حاصل از بانک FIIB محکوم شد.

محمودرضا خاوری

اتهامات مدیرعامل وقت بانک ملی و یکی از متهمان پرونده موسوم به فساد بزرگ بانکی اخلال در نظام اقتصادی و دریافت رشوه مطرح شده است.

دادگاه خاوری به صورت غیابی برگزار شد

پس از رسیدگی به پرونده «محمودرضا خاوری» در تاریخ 30 آبان ماه سال جاری در شعبه 26 دادگاه انقلاب، وی بابت اتهام اخلال در نظام اقتصادی به 20 سال حبس و بابت اتهام دریافت رشوه به 10 سال حبس و همچنین پرداخت 3 میلیون دلار پول نقد به عنوان جزای نقدی محکوم شد.

در روزهای اخیر خبری در فضای مجازی مبنی بر قتل نامبرده در کانادا منتشر شد که پلیس کانادا این موضوع را تکذیب کرد.

مهدی جهانگیری عنوان کلی اتهام نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران، مالی مطرح شده است.

نامبرده مهرماه سال جاری در کرمان بازداشت شد و پس از گذشت مدت زمانی پرونده وی برای ادامه رسیدگی‌ها به تهران منتقل شد. متهم همچنان در بازداشت بسر می برد.

محمود احمدی‌نژاد پرونده محمود احمدی‌نژاد رییس دولت‌های نهم و دهم با شکایت کمیسیون اصل 90 مجلس و چند شاکی خصوصی در دادگاه کیفری یک استان تهران تشکیل شد.

نامبرده خرداد ماه سال 92 از سوی شعبه 6 دادگاه کیفری یک استان تهران به دادگاه احضار شد. ظاهرا از وی برای حضور در دادگاه دعوت به عمل آمده که احمدی نژاد حضور نیافته است. بر اساس آخرین اظهارنظر سخنگوی قوه قضاییه، احمدی نژاد هنوز محاکمه نشده است.

محمدرضا رحیمی اتهامات معاون اول رییس دولت دهم، اخذ رشوه و تحصیل مال از طریق نامشروع عنوان شد.

/وی اکنون در حال سپری کردن دوران حبس خود در زندان است/

پس از رسیدگی به پرونده رحیمی در شعبه 6 دادگاه کیفری یک استان تهران در سال 93، وی به 15 سال حبس، پرداخت دو میلیارد و 850 میلیون تومان رد مال و یک میلیارد تومان جزای نقدی محکوم شد. با اعتراض به رای، پرونده به دیوان عالی کشور رفت و دیوان با تایید مجازات‌های رد مال و جزای نقدی، رحیمی را به پنج سال و 91 روز حبس و پرداخت دو میلیارد و 850 میلیون تومان رد مال و یک میلیارد تومان جزای نقدی محکوم کرد.

سرانجام نامبرده در تاریخ 26 بهمن ماه سال 93 برای اجرای حکم حبس به زندان منتقل شد.

مهدی هاشمی عناوین اتهام وی از سوی مقامات قضایی امنیتی و اقتصادی عنوان شد.

/وی اکنون در حال سپری کردن دوران حبس خود است/

اواخر سال 93 حکم دادگاه بدوی از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب  در خصوص پرونده مهدی هاشمی صادر شد و بر اساس آن، مهدی هاشمی به حبس، جزای نقدی، رد مال و انفصال از خدمات دولتی محکوم شد. با اعتراض متهم به رای صادره، پرونده به دادگاه تجدیدنظر ارسال و در نهایت دادگاه تجدیدنظر حکم دادگاه بدوی را تایید کرد و وی مرداد ۹۴ برای اجرای حکم  راهی اوین شد.

حمید بقایی طبق گفته مقامات قضایی، اتهامات وی مالی است.

حمید بقایی که سابقه بازداشت در سال های اخیر را دارد، تیر ماه امسال نیز مجددا بازداشت شد.

مهر ماه سال 96 حمید بقایی در دادگاه کارکنان دولت حضور یافت که البته تاکنون حکمی برای وی در این پرونده صادر نشده است.

سعید مرتضوی

دادستان سابق تهران و مدیرعامل وقت سازمان تامین اجتماعی در دو پرونده مطرح با عناوین «کهریزک» و «تامین اجتماعی» دارای اتهامات متعدد است. البته پرونده وی در خصوص سازمان تامین اجتماعی دو بخش دارد.

پرونده نخست در رابطه با حادثه کهریزک و پیرامون قتل هایی بود که شکات خصوصی شکایت کردند، دادگاه قتل عمد تشخیص داد و مباشرین را محکوم کرد، اما چون رضایت دادند، قصاص انجام نشد و از باب جنبه عمومی تحمل کیفر کردند. مرتضوی در این پرونده به معاونت در قتل عمد متهم شد، نهایتا دادگاه بدوی وی را به 5 سال حبس محکوم کرد و دادگاه تجدیدنظر به دلیل اظهار ندامت حکم حبس را به دو سال تقلیل داد.

پرونده دیگر مرتضوی درباره سازمان تامین اجتماعی و رای دیوان عدالت اداری بود. بحث این بود که مرتضوی در آن مقطع می تواند به عنوان رییس سازمان باشد یا خیر. این پرونده در دادگاه رسیدگی شد که دادگاه بدوی به مجرمیت و شش ماه حبس رای داد، اما دادگاه تجدیدنظر نپذیرفت و وی را از این اتهام تبرئه کرد.

بخش دیگری از پرونده سازمان تامین اجتماعی مربوط به موضوع تحقیق و تفحص از این سازمان است که در ارتباط با آن پرونده هنوز حکم صادر نشده است.

محمدعلی طاهری

اتهامات سرکرده گروه موسوم به عرفان حلقه در دو پرونده جداگانه توهین به مقدسات و افساد فی الارض و ... عنوان شد.

/نامبرده هم‌اکنون در زندان است/

طاهری در سال 90 به اتهام توهین به مقدسات بازداشت و پس از محاکمه، به 5 سال حبس و پرداخت جزای نقدی و شلاق محکوم شد.

در سال 93 وی مجددا به اتهام افساد فی الارض محاکمه و حکم اعدام برایش صادر شد که با اعتراض، پرونده به دیوان عالی کشور رفت. دیوان عالی حکم را نقض و برای رسیدگی به شعبه هم عرض ( 26 دادگاه انقلاب) فرستاد. شعبه مذکور نیز حکم اعدام را تایید کرد.

با اعتراض دوباره، دیوان عالی کشور بار دیگر حکم صادره مبنی بر اعدام را نقض کرد و پرونده را به شعبه هم عرض (15 دادگاه انقلاب) ارجاع داد.

نازنین زاغری

اتهام زاغری شهروند ایرانی - انگلیسی دست داشتن در فعالیت‌های ضدنظام عنوان شده است.

/زاغری اکنون در اوین بسر می‌برد/

وی در سال 95 در جریان سفری که به ایران داشت به اتهام دست داشتن در فعالیت‌های ضد نظام بازداشت و پس از محاکمه در دادگاه انقلاب، به 5 سال حبس محکوم شد.

منبع: ایسنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
0
1
واقعا برای شما متاسف هستم که اینگونه افراد را درکنار هم قرارمیدهید .
یاد ضرب المثلی قدیمی افتادم. بچه دریاکنارو بچه دروازه غار..........
صاحب اندیشه رابا ذردان وقاتلان مقایسه کردن...؟؟؟!!!!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
0
1
یعنی میشه قتل عمد کرد و با اظهار ندامت از مجازات نجات پیدا کرد چه جالب
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین