کد خبر: ۴۹۵۲۹۴
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم آباد

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از ثبت تصویر پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم آباد خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز : فتحی بیرانوند در این خصوص اظهار داشت: کارشناسان اداره نظارت بر امور حیات وحش معاونت پایش اداره کل محیط زیست لرستان به منظور کنترل و پایش حیات وحش خصوصا گونه های با ارزش و در معرض خطر انقراض اقدام به نصب دوربین تله ای در مناطق تحت مدیریت و آزاد استان نمودند که در این راستا برای چهارمین بار موفق به ثبت تصویر پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم آباد شدند.

وی با اشاره به اقدامات حفاظتی مطلوب مانند احداث دیده بانی و پاسگاه محیط بانی در ارتفاعات و برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی حفاظت از حیات وحش و نیز تلاش و جدیت محیط بانان منطقه و نقش آن ها در افزایش ضریب امنیت منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم آباد، از این منطقه به عنوان زیستگاه جدید پلنگ لرستان نام برده و اظهار امیدواری کرد با توجه به وضعیت مطلوب حفاظتی منطقه و جمعیت ایده آل کل و بز و گراز در این منطقه تصاویر بیشتری از حضور این گربه سان در خطر انقراض در این منطقه ثبت شود.

وی در پایان از از زحمات پوریا سپهوند و گروه تحقیقاتی جهت ثبت تصاویر پلنگ در منطقه سفید کوه تقدیر و تشکر کرد.

گفتنی ست: پلنگ ایرانی یکی از بزرگترین زیرگونه‌های پلنگ است که بومی غرب آسیا محسوب می شود و در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت(IUCN ) در طبقه جانوران در معرض خطر انقراض قرار دارد. اندازه‌ و رنگ پوشش بدن پلنگ ایرانی در مناطق مختلف و در گستره پراکنش پلنگ در ایران، تفاوت قابل توجهی با یکدیگر دارد. طول بدن پلنگ‌ها بطورکلی به 160 و گاهی هم به 180 سانتی‌متر می‌رسد و طول دُم آنها 110 سانتی‌ متر است. وزن پلنگ ایرانی تا 90 کیلوگرم است و ارتفاع آن تا شانه به 75 سانتی‌متر می‌رسد.

منبع: خبرآنلاین
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین