کد خبر: ۴۹۵۳۰۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷
ضرب‌الاجلی برای کنگره درباره برجام وجود نداشته

کاخ سفید: اگر توافق‌هسته‌ای اصلاح نشود، برجام متوقف خواهد شد

سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه هیچ ضرب‌الاجلی برای کنگره در زمینه برجام وجود نداشته است، گفت: اگر اصلاحات مناسب برای توافق هسته‌ای در کنگره و توسط متحدان آمریکا انجام نشود، توافق پایان خواهد یافت.
آفتاب‌‌نیوز : سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری روز سه‌شنبه خود در پاسخ به سوالی درباره نبود طرحی در کنگره آمریکا برای وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران علیرغم فرارسیدن ضرب‌الاجل قانونگذاران گفت که دولت به تلاش و تشویق برای پیشرفت در زمینه اصلاح توافق هسته‌ای با ایران در کنگره آمریکا ادامه می‌دهد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، بنا بر گزارش پایگاه اینترنتی کاخ سفید، سندرز در ادامه گفت: در واقع هیچ ضرب‌الاجلی برای اقدام تا پایان هفته تعیین نشده بود و دولت هم هیچ درخواستی از کنگره برای ارائه طرحی در زمینه بازگرداندن تحریم‌های مرتبط با برجام نداشته است.

به گزارش خبرگزاری رسمی کویت(کونا)، وی همچنین هشدار داد که اگر اصلاحات مناسب از طریق کنگره و متحدان آمریکا در توافق هسته‌ای انجام نشود، برجام متوقف خواهد شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ماه اکتبر از تائید توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که در ژوئیه 2015 حاصل شد، خودداری کرد و با این کار سرنوشت توافق را به کنگره سپرد.

اما هم‌زمان با پایان 60 روز فرصت اعضای کنگره برای تصمیم‌گیری درباه وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران و آینده توافق هسته‌ای برخی دستیاران قانونگذارن آمریکایی خبر داده‌اند که این هفته کنگره بدون آنکه درخصوص بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای تصمیمی بگیرد از این ضرب الاجل که به پایان رسیده است، عبور خواهد کرد.

بنابراین اجرای توافق هسته‌ای تا حدود یک ماه دیگر (دی ماه) که ترامپ بار دیگر باید تصمیم خود درباره تائید پایبندی ایران را اعلام کند، ادامه خواهد داشت.

بنابر این گزارش، کنگره با این اقدام و عدم اتخاذ تصمیمی درخصوص برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) توپ را در زمین ترامپ انداخته است و اعلام عدم پایبندی ایران به برجام احتمالا باعث از بین رفتن این توافق بین‌المللی خواهد شد.

همچنین یک مقام کاخ سفید روز سه‌شنبه در این باره به رویترز گفت که دولت ترامپ هم اکنون موضوع تحریم‌های هسته‌ای ایران را به کنگره سپرده است و مایل به بازگشت این تحریم‌ها نیست.

رکس تیلرسون، وزیر امورخارجه آمریکا نیز در دیداری غیر علنی با دیپلمات‌های آمریکایی با اعلام اینکه آمریکا فعلا در برجام می‌ماند، تاکید کرده است که این توافق نواقصی دارد که باید رفع شود.

در این میان، رهبران قدرت‌های اروپایی عضو برجام همواره با حمایت از توافق بر عدم تمایل خود برای تغییر، اصلاح یا مذاکره مجدد بر سر آن تاکید کرده‌اند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
0
0
ميريم سلموني اصلاحش ميكنيم
محمد
|
-
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۳
0
0
خیلی ممنون که با این خبر موجبات خنده ما را فراهم کردید.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین