کد خبر: ۴۹۵۳۹۹
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۳
پیامدهای پذیرش «قدس» از سوی ترامپ به عنوان پایتخت اسرائیل

فرصت طلایی ترامپ به ایران و جهان اسلام/توطئه بزرگ در خاورمیانه شکست می‌خورد؟

ترامپ با اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل فرصتی طلایی را به منظور بسیج کردن جهان اسلام در برابر واشنگتن برای ایران فراهم کرد /ایران از فرصت ایجاد شده در نتیجه تصمیم ترامپ درباره قدس به نفع خود استفاده خواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- تصمیم ترامپ در برسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل این ظرفیت را دارد که سبب شود تا ایران مسئله فلسطین را مشکل اصلی خاومیانه معرفی کند و همچنین دوستی عربستان سعودی و اسرائیل را در مرکز توجهات افکار عمومی قرار دهد. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، سایت «میدل ایست ای» در تحلیلی دراین‌باره با اشاره به پیامدهای پذیرش قدس از سوی ترامپ به عنوان پایتخت اسرائیل، می‌نویسد: تصمیم ترامپ در اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل موجب محکومیت جهانی شد و همچنین خشم بسیاری از کشورهای مسلمان را علاوه بر فلسطینیان، موجب شد. در مقابل این اقدام، واکنش ایران قابل پیش‌بینی بود. این موضوع می‌تواند سطح نفوذ ایران را در منطقه افزایش دهد. حرکت ترامپ زمانی روی داد که عربستان سعودی و اسرائیل دشمنان ایران به سمت روابطی نزدیک‌تر و بازتر با یکدیگر حرکت کردند. منافع یکسان دو کشور منجر به ظهور اتحادی غیر‌رسمی میان آنان شد که هدف آن مقابله با ایران بوده است. 

شکست توطئه اسرائیل، عربستان و آمریکا/فرصت طلایی ترامپ به ایران و جهان اسلام

اسرائیلی‌ها، سعودی‌ها و ترامپ به طور ناگهانی ایران را منبع آسیب‌های منطقه دانسته‌اند. با این حال، جالب توجه است که تصمیم ترامپ در اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل این ظرفیت را دارد که مانع از نتیجه‌بخشی تلاش‌های سعودی‌ها و اسرائیلی برای مقابله با ایران شود که به ادعای آنان اصلی‌ترین مشکل خاورمیانه است. همان‌گونه که انتظار می‌رفت ایران از تصمیم ترامپ به عنوان فرصتی مغتنم برای بازگرداندن مسئله به محوری‌ترین موضوع جهان اسلام استفاده کرد. سرمقاله ۱۱ دسامبر «صبح صادق» ارگان هفتگی سپاه نشان‌دهنده این دیدگاه در ایران است که در آن سرنوشت فلسطین به اولویت شماره یک جهان اسلام بازگردانده شد. در این سرمقاله نتیجه‌گیری می‌شود که حرکت ترامپ اثبات این نکته بود که مذاکره با اسرائیل هرگز نتیجه‌ای ندارد و فلسطینی‌ها باید انتفاضه و جهاد را برای کسب حقوق‌شان مورد استفاده قرار دهند.

در ادامه این گزارش آمده است: بدون شک ایران با سه هدف از این موضوع بهره‌برداری خواهد کرد: نخست آن که موضع خود را در جهان اسلام به عنوان دولتی پیشرو در حمایت از فلسطینی‌ها و مطرح‌کننده ایده تعلق قدس به فسلطین و مقابله با امریکا و اسرائیل تقویت کند، دوم آن که سعودی‌ها را در موقعیت دفاعی ضعیف قرار دهد. در سال‌های اخیر، عربستان خواستار مقابله با ایران شده تا بتواند خود را رهبر جهان اسلام معرفی کند، سوم آن‌که ایران می‌تواند از این فرصت طلایی استفاده کند و بگوید که سعودی‌ها که در حال همکاری با ترامپ و اسرائیل علیه تهران هستند، خائن به جهان اسلام بوده‌اند و البته بسیج کردن دنیای اسلام علیه دولت ترامپ به دلیل سیاست‌های سخت‌گیرانه امریکا علیه تهران می‌تواند امکان‌پذیر شود». 

میزان اثربخشی این اقدام بستگی به سطح اقدامات و واکنش‌های اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها دارد. اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی حماس خواستار سومین انتفاضه در کرانه باختری و قدس شده است. اگر چنین قیامی رخ دهد احتمالا موضع ایران قوی‌تر خواهد شد و طرح سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها برای اقدام علیه دولت ایران شکست خواهد خورد. 

ایران از آرمان ها  و شعارهای فلسطینیان دفاع خواهد کرد تا زمانی که فلسطینی‌ها آماده مبارزه علیه اسرائیل باشند اما درگیری ایران با امریکا و اسرائیل بر سر مسئله فلسطین بعید خواهد بود. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین