کد خبر: ۴۹۵۴۶۴
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۱

شایع‌ترین علت بروز کیست و تومور در ناحیه دهان

دبیر مشاور علمی دوازدهمین کنگره انجمن دندانپزشکان عمومی ایران گفت: شایع‌ترین علت تشکیل کیست‌ها و تومورها، عوامل عفونی است که به‌ دنبال آلوده شدن پالپ دندان‌ در انتهای ریشه و در داخل استخوان به ‌وجود می‌آید.
آفتاب‌‌نیوز :
 دکتر وحید مسگرزاده ‌در مورد تومورها و کیست‌های ناحیه دهان اظهار کرد: این ضایعات شیوع بالایی دارند اما بیشتر آنها دارای ماهیتی خوش خیم هستند؛ شایع‌ترین دلایلی که در تشکیل کیست‌ها و تومورها دیده می‌شود علت عفونی داشته است.

به گزارش انجمن دندانپزشکان عمومی ایران،وی بیان داشت: تومورها و کیست ها با عللی دیگر نیز مانند ازدیاد سلول‌های سازنده بافت‌های دندانی یا سلول های غدد بزاقی می‌توانند تشکیل و این گونه مشکل ها را ایجاد کنند، البته بیشتر این ضایعات باید درمان شوند تا مشکلی برای بیمار در آینده ایجاد نکنند.

مسگرزاده با تاکید بر اینکه بسیار مهم است که روش درمانی صحیح در این زمینه نیز اعمال شود، تصریح کرد: به طور کلی هرگونه تغییر در رنگ یا حالت لایه های مخاطی دهان، ایجاد هرگونه زخم در محیط دهان یا ایجاد هرگونه توده، اگر بدون علت واضح باشد و بیشتر از2 هفته ماندگار شود، باید تحت معاینه و آزمایش های تشخیصی قرار گیرد. 

جراح دهان، فک و صورت گفت: درصد بالایی از مراجعان مبتلا به ضایعات بدخیم حفره دهان بسیار دیر اقدام به درمان می‌کنند که هرگونه تعلل در این امر باعث سخت‌تر شدن درمان و پایین‌تر آمدن شانس موفقیت درمان می‌شود.

وی در خصوص میزان شیوع شکاف لب و کام در ایران نیز اظهار کرد: در مورد آمار این بیماری در ایران اطلاعات دقیقی در دست نیست اما طبق کتاب های مرجع این آمار در آمریکای شمالی یک مورد در 700 زایمان است البته این آمار به نسبت نژادهای مختلف یا عوامل زمینه ای دیگر متفاوت است.

دبیر مشاور علمی دوازدهمین کنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران افزود: در ایران نیز شاهد این مشکل هستیم و برخی از این بیماران به علت درآمد پائین یا قرارداشتن در مناطق محروم از درمان به موقع و مناسب محروم هستند.

جراح دهان، فک و صورت خاطرنشان کرد: در ایران تمام امکانات لازم برای جراحی این بیماران فراهم است و موفقیت‌های زیادی در این زمینه حاصل شده است.

دوازدهمین کنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران در روزهای 19 تا 22 دی ماه سال جاری در مرکز همایش های برج میلاد در تهران برگزار می شود.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین