آفتابنیوز : یکی از مخاطبان «
آفتابنیوز» در مطلبی که برای این پایگاه خبری ارسال کرده، نوشته است: هرگز برایتان پیش آمده از قیمتهای متفاوت یک کالا دچار بهت و حیرت یا سرگیجه شوید؟ یرای اینجانب که بارها پیش آمده. اخرین بار همین دیروز بود. هنگامی که برای خریدن یک قوطی رب گوجه ۸۰۰ گرمی در یک فروشگاه به قفسهی ربها نگاه کردم. دیدم قیمت یک قوطی رب از حدود ۴ هزار تومن هست تا حدود ۷ هزار تومن.
وی افزوده است: باور کنید خیلی جا خوردم. بعد که تاحدی به خودم آمدم نوشتههای روی یکایک مارکها را خواندم. مطمئن شدم که مواد تشکیلدهنده هیچ تفاوتی باهم ندارند. خودتان هم میدانید. روی همه نوشته بود: تهیه شده از آب گوجهی غلیظ و نمک!!! اینجا بود که احساس کردم فروشگاه دارد دور سرم میچرخد. به من حق بدهید. چون بنده هم در وضعیت مشابه به شما حق میدهم. آیا گوجهی بعضی شرکتها عزیزتر از دیگری است!؟ خدا میداند. آیا صاحب شرکت عزیزتر از دیگری است!؟ خدا میداند. آیا زور گوجهی بعضی شرکتها زیادتر از دیگری است!؟ خدا میداند. آیا زور صاحب بعضی شرکتها زیادتر از دیگری است!؟ چه بگویم!؟ من که همه را نمیشناسم! تازه شوک اصلی وقتی بر من وارد شد که یکی از بستگان همان مارک را از یک فروشگاه دیگر ۱۸۰۰ تومن از بنده ارزانتر خریده بود! ما دو نفر که هرچی فکر کردیم نفهمیدیم کجا به کجاست! کی به کیه! چه کس یا کسانی قیمتگذاری میکنند!؟ چه جوری حساب و کتاب میکنند!؟ ببخشید که خیلی سوال پرسیدم. عرض کردم که حسابی گیج شدهام. ولی تمنا میکنم هرکس جواب این سوالها را میداند به اطلاع دیگران هم برساند. ثواب دارد.
1 - فصل کاشت و برداشت محصولات کشاورزی و منطقه فعالیت کشاورزان و وسعت زمینهای زیر کشت ، بر قیمت محصول تولیدی تاثیر شدیدی دارد .
مثلا در فصل تابستان گوجه فرنگی در استانهای خراسان حداقل قیمت را دارد . پس کارخانه هایی که در این منطقه هزینه مواد اولیه و حمل و نقلشان حداقل قیمت را دارد و نتیجتا محصولشان ارزان تمام میشود . شرکتهای تبرک و خوشاب از این نوع کارخانجات هستند .
2 - هزینه های تحمیلی و سربار برخی از کارخانه ها بیشتر از دیگر کاخانه هست .
مثلا : در استان تهران حق و حقوق ادارات دولتی نسبت به استانهای محروم بیشتر است . همچنین دستمزد کارکنان و ...
3 - کیفیت مواد و افزودنیهای مجاز ، هچنین پریکس ( غلظت ) محصول بر قیمت تمام شده تاثیری قطعی میگذارد .
مثلا متداول است در برخی از ربها مقداری کدوتنبل هم به گوجه ها اضافه میکنند ، که موجب خوشرنگی و آرد هم موجب بالا بردن غلظت میشود .
4 - هزینه های تبلیغات ، حقوق بالای مدیران و ... موجب افزایش قیمت نهایی محصول میشود
5 - مهمتر اینکه چون سازمان متولی قیمت گذاری نفوذی کار میکند . تقریبا قیمت همه شرکتها در یک رنج نزدیک به هم تصویب میگردد . لذا هرچه شرکت با تبلیغات خود مصرف کننده را به سمت خود بکشد . هم هزینه تبلیغات را از مصرف کننده میگیرد و هم حاشیه سود فروشندگان را کاهش میدهد . این است که برخی فروشندگان ربهای گران را حتی با سود کمتر از ربهای ارزان میفروشند . چون برند شده اند . مثل یکویک ، رژین ، مهرام و ...