کد خبر: ۴۹۵۵۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۸

به کجا چنین شتابان؟

انقلاب اسلامی از همان آغاز داعیه ادامه راه پیامبران و اولیای دین داشت و پیامبر اسلام هدف بعثت خود را کامل کردن مکارم اخلاق دانست. (انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق). اما آنچه در ادبیات سیاسی ما دیده می شود؛ برازنده جامعه دینداران نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
غلامعلی دهقان*- قرار نبود انقلابیون اصیل و ریشه دار اینگونه سطح ادبیات سیاسی کشور را تنازل دهند.

یکی به دیگری طعنه می‌زند؛ ما بست می‌نشینیم اما منتقدمابش می‌زند. دیگری مقامی در گذشته را اینگونه نوازش می‌دهد که وی ممکن است روانگردان مصرف کند و آن دیگر، شرط برگزاری مناظره را تایید پزشک مبنی بر عدم استعمال روانگردان می داند و فردی دیگر آشکار برادر مومنی را لعنت می‌کند و قس علیهذا.

۱- انقلاب اسلامی از همان آغاز داعیه ادامه راه پیامبران و اولیای دین داشت و پیامبر اسلام هدف بعثت خود را کامل کردن مکارم اخلاق دانست. (انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق). اما آنچه در ادبیات سیاسی ما دیده می شود؛ برازنده جامعه دینداران نیست.

۲-به قول سعدی درگلستان: الناس علی دین ملوکهم. مردم بر طریق آیین حاکمان خود هستند. وقتی توده مردم و بخصوص نسل های پس از انقلاب این نحوه رفتار اهالی سیاست را ببینند؛ دچار منطق تناقض شده و همگان رامسئله دار می بینند و نباید انتظار رفتار اخلاقی از آنان داشت.

۳- این نقد به معنای آن نیست که فردی شخص دیگری را در عالم سیاست نقد نکند؛ اما تمام سخن بر سر نحوه نقداست. نقدی شایسته و بایسته است که اساس آن جمله حکیمانه (انظرماقال و لاتنظر من قال) باشد. نقدا افکار و اندیشه ها و ایده ها مطلوب است؛ نه منطق تحقیر و بی احترامی به شخصیت رقیب.

۴- مولوی درست می گوید که دو چیز می تواند آفت آدمی باشد؛ یکی ثروت و دیگری قدرت. واقعیت این است بیش از گذشته اهالی سیاست می بایست غبارزدایی را ازخود شروع کنند. به قول استادشفیعی کدکنی: هوس سفر نداری تو از این غبار بیابان...

* عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه

منبع: راهبرد

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
0
0
استاد اشتباه زدی
"هوس سفر نداری تو از این غبار بیابان..."
"هوس سفر نداری ز غبار این بیابان؟"
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین