کد خبر: ۴۹۵۶۱۸
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۰

چگونه از ایجاد اختلالات گوارشی جلوگیری کنیم؟

برای مقابله و پیشگیری از امراض گوارشی باید به فکر ایجاد تغییراتی در سبک تغذیه ای خود باشید. در پیش گرفتن رژیم غذایی سالم و پیشگیری از چاقی و اضافه وزن کمک زیادی به افزایش سلامت دستگاه گوارشتان میکند.
آفتاب‌‌نیوز :
گسترش شهرنشینی و ماشینی شدن زندگی و پیشرفت فناوری برای ما راحتی و آسایش را در بیشتر زمینه‌ها فراهم آورده است، اما ابعاد نوین زندگی‌های امروزی، اثرات تلخ و زیان آوری نیز دارند که در بعد سلامت، شامل گسترش عوامل سرطان‌زا می‌شوند.

شاید به همین دلیل، بسیاری از مردم معتقدند در گذشته بیماری‌هایی مثل سرطان بسیار کمتر شیوع داشت و مردم به اندازه امروز با انواع سرطان دست و پنجه نرم نمی‌کردند. در واقع سرطان جدای از تاثیر پذیری از ژن‌های معیوب، زاییده سبک زندگی‌های امروزی، نوع تغذیه، کم تحرکی و انواع آلودگی‌های محیطی است . اگر بخواهیم وارد این مقوله بشویم درمی یابیم در ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها بویژه سرطان‌های دستگاه گوارش حتی عوامل محیطی و نوع تغذیه بسیار موثر‌تر از ژنتیک است تا جایی که بسیاری از متخصصان و از جمله دکتر اکرم پور‌شمس، متخصص گوارش و کبد معتقدند شیوع سرطان‌های گوارشی در کشورمان بیش از ژنتیک ناشی از عوامل محیطی و نوع تغذیه است. او معتقد است تغذیه در بشقاب غذایی سالم می‌تواند اثرات تخریبی ناشی از تغذیه را در بروز سرطان‌های معده، روده و پانکراس تا حد زیادی کاهش دهد. با این تفاسیر، گفت‌وگوی ما را با وی حتما بخوانید.

زره غذایی ضد سرطان بر تن دستگاه گوارش
بیماری سرطان ناشی از عوامل متعددی است. در فردی که زمینه ژنتیک مستعد دارد مصرف بسیاری از غذاها و نیز عدم‌مصرف برخی غذاها می‌تواند در پیشگیری از ابتلای دستگاه گوارش (مری، معده، روده، پانکراس و کبد ) به سرطان موثر باشد. جدای از تاثیر ژنتیک و هوای آلوده (البته هوای آلوده بیشتر در ابتلا به سرطان ریه موثر است ) 50 تا 70 درصد موارد ابتلا به سرطان‌های گوارشی به رفتار غذایی فرد ارتباط دارد.

به چند نکته در این باره باید توجه داشته باشید:
حتی اگر مقدار زیادی غذای سالم بخورید، اما دمای غذاها بالا و داغ باشد خطر ابتلا به سرطان دهان، مری و معده افزایش می‌یابد.

چاقی با سرطان پانکراس رابطه دارد.

مصرف زیاد نمک، خطر ابتلا به سرطان معده را زیاد می‌کند. روزانه نباید بیش از یک قاشق چایخوری نمک استفاده شود.

مواد غذایی که افزودنی دارد باید کمتر استفاده شود.

هر چه غذاها بیشتر سرخ شود، ترکیبات سرطانی در آن بیشتر به وجود می‌آید‌. بر این اساس باید کمتر از ته دیگ و غذاهای باربیکیو استفاده شود .

مصرف چای داغ با خطر ابتلا به سرطان مری همراه است .

بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف قهوه بدون شکر، خطرسرطان کبد را کاهش می‌دهد .

داشتن رژیم غذایی سرشار از کلسیم می‌تواند با بالا بردن سیستم ایمنی بدن از بروز تحریکات اولیه در سرطان روده جلوگیری کند.

بروز زخم معده و دوازدهه ارتباطی با رژیم غذایی ندارد و بیشتر میکروبی یا ناشی از مصرف برخی مسکن هاست. پس هیچ رژیمی نه باعث سرطان معده می‌شود و نه می‌تواند آن را از بین ببرد .

یک نسخه ضد سرطان برای همه!
بشقاب غذایی سالم برای حفظ سلامت گوارشی همه افراد مفید است، اما شکی وجود ندارد افراد مختلف بسته به عوارض و بیماری‌هایی که دارند باید از مصرف برخی مواد غذایی در این بشقاب صرف نظر کنند. به بیان دیگر، گرچه بشقاب غذای سالم برای سلامت قلب و فشار خون و دستگاه گوارش مفید است؛ ولی ممکن است یک نفر نفخ داشته باشد، پس پیاز و کلم بروکلی را باید کمتر مصرف کند. همه مطالعات نشان می‌دهد ورزش برای کسی که یبوست دارد بسیار مفید است و سرعت دستگاه گوارش را بالا می‌برد. برای چنین شخصی حتی افزایش فیبر به اندازه ورزش موثر نیست. پس داشتن یک برنامه ورزشی منظم که ضربان قلب را بالا ببرد، حداقل به صورت یک روز در میان به کنترل وزن و بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند .

می‌خواهید از سرطان‌های گوارشی تا حد زیادی در امان بمانید‌؟
در هر وعده غذایی یک بشقاب غذایی سالم که نصفش سبزیجات و میوه‌ها، یک چهارمش ماکارونی یا برنج و یک چهارم دیگر آن نیز گوشتی که در دمای خیلی بالا پخته نشده باشد، میل کنید.

البته فقط سه بار در هفته از گوشت قرمز استفاده کنید و چهار روز باقیمانده را به مصرف گوشت سفید و پروتئین گیاهی اختصاص دهید. هر چه سهم بخش سبزیجات و میوه‌ها در بشقاب غذایی سالم شما بیشتر باشد احتمال پیشگیری از سرطان‌های گوارشی نیز بیشتر می‌شود. البته بهتر است غذاها روزانه تغییر کند .

در وعده صبحانه نیز یک تکه نان سبوس‌دار، یک‌چهارم غلات، یک‌چهارم پروتئین و نصف بشقاب میوه (‌خیار و گوجه فرنگی‌) میل کنید. هیچ میان‌وعده‌ای نیز مفید تر از میوه نیست.

وعده شام نیز باید سبک و بیشتر شامل سالادی همراه با منابع پروتئینی (فیله مرغ، تن ماهی، لوبیا یا عدس پخته) باشد. همچنین غذا را نباید سریع بخوریم .

میکروب‌های روده عامل اصلی سرطان
بررسی و مطالعات نشان داده وجود میکروب‌ها در بدن انسان به همراه استرس، نوع تعذیه و عوامل محیطی نقش بسیار موثری در ابتلا به سرطان دستگاه گوارش دارد.

در حال حاضر ارتباط بین سرطان معده و میکروب‌های دهان نیز مشخص شده است به صورتی که این میکروب، مواد غذایی حاوی نیترات را به مواد سرطان زا تبدیل می‌کند.بررسی‌ها ارتباط بین میکروب‌ها در روده بزرگ و سرطان‌ها را ثابت کرده‌اند.

دشمنان دستگاه گوارش‌تان را بشناسید
عادات غلطی همچون استعمال دخانیات، مصرف فست‌فودها، چای داغ و پررنگ و استفاده از مواد غذایی دودی زمینه بروز سرطان روده را تشدید می‌کند.

استفاده از مواد غذایی که دارای مواد نگهدارنده هستند از جمله سوسیس و کالباس زمینه بروز سایر ناراحتی‌های گوارشی را دوچندان می‌کند. بیشتر مواد غذایی آماده حاوی مواد نگهدارنده است که سوسیس، کالباس، سالاد الویه و سایر مواد غذایی از جنس مواد گوشتی برای پیشگیری از کپک زدن بیشتر حاوی مواد نگهدارنده مانند نیترات هستند.

مواد شیمیایی که برای شست‌و‌شو استفاده می‌شوند در صورت آبکشی نشدن درست ظرف و باقیماندن مواد شیمیایی روی ظرف زمینه ایجاد سرطان را به وجود می‌آورند .

افرادی که مدام از لوازم آرایشی (که غالبا حاوی سرب هستند) استفاده می‌کنند به مرور زمان بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان از جمله سرطان گوارش قرار می‌گیرند.

خوردن قسمت‌های سوخته شده کباب، گوشت و گوجه‌فرنگی برای دستگاه گوارش بسیار مضر است.

مصرف بیش از حد نمک و موادی مانند خیارشور یا در سرکه خواباندن مواد غذایی عاملی برای افزایش احتمال ابتلا به سرطان معده است .

منبع: جام جم

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین