کد خبر: ۴۹۵۸۰۶
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸

بازگشت به جنگ سرد؟

آمریکا ادعا می‏‌کند روسیه مخفیانه در حال گسترش موشک‏های میان‏برد اتمی است و از این ‏رو پیمان منع استفاده از موشک‏های میان‏برد را نقض می‏کند. واشنگتن، ناتو را تحت فشار گذاشته تا واکنش نشان دهد. ممکن است این فرآیند به یک رقابت تسلیحاتی بینجامد.
آفتاب‌‌نیوز :
وقتی اعضای گروه برنامه‌‏ریزی هسته‏ای ناتو گرد هم می‏آیند، تمهیداتی اتخاذ می‏شود که درخور حراست از محرمانه‏ترین داده‏ها یعنی «اطلاعات فوق سری جهانی» است. حتی وزرای دفاع کشورهای هم‏پیمان ملزم هستند تا گوشی‏های همراه خود را پیش از ورود به اتاق مذاکره که در فضای تنگ و بی‏پنجره مقر ناتو واقع در بروکسل صورت می‏گیرد، تحویل دهند. گذشته از وزیران، تنها چند رایزن حق شرکت در نشست را دارند.

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از جامعه‌فردا، یکی از اعضای دائمی، وصفی محترمانه از فضای حاکم بر نشست‏های هسته‏ای به دست می‏دهد. به گفته وی محل نشست به «فضای داخلی یک کلیسا» می‏ماند؛ نه هیچ صمیمیتی در کار است و نه می‏توان بساط شوخی و خنده راه انداخت. یکی دیگر از مقامات نظامی می‏گوید: «ابراز برائت از کاربرد تسلیحات هسته‏ای در کانون توجه قرار دارد، اگر بخواهیم با کلمات شرحش دهیم، جام مقدسِ هم‏پیمانی حرف اول را می‏زند. همه حاضرین با چهره‏های سرسخت، شق و رق می‌نشینند و گوش می‏‏سپرند.»

چهار هفته قبل نیز وقتی اعضا گرد هم آمدند تا با دقت به اظهارات ازپیش‏آماده جیمز ماتیس، وزیر دفاع ایالات متحده گوش دهند، همین فضا حاکم بود. ماتیس پیش‏تر موضوعات سخنرانی خود را در نشست به واسطه سازمان‏های اطلاعاتی در اختیار اعضای هم‏پیمان گذاشته بود – و برشماری همان موضوعات کافی بود تا ثابت کند این نشست از حساسیت ویژه‏ای برخوردار است. طبق شواهدی که توسط سازمان اطلاعاتی ایالات متحده گرد آمده، روسیه به صورت مخفیانه درصدد مجهز شدن به موشک‏های بالیستیک میان‏برد دارای کلاهک هسته‏ای است.

اظهاراتی که ماتیس در طول این نشست از سوی حاضرین دریافت کرد، به موضوعی مربوط می‏شد که ایالات متحده طی چند سال گذشته نگرانی‏هایی پیرامون آن داشته است. مدتی واشنگتن بر این باور بود که روسیه پیمان منع استفاده از موشک‏های میان‏برد اتمی (پیمانی موسوم به INF) را نقض کرده است. آمریکا معتقد است به میانجی تصاویر هوایی می‏تواند برای نخستین بار ثابت کند مسکو نوع جدیدی موشک زمینی – موشک کروز دارای کلاهک هسته‏ای با عنوان SSC-8- ساخته و در پی گسترش آن است. واشنگتن مدعی است دست‏کم شاهد دو واحد عملیاتی بوده که در آن از موشک‏های کروز استفاده شده است.

اگر اطلاعاتی که در دست ایالات متحده است به اثبات برسند، در این صورت یکی از ستون‌های امنیت اروپا یعنی پیمان INF دستخوش تندباد سهمگینی خواهد شد. این پیمان 30 سال پیش به امضای مشترک رهبر اتحاد جماهیر شوروی، میخائیل گورباچف، و رئیس‏جمهور ایالات متحده در آن زمان، یعنی رونالد ریگان رسید که نابودی همه سیستم‏های پرتاب زمینی دارای کلاهک هسته‏ای و با بُرد بین 500 تا 5000 کیلومتر را خواستار بود. به ضرب یک کاغذ و قلم، یک دسته جنگ‏افزار تمام و کمال محو و نابود شدند. بدین‏ترتیب سنگ‏بنای خلع سلاح‏های اتمی گذاشته شد.

از همان سال 2016، هم‏پیمانان طی اجلاس ناتو در ورشو، از روسیه درخواست کردند تا "برقراری پیمان INF را از رهگذر اعلام پایبندی همه‌جانبه و اثبات‏پذیر خود تحکیم نماید.” تنها طی یک سال پس از آن، آمریکا صبر و قرارش را از دست داد؛ به‌طوری‏که مقامات آمریکایی دیگر درخواست‏های مکتوب را مکفی نمی‏بینند.

اقدامات تنبیهی قابل قبول

حالا واشنگتن با متحدین خود اتمام حجت کرده و پیشنهادی قطعی به آنها عرضه کرده است: ماتیس ضمن نشست فوق سری اخیر در بروکسل اعلام کرد در اجلاس هم‏پیمانان که در تابستان 2018 برگزار خواهد شد، کشورهای عضو ناتو ملزم هستند به اینکه موضع مشترکی بیابند تا روس‏ها را به اطاعت مجدد از پیمان INF وادارند و در صورت لزوم به جبر متمسک شوند. ماتیس تهدید کرده اگر اعضای ناتو نتوانند به توافقی برای اتخاذ دسته‏ای تمهیدات از جمله اقدامات تنبیهی دست یابند، در این صورت احتمالا ایالات متحده به تنهایی پیشگام خواهد شد. یکی از مقامات دیپلمات در ناتو گفته: «ایالات متحده‏، زیر دست کاخ سفیدی افتاده که دونالد ترامپ اداره‏اش می‏کند. از این واقعیت چیزی به ذهن می‏رسد که هیچ احدی خوش ندارد به آن فکر کند.»

اما همه اعضای ناتو موافق نیستند که شواهد کافی برای اثبات نقض پیمان از سوی روسیه در دسترس باشد. مقامات آمریکایی جهت حفظ منابع و روش‏های خود از اعلام همه جزئیات، حتی به نزدیک‏ترین هم‏پیمانان خود امتناع کردند. به نقل از ریموندز کاروبلیس، وزیر دفاع لیتوانی در گفت‏وگو با اشپیگل، ماتیس ضمن این نشست یادآوری کرده سایر دولت‏های عضو ناتو نیز به اطلاعاتی امنیتی دست یافته‏اند که پیشرفت‏های تسلیحاتی روسیه را تصدیق می‌کنند. به گفته کاروبلیس: «توسعه موشک‏های میان‏برد توسط روسیه که به معنی نقض پیمان منع استفاده از این جنگ‏افزارهاست، به تأیید منابع امنیتی کشورهای هم‏پیمان نیز رسیده است.»

یکی از منابع خبری در برلین می‏گوید، دولت آلمان ادعای سرویس اطلاعاتی آمریکا را موثق می‏داند؛ اما معتقد است هنوز اثبات نهایی صورت نگرفته است. وزیر دفاع آلمان، اورزولا‏ فُن درلاین، بر این باور است که: «ما هر گونه نشانه را که بر نقض احتمالی دلالت داشته باشد، بسیار جدی می‏گیریم.» همچنین وی یادآوری می‏کند پیش از هر چیز روسیه موظف است «ضمن گفت‏وگو با ایالات متحده و کشورهای ناتو، تردید‏هایی را که پیرامون پایبندی‏اش به پیمان INF درز کرده، برطرف کند.»

برلین طی نشستی که به درخواست کمیسیون ویژه بررسی –یا سازمان نظارت بر مسائل احتمالی مربوط به پایبندی هم‏پیمانان- در نیمه دسامبر همان سال برگزار شد، قویا ابراز امیدواری کرده و خوش‏بینی خود را اعلام نموده است. اما هنوز مشخص نیست که مقامات روسی حتی بخواهند به اتهام نقض پیمان، واکنشی نشان دهند. بااین‏همه سلسله نشست‏های نخست این کمیسیون هنوز نتیجه‏ای به بار نیاورده است. زمان زیادی برد تا آشکار شود چرا ایالات متحده در فراهم آوردن اسناد کافی برای اتهام نقض پیمان، با دشواری‏های زیادی دست و پنجه نرم کرد. تماس‏های تلفنی شنودشده، و‌گزارش تراکنش‏های مالی کفایت می‏کنند تا اثبات کنند روسیه در راه فن‏آوری‏های موشکی جدیدی سرمایه‏گذاری می‏کند.؛ اما طبق پیمان مزبور، صرفِ توسعه موشک‏های میان‏برد یا موشک‏های بالیستیک، تخطی به شمار نمی‏رود.

اعمال فشار یا انجام مذاکره؟

بر همه معلوم است که روس‏ها یک سیستم پرتاب موشک دریایی راه‏اندازی کردند و آن را در خشکی آزمودند. براساس پیمان INF در صورتی‏که موشک‏های مورد آزمایش تا بیش از 500کیلومتر برد داشته باشند، چنین اقدامی نقض پیمان قلمداد می‏شود و غیرقانونی خواهد بود. اما این ادعایی است که از سوی ایالات متحده بیان شده و واجد اطلاعاتی است که اتهام وارده را پشتیبانی می‏کند. برای نمونه ایالات متحده بر اساس تصویربرداری ماهواره‏ای معتقد است، ابعاد موشک‏های دارای کلاهک هسته‏ای جدید را می‏تواند تخمین بزند. از گذشته قاعده بدین قرار بوده که: هر چه موشک‏های کروز برای مدت بیشتری به کار گرفته شوند، مسافت بیشتری را طی خواهند کرد.

حتی در صورتی‏که اهمیت پیشرفت جدید موشکی برای ناتو مبهم بماند، دولت‏های عضو ناتو در این ادعا توافق دارند که در هر صورت این اقدام به معنی نقض اعتماد به پیمان موردبحث است. بدین‏ترتیب هم‏پیمانان چه واکنشی باید نشان دهند؟ باید به روسیه فشار وارد کنند یا با او وارد مذاکره شوند؟

تا چند ماه این دعاوی به شکل نامکتوب بین دولت‏های عضو ناتو می‏چرخید. از سوی کشورهای عضو ناتو بیش از سی واکنش مختلف به ادعای نقض احتمالی پیمان توسط روسیه برانگیخته شد. این واکنش‏ها در اغلب موارد خطر را در وضعیت متوسط تخمین زده‏اند و از این رو به آن چراغ سبز نشان داده‏اند، حال‏آنکه غالب واکنش‏ها این خطر را میانه‏حال وصف کرده‏اند. در میان دسته اخیر می‏توان شاهد واکنش‏هایی بود که ادعا دارند شاید اقدامات موردبحث به منظور ارتقای آمادگی دفاعی صورت گرفته، چنانکه بمب‏های مجهز به کلاهک هسته‌ای B-2 یا سیستم‏های روزآمد پدافند موشکی ناتو برای همین هدف هستند. اما در پایان می‌توان واکنش‏هایی یافت که وضعیت را خطرناک توصیف کرده‏اند. در میان آنها سناریوهای ناخوشایندی وجود دارند که پیش‏بینی می‏کنند، این اقدامات برای کل اروپا خطرآفرین خواهد بود.

یکی از موارد به گسترش موشک‏های میان‏برد توسط ایالات متحده مربوط می‏شود. موشک‏هایی که به منظور منع روسیه از توسعه‏دادن به موشک‏های میان‏برد طراحی می‏شوند باید در اروپا نگهداری شوند. در زمان جنگ سرد نیز رسم بر همین بود. یکی از رایزنان در بروکسل خطاب به ماتیس گفته لازم است یک توافق مشترک صورت گیرد تا با تأیید نقض پیمان از سوی روسیه، به تخمین مخارج نظامی صورت‌گرفته بپردازد. چنین چیزی می‏تواند به معنی آغاز دوران تازه‏ای از رقابت‏های نظامی و تسلیحاتی باشد.

به علاوه، عملکردهای این چنین، بازگشت به دوران جنگ سرد را به ذهن متبادر می‏کنند. در آن دوران زمانی‏که پیمان منع استفاده از موشک‏های میان‏برد یعنی NFI به امضای طرفین رسید، این معاهده نشانه آشکاری شد بر این واقعیت که مقابله و درگیری میان شرق و غرب به پایان رسیده است. در آن زمان، این معاهده تنها می‏توانست بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی صورت گیرد، اما درعین حال این هدف را نیز در نظر داشت که از تمام کشورهای اروپایی حمایت به عمل آورد و ضامن امنیت آنها باشد. معاهده‏ای که بدین مقصود در سال 1987 به امضا رسید، تصمیمی دو منظوره بود که از سوی کشورهای عضو ناتو اتخاذ شد. این تصمیم از یکسو بر آن بود که به گسترش موشک‏های SS-20 ساخت شوروی، Pershing II مستقر در غرب، و سایر موشک‌های کروز در اروپا واکنش نشان دهد، و از طرف دیگر عزم داشت تا به اتحاد جماهیر شوروری پیشنهاد مذاکره برای امحای کل این دسته از جنگ‏افزارها را بدهد.

اگر مقامات ایالات متحده ملاحظاتی جدی پیرامون استقرار موشک‏های میان‏برد در اروپا داشته باشند، در این‏صورت آلمان در موقعیت بسیار دشواری قرار خواهد گرفت. در اوایل دهه 1980 صدهاهزار نفر در خیابان‏ها راه‏پیمایی‏های گسترده‏ای دراعلام مخالفت با تصمیم دومنظوره به راه انداختند و عاقبت کار به جایی رسید که هلموت هاینریش والدمار اشمیت، صدراعظم آلمان در آن زمان از سمت خود کناره گرفت. چون تجدید تسلیحات هسته‏ای ممکن بود بیشتر از وضعیت امروز جامعه آلمان را دستخوش تقسیمات و تفرقه‌‏های اجتماعی کند.

خودباز‏داری غیرضروری

ممکن است ایالات متحده و کشورهای اروپای شرقی به تبادل نظر بر سر اقدامات بازدارنده در برابر روسیه ادامه دهند، اما انگیزه‏های روسیه همچنان در ابهام باقی خواهند ماند. مقامات افراط‏‏گرای ایالات متحده بر این ادعا هستند که مسکو با دسته‏های نظامی، خود را برای یک حمله احتمالی از سوی کشورهای حوزه بالتیک آماده می‏کند. به علاوه موشک‏های SSC-8 قادر خواهند بود مانع حمایت انگلیس، آلمان، یا فرانسه از متحدین لیتوانیایی یا لاتویایی شود. پائول سلوا، نائب رئیس ستاد مشترک ارتش، این نظریه را رد می‏کند. او بعید می‏داند که مسکو با موشک‏های SSC-8 «به دنبال هیچ منفعتی در اروپا باشد.»

گفته می‏شود روسیه از سال 2005 بارها از واشنگتن درخواست کرده تا ضمن توافقی مشترک از پیمان منع استفاده از موشک‏های میان‏برد چشم‏پوشی کند. ادعای آنها از این قرار بوده: این پیمان تنها به دو ابرقدرت سابق محدود می‏شود و همسایگان نزدیک روسیه، مثل چین و پاکستان را دربرنمی‏گیرد. پاسخ مقامات آمریکایی به این درخواست همیشه «خیر» بوده است.

بااین‏وجود عده‏ای از چهره‏های واشنگتن پیمان INF را معاهده‏ای غیرضروری برای منع خود از اقدامات تسلیحاتی می‏دانند. منتقدین‌جمهوری‌خواه روسیه، مثل تام کاتن که یک سناتور جنگ‏طلب است، یا مایک راجرز، نماینده سابق، صراحتا اظهار عقیده کرده‏اند که تجدید تسلیحات هسته‏ای برای امنیت ایالات متحده و صنایع دفاعی آن ثمربخش خواهد بود. به زعم ایشان، پیمان NFI یک مانع قلمداد می‏شود و توانایی گسترش تسلیحات جدید برای مواجهه با «حمله بی‏مقدمه جهانی» را از میان می‏برد، در صورتی‏که گسترش جنگ‏افزارها این توانایی را به واشنگتن می‏بخشد که تنها در کمتر از یک ساعت به هر حمله‏ای در هر گوشه از جهان واکنش نشان دهد. آنچه تداوم این پیمان را توجیه می‏کند، آن است که پیمان مزبور می‏تواند امکان مبارزه با تروریسم جهانی را برای ارتش آمریکا فراهم آورد. این در حالی است که موشک‏های کروز در فهرست مطالبات قرار دارند. از این‏رو رقابت تسلیحاتی با چین یکی از احتمالات خواهد بود. هری هریس، فرمانده عالی‌رتبه نیروی دریایی ارتش ایالات متحده در حوزه اقیانوس آرام در ماه آوریل بیان داشت که گرچه با خلع سلاح جنگ‏‏افزارهای هسته‏ای موافق است، درعین حال باور دارد که پیمان INF «مسئله‏ساز» است؛ زیرا«توانایی ما برای مقابله با موشک‏های کروز و موشک‏های زمینی چین و کشورهای نظیر آن را تضعیف می‏کند.»

کنگره بودجه صنایع دفاعی در سال 2018 را به مبلغ قابل ملاحظه 58میلیون دلار رسانده تا این نهاد به گسترش موشک‏های زمینی کروز اقدام کند. گرچه این اقدام به معنی تخطی از پیمان INF نیست، اما می‏تواند نخستین گام در آن جهت باشد.

ملاحظات احتیاطی

اما واشنگتن در قدم اول باید نظر مساعد کشورهای متحد خود را جلب کند. مؤسسه سرمایه‏گذاری آمریکا، که یک اتاق فکر نومحافظه‏کار است، اخیرا از دولت ایالات متحده خواسته «دیپلماسی عمومی» خود را بهبود ببخشد. به گفته مقامات این مؤسسه لازم است «اقدامات، تهدیدها و عملکردهای روسیه که ناقض INF است» روشن شوند تا از رهگذر آن «حمایت سیاسی و عمومی» که برای تجدید تسلیحات به انضمام موشک‏های کروز ضرورت دارند، فراهم آید.

اما هم‏پیمانان چرا باید پیرامون موضوع جنگ‌افزارهای هسته‏ای به ترامپ که خلق‏وخوی متلونی دارد اعتماد کنند؟ چه بسا یک حامی‌جمهوری‏خواه مثل تام کروکر بیم آن را دارد که رئیس‏جمهور ایالات متحده بانی جنگ سوم جهانی باشد. حتی صرف‏نظر از ترامپ، دیپلماسی هسته‏ای، فاجعه‏آفرین خواهد بود. جیمی کارتر یک بار کوشیده بود مقامات اروپایی را به ضرورت تصمیم آمریکا مبنی بر تولید جنگ‏افزارهای هسته‏ای قانع نماید، وی خواستار آن بود که همه را علیه واشنگتن بشوراند.

اما این موضوع، مسائل بسیاری را در پی می‏آورد که رفع آنها اساسا ناممکن است. برای مثال اگر مقامات اروپایی با راه‏اندازی سلاح‏های میان‏برد موافق هستند، آیا بر سر اینکه چه زمانی اهداف این جنگ‏افزارها تعیین شوند و در چه موقعیتی به کار گرفته شوند، نیز به توافق خواهند رسید؟ اصلا دقیقا چه کسی درباره کاربرد این تسلیحات تصمیم اتخاذ می‏کند؟

نویسندگان: ماتیاس گباور، کریستف شولت، کلاوس ویگرف
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین