کد خبر: ۴۹۶۲۳۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵

تهران غرق در سرب/کلانشهرها همه آلوده/باد و باران به داد شهروندان می‌رسد؟

تهران دیروز شصتمین روز آلوده سال ۹۶ را پشت سر گذاشت و در وضعیت قرمز قرار گرفت/ شهرهای تبریز، ارومیه، تهران، اراک و اصفهان آلودگی بالایی دارند/ اگر باد و باران به داد شهروندان نرسد، آلودگی ادامه خواهد داشت
آفتاب‌‌نیوز :
پایتخت و کلانشهرهای ایران دیروز هم هوای ناسالمی را پشت سرگذاشتند که براساس اعلام سازمان هواشناسی این وضع تا پایان هفته ادامه خواهد داشت. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، دیروز همچنین مدارس تبریز و ارومیه برای دومین روز پیاپی تعطیل بودند و در آخرین ساعات شنبه مدارس ابتدایی و پیش‌دبستانی تهران تعطیل شدند. مشهد، قزوین، ساوه، لرستان، کرمانشاه، زابل و یزد هم دیروز هوای ناسالمی را پشت‌سرگذاشتند.

تهران غرق در سرب/تبریز، ارومیه، اراک و اصفهان هم آلوده/باد و باران به داد شهروندان می‌رسد؟

تهران درانتظار باد و باران

درحالی‌ دیروز پایتخت ایران شصتمین روز آلوده‌ سال ۹۶ را پشت‌سر گذاشت که پیش‌بینی‌ سازمان هواشناسی از ادامه این وضع تا روز چهارشنبه حکایت دارد. «لیلا نظری» سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم با تأیید این موضوع، وسایل نقلیه را عامل اصلی آلوده شدن هوا در این‌روزها دانست و گفت که «اگر باد و باران به داد شهروندان نرسد، روزهای آلوده ادامه خواهد داشت.» دیروز همچنین شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گزارشی را منتشر کرد که در آن به نقل از مدیر واحد پیش‌بینی این شرکت هوای امروز هم آلوده تخمین زده شد.

اما دو روز پیش و در آخرین ساعات شنبه، کمیته اضطرار تهران تشکیل شد و مدارس دبستانی و پیش‌دبستانی را تعطیل اعلام کرد که «محمد رستگاری» معاون نظارت و پایش حفاظت محیط‌زیست استان تهران درخصوص علت تشکیل دیرهنگام این کمیته گفت: «تا اعلام شاخص کیفیت هوای تهران به مرز ۱۵۰نمی‌توانستیم جلسه کمیته اضطرار را تشکیل دهیم که با اعلام هواشناسی به رسیدن اعداد روی مرز ١٥٠ به‌سرعت کمیته اضطرار تشکیل شد.»

استقرار اورژانس در ٦ میدان مهم تهران در پی آلودگی هوا

در پی افزایش آلودگی هوا و پیش‌بینی ادامه‌دار بودن این وضعیت، از دیروز هم آمبولانس‌های اورژانس در ٦ میدان مهم تهران مستقر شدند. «رضا معتمدی» معاون اورژانس تهران با اعلام این موضوع به خبرگزاری میزان گفت: «همزمان با افزایش آلاینده‌ها در شهر تهران، تیم‌های ویژه اورژانس تهران در ٦ میدان مهم تهران مستقر شده و آماده امدادرسانی به هموطنانی هستند که در طول روز به علت آلودگی دچار مشکل می‌شوند. همچنین برای سرعت بخشیدن به امدادرسانی ٣٠موتورلانس هم در سطح شهر مستقر شده‌اند.» او از افزایش تماس‌ها با اورژانس هم سخن گفت: «در چند روز گذشته میزان تماس با اورژانس تهران نسبت به روزهای عادی ١٢‌درصد افزایش یافته است. بیشتر مراجعات در روزهای آلوده مربوط به بیماران تنفسی و قلبی است. در این‌روزها کارشناسان اورژانس توصیه‌های ایمنی را به شهروندان ارایه می‌کنند که مهمترین آنها خارج نشدن بیماران قلبی و تنفسی در روزهای آلوده از خانه است.» معتمدی در توصیه به بیماران قلبی و تنفسی هم گفت: «اگر بیماران قلبی و تنفسی مجبور به خروج از خانه در روزهای آلوده هستند باید داروهای خود را همراه داشته باشند. همچنین مصرف لبنیات کم‌چرب، مایعات و سبزیجات توصیه می‌شود.»

 تعطیلی کلیه مدارس استان تهران به جز فیروزکوه، دماوند و پردیس

با ادامه پیدا کردن آلودگی هوای تهران، در آخرین ساعات دیروز معاون عمرانی استانداری تهران از تعطیلی مدارس این استان در کلیه مقاطع به جز شهرستان‌های فیروزکوه، دماوند و پردیس خبر داد. «حسن کریمی» با اشاره به تشکیل جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران، گفت: «در این جلسه بر اساس تصمیمات گرفته شده، مهدهای کودک، پیش دبستانی و کلیه مدارس استان تهران در تمامی مقاطع به جز شهرستان‌های فیروزکوه، پردیس و دماوند، دوشنبه (امروز) تعطیل خواهند بود.»

 «احد وظیفه» مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور هم ارومیه و تبریز را آلوده‌ترین شهرهای کشور در روز شنبه همین هفته دانست و گفت: «شهرهای تبریز، ارومیه، تهران، اراک و اصفهان شهرهایی هستند که آلودگی بالایی دارند. تا چهارشنبه این شرایط باقی خواهد بود و آلودگی در شهرهای صنعتی ادامه دارد و وضع هوای ناسالم برای گروه‌های حساس تا شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها است.» او که با «ایلنا» سخن می‌گفت درباره وضع احتمالی هوا در اواخر همین هفته هم گفت: «از روز پنجشنبه سامانه‌ای از شمال غرب وارد کشور می‌شود و انتظار داریم از پنجشنبه تا جمعه در استان‌های شمال غرب کشور یعنی کردستان، آذربایجان‌شرقی و غربی شاهد افزایش ابر و بارش باران و در ارتفاعات بارش برف باشیم.» براساس سخنان مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور احتمال بارش در روزهای آخر هفته هم وجود دارد: «این سامانه بارشی آسمان استان تهران را در روزهای جمعه و شنبه تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و روز جمعه آسمان تهران بارانی و در ارتفاعات به صورت برف خواهد بود، اما براساس مدل‌های هواشناسی این بارش‌ها قوی نیست و موج آن به سرعت از کشور عبور می‌کند، البته در استان‌های غربی و شرقی و شمال کردستان بارش‌ها قوی است، اما خاصیت مهم این سامانه کاهش آلاینده‌هاست.»

باید انتشار آلاینده‌ها را از طریق کنترل منابع ثابت و متحرک متوقف کرد

اما تشکیل کمیته اضطرار در استان تهران و اعلام تعطیلی مدارس این استان چه معنایی دارد؟ «شینا انصاری»، مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط‌زیست در این‌باره و در توضیح دلایل آلودگی این روزها به «شهروند» می‌گوید: «این آلودگی به دلیل فصل سرما و پدیده وارونگی دما اتفاق افتاده است. دیروز در شهرهای صنعتی مثل تبریز وضع ناسالمی برای تمام افراد جامعه وجود داشت. در تهران هم تا ظهر دیروز شاخص آلودگی ۱۴۳ یعنی ناسالم برای گروه‌های حساس بود ولی چون جلسه اضطرار عصر دیروز تشکیل شد، معنی آن تداوم این وضع است که کار به کمیته اضطرار رسیده است.» او درباره تصمیمات کمیته اضطرار هم می‌گوید: «در چنین شرایطی محدودیتی‌ برای تردد خودروها، فعالیت برخی کارخانجات به فراخور شرایط آن استان با محوریت استاندار و بنابر پیش‌بینی سازمان هواشناسی لحاظ می‌شود. با پدیده وارونگی نمی‌توان مقابله کرد اما می‌توان منابع انتشار آلودگی را کنترل کرد که با تشکیل کمیته‌های اضطرار این کار صورت می‌گیرد. در این شرایط باید انتشار آلاینده‌ها را از طریق کنترل منابع ثابت و متحرک متوقف کرد.» مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط‌زیست درباره وضع دیگر شهرهای بزرگ در روزهای آینده هم می‌گوید: «پیش‌بینی این است که در تبریز و ارومیه تا چهارشنبه همین وضع ادامه پیدا کند. دیروز اصفهان، کرج و اراک هم شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس داشتند. شهرهای بزرگ و صنعتی با انتشار هوای سرد با پدیده وارونگی روبه‌رو شدند و راهکاری کمیته‌ اضطرار می‌تواند در کوتاه‌مدت به کنترل آلودگی کمک کند؛ درحالی‌ که برای بهبود شرایط در میان‌مدت و بلند‌مدت باید براساس معیارهای بهبود وضع هوا عمل کرد.» انصاری می‌گوید که با توجه به وضع هوای تهران و دیگر شهرهای بزرگ صنعتی کشور، باید گروه‌های حساس جامعه حتی‌المقدور از خانه خارج نشوند: «در وضع کنونی شهرهای بزرگ و تهران، باید از ترددهای غیرضروری پرهیز شود. کنترل هر منبع کوچک انتشار آلودگی می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند. در این شرایط کودکان، سالمندان، افراد دارای بیماري‌های قلبی و تنفسی و خانم‌های باردار؛ یعنی گروه‌های حساس جامعه، باید حتی‌المقدور در خانه بمانند.»  

تردد کامیون ها تا ٧٢ ساعت در تهران ممنوع شد

در ادامه محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ هم اعلام کرد که امروز طرح زوج و فرد از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۹:۰۰ اجرا می‌شود. به گفته او، با تصمیم کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوای تهران امروز طرح زوج و فرد از در منازل اجرا می‌شود و بر این اساس تمامی خودروهایی که رقم آخر پلاکشان فرد باشد از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۹:۳۰ اجازه تردد در شهر را ندارند. او به ایسنا، گفت:« خودروهای دارای مجوز طرح ترافیک نیز می‌توانند در شهر تردد کنند.» بر اساس اعلام او، تا پایان این هفته هیچ‌گونه مجوز هفتگی و روزانه ورود به محدوده طرح ترافیک فروخته نخواهد شد:« ماموران پلیس در ادامه ماموریت خود با خودروهای فاقد معاینه فنی، آلاینده و دودزا برخورد کرده و این خودروها یا جریمه شده و یا علاوه بر جریمه توقیف می‌شود.» او همچنین از ممنوعیت تردد کامیون‌ها در تهران به استثنای حاملان موادسوختی، مواد فاسدشدنی و حمل زباله تا ۷۲ ساعت در معابر تهران خبر داد:« در صورت تردد این کامیون‌ها نسبت به جریمه آنها اقدام خواهد شد.»

دیروز مرکز پایش آلودگی هوا، شاخص آلودگی هوای پایتخت را ۱۴۵ و در وضع «ناسالم برای گروه‌های حساس» اعلام کرد. شاخص آلودگی هوا از صفر تا ۵۰ پاک(سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰سالم(زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ناسالم برای گروه‌های حساس(نارنجی)، ۱۵۱تا ۲۰۰ ناسالم(قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم(بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک(بنفش) تعریف شده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
0
2
ما انرژی هسته کشف میکنیم نمیتونیم چیزی کشف کنیم آلودگی رو از بین ببره یا میتونیم ولی سود نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
1
0
تهران اگه فقط سکونتگاه تهرانیها یعنی افرادی که دستکم 100 سالی میشه پدران و مادرانشون ساکن تهران هستند میشد امروز اینچنین نابود نبود!
پاسخ ها
سارا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
والا ما شهرستانی های ساکن تهران آرزو داریم که تو شهر خودمون زندگی کنیم. ولی وقتی اکثر دانشگاه های خوب ایران تو تهران هستن و پروژه های کاری همه تو تهران تعریف میشن. مجبوریم برای درس و کار بیایم تهران. یا اینکه تو شهرستان بعد از این همه درس خوندن، بوتیک بزنیم.
کارمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
0
0
از زمانی که سرویس های و اتوبوسهای شرکت واحد حومه تهران جمع آوری شد و به ادارات با دادن حق ایاب و ذهاب وبعد از آن نه حق ایاب وذهاب رودادن نه سرویس ،وسرانجام آن تبدیل به خودروهای تک سرنشین شدکه نتیجه آلودگی هوا وسرب رو داره مقصر کیه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
0
0
در قرن بیست و یکم باید منتظر باران برای تمیزی هوا باشیم.واقعا چقدر پیشرفته ایم!!!!!!!!!!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین