کد خبر: ۴۹۶۳۲۳
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹

بالاخره سکه تقلبی داریم یا نداریم؟/ مردم هیچ شکایتی از طلافروشی‌ها ندارند؟

شاید چندین سال است که بحث خرید و فروش سکه‌های تقلبی در بازار مطرح می‌شود، با این وجود همچنان به نظر می‌رسد عزمی جدی برای جمع‌آوری این سکه‌ها و برخورد با این مشکل وجود ندارد.
آفتاب‌‌نیوز : در موارد متعدد شهروندان با این مشکل مواجه شده‌اند که حتی گاه به هنگام خرید از واحدهایی که دارای پروانه صنفی هستند سکه‌هایی تقلبی به آنها فروخته می‌شود. در این میان اتحادیه‌های صنفی نیز دائما بر این نکته تاکید دارند که مردم باید خرید خود را از واحدهای دارای پروانه انجام دهند تا کمترین مشکل برای آنها ایجاد شود. اکنون حتی برخی از صرافی‌های میدان فردوسی نمونه‌هایی از سکه‌های تقلبی را روی شیشه‌های خوب نصب کرده‌اند تا مردم دقت بیشتری به این موضوع داشته باشند، اما همچنان مسئولان اتحادیه‌های طلا و جواهر بر این نکته تاکید دارند که " سکه‌ تقلبی نداریم".

مردم عادی نمی‌توانند سکه تقلبی را تشخیص دهند

محمد محمدولی - رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر - در گفت‌وگو با ایسنا، درباره فروش سکه‌های تقلبی اظهار کرد: چیزی به عنوان سکه تقلبی وجود ندارد و ما چنین سکه‌ای نداریم. حال ممکن است از دیدگاه غیرکارشناسی گاه چنین بحث‌هایی مطرح شود اما از دید حرفه‌ای برخی اصطلاحات داریم که ممکن است افرادی که اهل فن نیستند متوجه آنها نشوند.

وی افزود: ممکن است گاه سکه‌هایی که به فروش می‌رسد از نظر وزن یا عیار مشکل داشته باشند. اما تقلب یعنی اینکه سکه‌ای که می‌خرید طلا نباشد و از مس یا بدل تهیه شده باشد و براساس ظاهر قادر به تشخیص آن نباشید.

رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر اظهار کرد: برای تشخیص چنین سکه‌هایی اعضای متبحر این صنف متوجه موضوع خواهند شد اما این مساله به گونه‌ای نیست که افراد عادی هم بتوانند آن را تشخیص دهند.

در واحدهای صنفی مجاز سکه غیر اصل فروخته نمی‌شود

محمد ولی ادامه داد: نکته‌ دیگری که باید به آن توجه کرد این است که ضرب و توزیع سکه در اختیار اتحادیه ما قرار ندارد. حال ممکن است در صنف ما هم مانند تمام اصناف دیگر تعداد بسیار اندکی که شاید عدد آنها به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد، شیطنت‌هایی کنند. اما نمی‌توان اینگونه گفت که در واحدهای مجاز صنفی سکه غیراصل فروخته می‌شود.

وی تاکید کرد: ما بارها و بارها به مردم تذکر داده و از آنها خواسته‌ایم که حتما برای خرید طلا به واحدهای صنفی مراجعه کنند و توجه داشته باشند که واحدهای مربوطه دارای پروانه‌های کسب باشند.

محمدولی افزود: البته در ارتباط با سکه گاه ممکن است برخی افراد به شکل سرپایی یا دلال‌ مانند به فروش سکه بپردازند و آنچه ارائه می‌کنند، رقمی بین دو تا ۱۰ هزار تومان ارزان تر از واحدهای صنفی باشد، اما مردم باید به این نکته توجه کنند که در بسیاری موارد مشکلاتی که درباره سکه‌های غیراصل ایجاد شده به همین افراد مربوط می‌شود، در حالی که اگر خرید مردم از واحدهای صنفی صورت گیرد حتی در صورت بروز مشکل امکان پیگیری آن وجود خواهد داشت.

رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر همچنین به ارائه توضیحاتی درباره وضعیت نظارت بر بازار طلافروشان پرداخت و گفت: ما در اتحادیه خود بازرسانی داریم و به طور مداوم ماهانه واحدها را مورد بازرسی قرار می‌دهیم. براین اساس در واحدی تقلب یا تخلف صورت گیرد طبق قانون با واحد مربوطه برخورد خواهد شد، اما همچنان در ارتباط با فروشندگان سرپایی ما قادر به انجام پیگیری نیستیم.

وی تاکید کرد: همان‌طور که اشاره شد هیچ صنف و رسته‌ای نیست که در آن عده‌ای تخلف نکنند ما هم نمی‌خواهیم بگوییم که تمام واحدهای صنفی ما بدون ایراد هستند، چراکه به هر حال ممکن است درصد بسیار بسیار اندکی دارای پروانه کسب بوده و جزو افراد سودجو محسوب شوند، اما به هرحال واحدهای صنفی مورد رصد و بازرسی قرار می‌گیرند و اینگونه نیست که از خطا و تخلف آنها به راحتی گذر شود.

رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر در پایان خاطر نشان کرد: درصد تخلفات صورت گرفته در بازار صنف طلافروشان حداقلی است، اما با توجه به این که از این صنف و صنعت انتظار نمی‌رود تقلب داشته باشند ممکن است کوچک‌ترین موضوعی بازتاب گسترده پیدا کند، اما باید توجه داشت که این موضوعات حداقلی است و به خصوص در ارتباط با اعضای صنف خیلی کم چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد.

بازرس اصناف: هیچ شکایتی از طلافروشی‌ها نداشته‌ایم

از سوی دیگر پیگیری این موضوع از سوی مسئول بازرسی اتاق اصناف گویای آن است که تاکنون مشکلی جدی از سوی مردم در این باره اعلام نشده است که البته این موضوع خود جای سوال دارد چرا که در شرایط فعلی عدم اعتراض مردم به معنای وجود نداشتن مشکل نبوده و اینگونه به نظر می‌رسد که یا شهروندان از راه‌های پیگیری موضوع بی‌اطلاع هستند و یا امیدی به پیگیری موضوع ندارند.

حسین درودیان در پاسخ به این سوال ایسنا که در بازرسی‌های انجام شده از واحدهای طلافروشی چه میزان از تقلب و تخلف مشاهده شده، اظهار کرد: تاکنون ما هیچ شکایتی از صنف طلا نداشته‌ایم این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که اگر مردم شکایات خود را با سامانه ۱۲۴ یا سازمان صنعت، معدن و تجارت هم در میان بگذارند به ما ارجاع داده می‌شود.

وی همچنین اظهار کرد: البته در گذشته گشت‌های مشترک بازرسی را با همراهی همکارانی از اتحادیه طلا و جواهر داشتیم که مدتی است این گشت‌ها برگزار نشده است، از سوی دیگر بازرسان اتاق اصناف با توجه به تخصصی بودن موضوع به تنهایی نمی‌تواند برای بازرسی به این واحدها مراجعه کنند، چرا که پیگیری این موضوعات نیاز به کار کارشناسی دارد اما به هر صورت با تمام این شرایط هیچ‌گونه شکایتی از فعالان این عرصه نداشته‌ایم.

پیش از این حجت شفائی -رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر- دراین‌باره به ایسنا گفته بود به‌عنوان فردی که سال‌ها در این صنف فعالیت کرده‌ام، به هیچ عنوان بحث فروش سکه‌های تقلبی را قبول ندارم و تأیید نمی‌کنم. همانند طلا که ذات پاکی دارد همکاران ما نیز افرادی پاکدست و متعهد هستند و افرادی که شرایط دریافت پروانه کسب را دارند هیچ‌گاه اعتبار خود را زیر سوال نمی‌برند و برای سودی اندک اعتبار خود را قربانی‌نمی‌کنند، چراکه در این صنف، اعتبار حرف اول و آخر را می‌زند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین