کد خبر: ۴۹۶۳۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱

اعتراض دو فعال ستاره‌دار دانشجویی به انکار وزیر علوم: ما از حق تحصیل محروم هستیم

مهدیه گلرو و مجید دری از جمله دانشجویان ستاره‌داری هستند که به رغم اعلام مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از حق تحصیل محروم مانده و روز گذشته در اعتراض به این وضعیت، جلوی وزارت علوم تحصن کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
واکنش این دو فعال دانشجویی، با همراهی بسیاری از دانشجویان و کاربران در فضای مجازی و همچنین دانشگاه‌ها همراه بوده است. این اعتراض در واکنش به انکار وجود دانشجوی ستاره‌دار از سوی مسئولان صورت گرفته است. منصور غلامی، وزیر جدید علوم، چندی پیش گفت: «عنوان ستاره‌دار به آن معنا که به افکار عمومی القا شده در میان دانشجویان و متقاضیان مقاطع بالای دانشگاهی وجود ندارد، چرا که مشکل اکثر این دانشجویان نقص پرونده است و مسئله تعداد بسیاری از این دانشجویان با تلاش سازمان سنجش و دیگر مسئولان حل‌وفصل شده است. در میان دانشجویان ستاره‌دار، اشخاصی با مشکل سیاسی یا گرایش و اقدامات سیاسی وجود ندارد، چرا که مسائل سیاسی در گزینش دانشجو مطرح نمی‌شود.»

به گزارش آفتاب‌نیوز، این اظهارات در حالی صورت گرفته که روز گذشته مهدیه گلرو و مجید دری، فعالان سیاسی و دانشجویی، در مقابل وزارت علوم به خبرنگار روزنامه «جامعه فردا» گفتند: ما اینجا تجمع کردیم تا بتوانیم وزیر علوم را ببینیم و توضیحات و اسناد خود پیرامون ستاره‌دار بودن را تحویل دهیم.

به گفته این دو فعال دانشجویی، ممنوعیت از حق تحصیل، حالا نسبت به سال 92 کاهش چشمگیری پیدا کرده است، ولی حتی اگر یک نفر هم از این حق محروم مانده و حقوقش نادیده گرفته شود از انصاف و اخلاق و دین خارج است و واقعا منصفانه و عادلانه نیست. همانطور که کشتن یک انسان، کشتن یک ملت است، محرومیت از حق تحصیل یک نفر نیز محرومیت کل جامعه است.

مجید دری که از سال 86 و بعد از انتخابات انجمن اسلامی دانشگاه علامه، تعلیق شد، بعد از سال 88 بازداشت شد و در طول بازداشت نیز از دانشگاه اخراج شد. او می‌گوید: دلایل اخراج ما بر اساس قانون نبوده و ما به دلیل زندانی بودن، هیچ دفاعی از خود نکرده‌ایم. مسئولان وقت دانشگاه دلیل اخراج ما را عدم حضور و غیبت غیرموجه نوشته‌اند، در حالی که سال 88 ما به هر دلیلی زندان بودیم و این غیبت غیرموجه تلقی نمی‌شود. مهدیه گلرو در ادامه توضیح داد: زمانی که آقای شریعتی رئیس دانشگاه علامه بود و بسیاری از مسئولان مورد حمایت دولت احمدی‌نژاد، در دانشگاه مسئولیت داشتند، در حالی که چند واحد بیشتر از دوره لیسانس من باقی نمانده بود، چند ترم مداوما از تحصیل محروم شدم.

گلرو اضافه کرد: محرومیت من و آقای دری، به بهانه برهم زدن نظم دانشگاه و مسائلی از این دست اتفاق افتاد. تا اینکه سال 88 رسید و هر دو بازداشت شدیم. بعد از طی شدن دوران زندان و سپس آزادی، دیدیم که ما را از دانشگاه به بهانه غیبت غیرموجه، اخراج کرده‌اند. برای اینکه جلوی این اتفاق را بگیریم، پرینت و گواهی از زندان آوردیم و به دانشگاه دادیم که متأسفانه آن هم مقبول نشد.

این فعال دانشجویی تأکید کرد: من ترم هشتم دوره لیسانسم، به دانشگاه ممنوع‌الورود شدم، در حالی که تنها 8 واحد از درس‌هایم باقی مانده بود. دستم به جایی بند نبود و تنها جایی که می‌توانستم ثبت‌نام کنم و لیسانسم را با 8 واحد تمام کنم، دانشگاه پیام نور بود که بدون حاشیه و سر و صدا مدرک لیسانسم را گرفتم و در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کردم.

مهدیه گلرو اضافه کرد: بعد از قبولی ارشد، با عنوان «نقص پرونده» نتوانستم به دانشگاه بروم. برای پیگیری این وضعیت به مدیران وزارت علوم مراجعه کردم. آقای ضیا هاشمی و دیگر همکاران آنها را ملاقات کردم. آنها در پاسخ به دلیل این محدودیت، گفتند؛ اطلاعات سپاه نامه

داده است. با این حال در طول چند ماه گذشته، به اطلاعات سپاه احضار شدم و آنها مهرماه به من گفتند که نامه‌ای برای ممنوعیت ورود من به دانشگاه، به وزارت علوم نداده‌اند و احتمالا نهادهای دیگر این کار را کرده‌اند. اطلاعات سپاه به صراحت گفت که «اساسا ما به این مسائل ورود نمی‌کنیم.»

این دانشجوی ستاره‌دار اضافه کرد: بعد از آن، اواخر شهریور به دفتر مدیرکل گزینش سازمان سنجش که حوزه مرتبط با مشکل بود، مراجعه کردم. آقای نوربخش گفت که نامه‌ای از سوی یکی از نهادها آمده و

بر اساس آن اعلام شده که شما (مهدیه گلرو) را «مردود علمی» اعلام کنیم! آقای نوربخش به من گفت، با توجه به نمره‌ای که در کارنامه کنکور آورده بودی، دلم نیامد برای شما «مردود» بزنم و برای شما «نقص پرونده» اعلام کردیم تا اگر مقدور شد، مشکل شما با آن نهاد حل شود.

گلرو در توضیح این شرایط تأکید کرد: نامه را آن لحظه دیدم و آن را مطالعه کردم. نامه تاریخ تیرماه 96 را داشت و سربرگ آن نام «وزارت اطلاعات» بود. بعد از این اتفاق، به وزارت علوم مراجعه کردم. این بار به بخش مشاوره و دفتر معاونت آقای غلامی رفتم تا موضوع را مطرح کنم، اما آنها قبول نکردند و گفتند چنین چیزی ممکن نیست. این در حالی است که شخص وزیر اطلاعات جناب آقای علوی، به صراحت اعلام کرد که اگر هم نامه‌ای علیه دانشجویان از طرف این وزراتخانه به هر نهادی رفته باشد، باید

کم لن یکن تلقی شود، اما هیچ‌کس این وضعیت را قبول نکرد و من الان به جای اینکه در دانشگاه الزهرا کارشناسی ارشد بخوانم، هنوز پیگیر مشکل نقص پرونده هستم.

این فعال دانشجویی با اشاره به حضور او و مجید دری جلوی در وزارت علوم گفت: دلیلی که باعث شده ما در این سرما و آلودگی اینجا باشیم حرف‌های وزیر علوم دولت حسن روحانی است که معتقد است دانشجوی ستاره‌دار نداریم. واقعیت این است که در دوره آقای فرجی و دانا و آقای هاشمی، صراحتا می‌گفتند که ما تحت فشار هستیم ولی تلاش خودمان را می‌کنیم. ولی کتمان واقعیت از سوی وزیر ناراحت‌کننده و نمکی بر زخم ماست.مهدیه گلرو و مجید دری توضیح دادند: امروز ما در مقابل وزارتخانه علوم، مجددا طرح مسئله کرده‌ایم و آنها از ما خواستند که با روابط عمومی صحبت کنیم ولی ما نامه خود را به دبیرخانه دفتر وزیر دادیم که به دست شخص وزیر برسد و برای پیگیری نتیجه آن نیز شماره نامه دریافت کرده‌ایم و امیدواریم پاسخگوی ما باشند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
0
0
دانشگاه که مدرک خریدنه تو هم که از حالا ستاره داری میخوای چکاره بشی؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین