کد خبر: ۴۹۷۰۲۸
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷
عمان، کویت و قطر مقاصد مختلفی در تعامل با ایران دارند

شکاف بین سلطان‌نشین‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس/نشنال اینترست: تلاش‌های بن سلمان و بن زاید علیه تهران بی‌فایده است

به نظر می‌رسد مرگ شورای همکاری خلیج فارس مدتی پیش از نشست کویت علنی شده بود؛ زمانی که امارات متحده عربی اطلاع داد که ائتلاف سیاسی و نظامی‌ای را با عربستان سعودی تشکیل داده است/عمان، کویت و قطر اما مقاصد مختلفی در تعامل با ایران دارند. اگرچه، نه با هزینه شورای همکاری خلیج فارس. این سه کشور باور دارند که راه گفت و گو با ایران می‌تواند به تنش‌زدایی در منطقه کمک کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- نشریه «نشنال اینترست» با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که شدت شکاف در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس بالا گرفته است و ممکن است این موضوع به فروپاشی کامل آن نهاد منجر شود. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، این نشریه می‌نویسد: «جلسه اخیر شورای همکاری خلیج فارس در کویت نشانه‌هایی حیاتی از بغرنج‌بودن وضعیت در شورای همکاری خلیج‌فارس را نشان داد. تنها شیخ صباح امیر کویت و شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی امیر قطر حضور داشتند. رهبران عربستان سعودی، امارات و بحرین از شرکت در این نشست و فرستادن مقام‌های سطح پایین نیز سرباز زدند. این سه کشور از ۵ ژوئن روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده‌اند چرا که معتقدند  دوحه تروریسم را تامین مالی می‌کند و روابط گسترده‌ای نیز با ایران دارد. عمان اما به طور معمول نماینده سلطنتی سلطان قابوس را به این نشست فرستاده بود. واقعیت آن است که این نشست شکستی برای شورای همکاری خلیج فارس بود. گفته شده شیخ صباح خیلی زودتر از موعد مقرر جلسه را به پایان رسانده است. امیر کویت به عنوان میزبان جلسه شورای همکاری خلیج‌فارس و واسطه حل اختلاف میان عربستان سعودی، امارات و بحرین که علیه قطر متحد شده‌اند در موقعیت بسیار دشواری قرار داشته است. 

شکست و شکاف بین سلطان‌نشین‌های عضو شورای همکاری خلیج علیه ایران

به احتمال زیاد پس از پایان یافتن نشست اخیر دو موضوع خود را نمایان ساخت: نخست لزوم تلاش اعراب برای حفظ وحدت در داخل شورای همکاری خلیج فارس و پس از آن لکه‌دار شدن شهرت کویت به عنوان میزبانی ناموفق. به نظر می‌رسد مرگ شورای همکاری خلیج فارس مدتی پیش از نشست کویت علنی شده بود؛ زمانی که امارات متحده عربی اطلاع داد که ائتلاف سیاسی و نظامی‌ای را با عربستان سعودی تشکیل داده است. وقتی دو عضو ثروتمند، قدرتمند و با نفوذ شورای همکاری خلیج‌فارس تصمیم به ایجاد ساختار سازمانی تازه‌ای گرفتند مسلم است که اختلافات در درون شورا بسیار عمیق بوده‌اند. فقدان بحرین در این ائتلاف دو جانبه نشان می‌دهد که امارات و عربستان می‌خواهند به صورت مستقل درباره وضعیت شبه جزیره عربستان تصمیم‌گیری کنند. محمد بن سلمان در عربستان سعودی و شاهزاده محمد بن زاید در امارات در تلاش هستند تا قطر را از نظر منطقه‌ای و بین‌المللی منزوی کنند. 

در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس تنها بحرین بود که کاملا وابسته به عربستان است و به آن کشور پیوست و دوحه را تحریم کرد. کویت و عمان تصمیم گرفته‌اند بی‌طرف باقی بمانند. عربستان سعودی و امارات ائتلافی عربی را در یمن در برابر ائتلاف از بین رفته میان رییس‌جمهوی سابق یمن یعنی علی عبدالله صالح و انصارلله تشکیل داده بودند. رییس جمهوری که اخیرا کشته شد. عملیات نظامی عربستان و امارات تاکنون موفق بوده‌اند اما موجب ایجاد بحران انسانی شده‌اند. مسئله مهم برای حفظ وحدت در درون شورای همکاری خلیج فارس کمک به ایجاد یک ائتلاف علیه ایران است. ابوظبی، ریاض و منامه جمهوری اسلامی ایران را تهدیدی علیه یکپارچگی شورای همکاری خلیج فارس می‌دانند و خواستار مقابله با آن هستند. عمان، کویت و قطر اما مقاصد مختلفی در تعامل با ایران دارند. اگرچه، نه با هزینه شورای همکاری خلیج فارس. این سه کشور باور دارند که راه گفت و گو با ایران می‌تواند به تنش‌زدایی در منطقه کمک کند. به همین دلیل است که می‌توان حدس زد عربستان سعودی و امارات شورای همکاری خلیج فارس ایران را تنها مانعی در مسیر اقدامات خود می‌بینند. با این حال، با توجه به شرایط کنونی در شبه جزیره عربستان، از بین بردن شورای همکاری خلیج فارس تصمیمی کوته‌بینانه و ناخوشایند خواهد بود.»

این نشریه در ادامه می‌نویسد: «لحاظ سیاسی تمام سلطان‌نشین‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس اساسا دارای یک ساختاری مشابه هستند به جز کویت که قانون اساسی نیمه دموکراتیکی دارد. ثبات و نظم نیز به نفع همه این کشورهاست. از لحاظ اقتصادی و اجتماعی نیز کشورهای عضو شورا قراردادهای مشابهی میان حکومت‌کنندگان و حکومت شوندگان دارند. همه این کشورها نیازمند برنامه‌های متنوع اقتصادی برای غلبه بر مشکلاتی چون بیکاری هستند».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین