کد خبر: ۴۹۷۰۹۳
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲

بیانیه پایانی نشست آستانه ۸

ایران، روسیه و ترکیه در پایان نشست آستانه ۸ که در روزهای پنچ شنبه و جمعه در پایتخت قزاقستان برگزارشده بود، بیانیه مشترکی منتشر کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
متن این بیانیه به شرح زیر است:

«جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه به عنوان ضامنان رعایت رژیم آتش‌بس در جمهوری عربی سوریه، با تأکید مجدد بر پایبندی مستمر و قویِ خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و با استقبال از پیشرفت در اجرای یادداشت تفاهم برقراری نواحی کاهش تنش در جمهوری عربی سوریه به تاریخ ۴ مه ۲۰۱۷

۱- از دستاوردهای حاصل از مبارزه با تروریسم در سوریه، به‌ویژه شکست داعش و آزادسازی قریب‌الوقوع تمامی سرزمین‌های سوریه از دست داعش استقبال می‌کنند.

۲- بر عزم خود مبنی بر ادامۀ همکاری به منظور ریشه‌کن کردن نهایی داعش، جبهه النصره و دیگر موجودیت‌های تروریستی‌ای که از سوی شورای امنیت سازمان ملل تعیین شده‌اند و نیز جلوگیری از انتقال تروریست‌های بین‌المللی به دیگر کشورها و مناطق تأکید مجدد می‌ورزند.

۳- عزم مشترک خود را برای ادامۀ تلاش‌های هماهنگ به منظور حصول اطمینان از برگشت ناپذیریِ روند کاهش خشونت ابراز می‌دارند؛ همچنین بر ضرورت اتخاذ اقدامات بین‌المللیِ فعال و فوری تأکید می‌کنند تا به سوری‌ها کمک شود برای احیای وحدت کشور و دستیابی به راه‌حلی سیاسی برای این بحران، مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل، از طریق یک فرایند فراگیر، آزاد، منصفانه و شفاف با راهبری و مدیریت سوری­‌ها، با هدف نیل به یک قانون اساسیِ مورد حمایت مردم سوریه و انتخابات منصفانه با مشارکت همۀ سوری‌های واجد شرایط و تحت نظارت سازمان ملل اقدام کنند.

۴- بر عزم خود مبنی بر تعامل نزدیک و منظم تأکید می‌ورزند تا بدین ترتیب از اجرای مقدمات و برگزاری کنگرۀ گفتگوی ملی سوریه در سوچی در تاریخ ۲۹ و ۳۰ ژانویۀ ۲۰۱۸ با مشارکت همۀ اقشار جامعۀ سوریه حمایت کنند و همچنین از نمایندگان دولت جمهوری عربی سوریه و معارضانِ پایبند به حاکمیت، استقلال، وحدت، تمامیت ارضی و هویت غیر فرقه ای سوریه می‌خواهند که فعالانه همکاری کنند، و به همین منظور، سه کشور ضامن یک نشست مقدماتیِ ویژه در ۲۰‑۱۹ ژانویۀ ۲۰۱۸ در سوچی برگزار خواهند کرد.

۵- تأکید می‌کنند که کنگرۀ گفتگوی ملیِ آتی را ابتکاری با هدف شتاب بخشیدن به فرایند گفتگو تحت نظارت سازمان ملل در ژنو و تسهیل توافقات سوری‑سوری بر پایۀ رضایت متقابل به شمار می ­آورند.

۶- با هدف اعتمادسازی بین طرفهای درگیر در سوریه سند «مقررات کارگروه آزادسازی بازداشت‌شدگان، ربوده‌شدگان و تحویل اجساد و شناسایی مفقودان» و «بیانیۀ مشترک دربارۀمین‌زدایی بشردوستانه در سوریه شامل فهرست یونسکو از اماکن میراث فرهنگی» را تصویب می­ کنند.

۷- بر عزم خود مبنی بر ادامۀ اجرای مُـفاد یادداشت تفاهم مورخ ۴ مه ۲۰۱۷ و دیگر تصمیماتِ اتخاذ شدۀ پیشین در چارچوب روند آستانه تأکید می‌کنند.

۸- بر ضرورت ادامۀ تلاش‌ها برای تقویت رژیم آتش‌بس و حصول اطمینان از کارکرد مؤثر چهار منطقۀ کاهش تنش تأکید می‌ورزند.

۹- مراتب سپاسگزاری صمیمانۀ خود را از جناب آقای نورسلطان نظربایف، رئیس جمهوری قزاقستان و نیز مقامات قزاقستان بابت برگزاری هشتمین نشست بلندپایۀ بین‌المللیِ سوریه در شهر آستانه ابراز می‌دارند.

۱۰- تصمیم می‌گیرند که دور بعدی نشست بلندپایۀ بین‌المللیِ سوریه در آستانه را در نیمۀ دوم فوریۀ ۲۰۱۸ برگزار کنند.

آستانه، ۲۲ دسامبر ۲۰۱۷ »
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین