کد خبر: ۴۹۷۳۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱
عصبانیت اسرائیل و نگرانی بریتانیا از هکمکاری ترامپ با روسیه

ارتباط مخفیانه‌ دونالد ترامپ با عوامل کرملین؛ آیا «مرد پوتین» زمام امور کاخ سفید را در دست دارد؟

اکنون دستگاه‌های امنیتی امریکایی به این نتیجه رسیده‌اند که رییس‌جمهوری آن کشور گروگان دشمنان امریکاست؛ به خصوص ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه. این سناریویی کابوس‌وار حتی برای نویسندگان سریال «خانه پوشالی» است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- نشریه «نیوزویک» اشاره می‌کند که رسوایی ترامپ درباره ارتباط‌ او با روسیه صرفا یک ساخت و پاخت نیست و به نظر می‌رسد موضوع فراتر از آن است.  

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این نشریه با اشاره به این که در ماه مه گذشته یکی از مقام های امنیت ملی کاخ سفید با مقام های ارشد روس دیدار کرده بود و جزئیات عملیات مخفیانه اسرائیل را با آنان به اشتراک گذاشت، اشاره می‌کند که این دیدار ماموران ضدجاسوسی آژانس‌های اطلاعاتی امریکا را شوکه کرد. 

ارتباط مخفیانه‌ ترامپ با عوامل کرملین؛ آیا «مرد پوتین» زمام امور کاخ سفید را در دست دارد؟

مقام‌های آمریکایی مذکور بازداشت نشدند و به کار خود در کاخ سفید تا به امروز ادامه داده‌اند هر چند که تحت نظارت دقیق قرار گرفته‌اند. البته که ترامپ در جریان این دیدارها بوده است. دیدار در دفتر او با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه و «سرگئی کیسلیاک» سفیر روسیه در واشنگتن صورت گرفته است. تنها عکاسان روس اجازه عکسبرداری از آن دیدار را داشته‌اند و این خود نشان می‌دهد که ارتباطات مخفیانه‌ای میان ترامپ و اطرافیان او با عوامل کرملین وجود داشته است. 

این موضوع می‌تواند تاثیری منفی بر همکاری دستگاه اطلاعاتی امریکا و اسرائیل و همچنین دستگاه‌های امنیتی سایر دول متحد امریکا داشه باشد. آنان با خود خواهند گفت که رییس جمهوری آمریکا قابل اعتماد نیست و نمی‌تواند از اطلاعات محرمانه محافظت نماید. 

در این میان این پرسش مطرح است که آیا با ارائه شواهد بیشتر احتمال روسیه گیت و دردسرهای بیشتر برای ترامپ وجود خواهد داشت یا خیر. «رابرت مولر» در حال بررسی پرونده است و دریافته که در جریان این ماجرا دونالد جونیور پسر ترامپ و جارد کوشنر داماد او نیز نقش داشته‌اند و به طور فعالانه‌ای در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری در کارزار انتخاباتی ترامپ با کرملین همکاری کرده بودند تا به هیلاری کلینتون رقیب ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ آسیب برسانند. اکنون دستگاه‌های امنیتی امریکایی به این نتیجه رسیده‌اند که رییس‌جمهوری آن کشور گروگان دشمنان امریکاست؛ به خصوص ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه. این سناریویی کابوس‌وار حتی برای نویسندگان سریال «خانه پوشالی» است. 

«جیمز کلاپر» مدیر پیشین آژانس امنیت ملی امریکا در مصاحبه‌ای تلویزیونی با سی ان ان در تاریخ ۱۸ دسامبر گفته بود که ترامپ «دست نشانده پوتین» است. او اشاره کرد که پوتین به عنوان مامور سابق کا گ ب دستگاه امنیتی شوروی سابق می‌داند که چگونه یک منبع، داده و سرمایه مهم را مدیریت کند و این همان کاری است که او با ترامپ انجام می‌دهد. این برای من آشکار شده است. در این میان «جان سیفر» از مشاوران اطلاعاتی سیا نیز در توئیتی نوشته بود که باورش نمی‌شود رییس جمهوری امریکا از شجاعت پوتین بگوید. او نوشت که رییس‌جمهوری امریکا نباید در این دام بیافتد». 

«نیوزویک» اشاره می‌کند که پوتین به خوبی می‌داند نقاط آسیب‌پذیر ترامپ چه هستند. در مورد هشدار ترامپ به پوتین درباره اقدام احتمالی تروریستی در سن پترزبورگ او از ترامپ تحسین به عمل آورد. این چیزی است که ترامپ آن را دوست دارد. کارشناسان ضدجاسوسی آمریکا می‌گویند وابستگی ترامپ به روسیه و تشخیص آن کار اسانی است. ترامپ معاملات تجاری زیادی با سرمایه‎داران روس داشته است، دیدارهای زیادی با عوامل کرملین داشته است و در برابر ادعای مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ میلادی مقاومت کرده است. همچنین، بی‌ملاحظگی او درباره اطلاعات اسرائیلی‌ها نیز تصویر تیره و تارتری را نشان می‌دهد. 

 «گلن کارل» افسر سابق اطلاعاتی سیا که مسئول ارزیابی تهدیدات خارجی بوده است می‌گوید بر این باور است که ترامپ در حال کار مستقیم با روس‌هاست. اسرائیلی‌ها نسبت به این موضوع به مقام‌های اطلاعاتی امریکایی هشدار داده‌اند. در ماه ژانویه سال ۲۰۱۷، جند هفته پیش از مراسم تحلیف ترامپ جمعی از همتایان اسرائیلی در واشنگتن با مقام‌های اطلاعاتی آمریکایی دیدار کردند.

«رونن برگمان» روزنامه‌نگار حوزه امنیتی اسرائیل می‌گوید که در آن دیدار اسرائیلی‌ها به امریکایی‌ها هشدار دادند که پوتین در حال استفاده از اهرم‌های فشار بر ترامپ است. آنان به امریکایی‌ها گفتند: مراقب باشید. پنج ماه بعد اسرائیلی‌ها با «مایک پمپئو» رییس تازه سیا دیدار کردند. آنان شگفت‌زده شدند که دیدند وزیر امور خارجه روسیه و سفیر آن کشور با ترامپ درباره عملیات مخفیانه در سوریه علیه داعش گفت‌و‌گو داشته‌اند. کارشناسان امریکایی معتقدند که روس‌ها این اطلاعات را با متحدان‌شان از جمله ایران به اشتراک گذاشته‌اند. کلاپر می‌گوید اسرائیلی‌ها در این مورد بسیار ناراحت شده‌اند چون ثابت می‌کند که امریکا غیر‌قابل اعتماد است و اسرائیل از این پس نمی‌تواند اسرارش را با ما (امریکایی‌ها) در میان بگذارد». 

«نیوزویک» در ادامه اشاره می‌کند برخی از نزدیک‌ترین متحدان اطلاعاتی امریکا نیز از این اقدام ترامپ ناراحت هستند. یکی از مقام‌های ارشد سابق امنیت ملی امریکا به «نیوزویک» می‌گوید در چنین شرایطی می‌شنوند که بریتانیایی‌ها نیز تمایلی به اشتراک‌گذاری اطلاعات با آمریکا ندارند چرا که احساس می‌کنند اطلاعات در اختیار روس‌ها قرار می‌گیرد. در طرف اسرائیلی نیز «رام بن باراک» معاون سابق موساد در مصاحبه‌ای در ماه‌های اخیر گفته بود این یک قانون است: «اگر من اطلاعاتی را به شما ارائه دهم آن هم با هدف کمک کردن، شما حق ندارید بدون کسب اجازه به من این اطلاعات را در اختیار طرف دیگری قرار دهید». او گفت که مطمئن است ترامپ دیگر این اشتباه را تکرار نخواهد کرد چرا که به روابط امریکا و اسرائیل آسیب می‌زند. با این حال، «نیوزویک» می‌نویسد: «تمامی شواهد نشان می‌دهند که ترامپ جز منافع فردی خود به چیز دیگری نمی‌اندیشد و برایش مهم نیست که روابط اسرائیل و امریکا در حوزه اطلاعاتی آسیب ببیند».  

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
عادل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
1
2
واقعا روسیه در به قدرت رسوندن ترامپ چه اهدافی رو دنبال می کنه ؟ شخصی که از روز اول با توافق هسته ای ایران مخالف بود به قدرت رسیدنش چه منافعی رو برای روسیه به دنبال خواهد داشت؟ و سوال مهمتر این که چرا برخی در داخل ایران از پیروزی ترامپ خوشحال شدند؟ راستی روسیه در کشورهای دیگه چقدر دخالت می کنه؟ به هر حال در طول تاریخ معاصر روسیه هیچ کشوری از دوستی و ارتباط با روسیه بغیر از بدبختی و یک اقتصاد ورشکسته خیری ندیده و فقط در زمینه تسلیحات نظامی تا حدودی موفق بوده
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین