کد خبر: ۴۹۸۱۸۵
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۹

لاوروف و تیلرسون درباره حل مساله سوریه مذاکره تلفنی کردند

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با رکس تیلرسون همتای آمریکایی خود تلفنی در خصوص حل مساله سوریه و بحران شبه جزیره کره مذاکره کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
لاوروف و تیلرسون روز سه شنبه در این گفت وگوی تلفنی که به ابتکار طرف آمریکایی انجام گرفت، به تفصیل در خصوص اوضاع سوریه و اقدامات برای حل و فصل مسائل این کشور مذاکره و تبادل نظر کردند.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: دو طرف اقدامات برای حل و فصل مناقشه در سوریه با حفظ تمامیت ارضی آن کشور ازجمله برگزاری کنگره گفت وگوهای ملی سوریه در سوچی در چارچوب تلاش های برای پایان بحران بر اساس قطعنامه 2254 شورای امنیت را بررسی کردند.

براساس توافق سه کشور ضامن - ایران ، روسیه و ترکیه - کنگره گفت و گوهای ملی سوری - سوری روزهای 29 و 30 ژانویه (9 و 10 بهمن ماه) در شهر سوچی روسیه برگزار خواهد شد .
وزیران امور خارجه روسیه و آمریکا در ادامه گفت وگوی تلفنی در خصوص مساله کره شمالی و حل و فصل بحران در شبه جزیره کره مذاکره و تبادل نظر کردند.
دو طرف تاکید کردند که طراحی های هسته ای و موشکی کره شمالی تصمیمات شورای امنیت را نقض می کند. 

در همین حال لاوروف بار دیگر اظهارات خصمانه آمریکا علیه پیونگ یانگ و افزایش تحرکات نظامی واشنگتن در منطقه را در شرایط متشنج شبه جزیره کره غیرقابل قبول خواند.

وی بر ضرورت انتخاب راه حل سیاسی و مذاکره بجای تحریم درباره کره شمالی تاکید کرد.
لاوروف و تیلرسون در خصوص برخی موضوعات بین المللی ازجمله اوضاع اوکراین با توجه به روند اجرای توافق های مینسک برای حل مسائل این کشور گفت وگو کردند.

در گفت وگوی تلفنی بر اهمیت بکارگیری کانال روابط روسیه و آمریکا برای رایزنی درباره مساله اوکراین مکمل بر تلاش های گروه تماس اوکراین (شامل روسیه، اوکراین و جمهوری های خودخوانده دونتسک و لوگانسک) و گروه نورماندی (شامل روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان) تاکید شد.

وزیران امور خارجه روسیه و آمریکا توافق کردند گفت وگوها برای حل مسائل مهم در عرصه ثبات راهبردی را افزایش دهند.

ثبات راهبردی بین المللی تمام مسائل مربوط به طراحی های موشکی به ویژه بالستیکی و قاره پیما و تسلیحات هسته ای را شامل می شود و از عرصه های مهم مورد اختلاف روسیه و آمریکا محسوب می شود.

ایرنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین