کد خبر: ۴۹۸۴۹۷
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹
جهانگیری:

دولت از دستاوردهای اقتصادی خود با تمام وجود حفاظت می‌کند/ نباید چوب لای چرخ زندگی مردم گذاشت

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران کشوری مقتدر، امن و با ثبات در منطقه است، تاکید کرد: موقعیت خوب ایران مرهون مدیریت قاطع و مدبرانه رهبر معظم انقلاب و نقش کلیدی ایشان در بحران‌های منطقه است.
آفتاب‌‌نیوز :
اسحاق جهانگیری شامگاه دیروز در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: عده‌ای تلاش می‌کنند چهره‌ای ضعیف، ناتوان و ناکارآمد از جمهوری اسلامی ایران ارائه کنند و این گونه القا کنند که این نظام در آستانه چهل سالگی نتوانسته است مشکلات کشور را مرتفع کند. البته از دشمنان کشور انتظاری جز این نمی‌رود اما گا هی این سخنان توسط کسانی بیان می‌شود که در تلاش هستند مردم را نسبت به دولت بدبین کنند.

به گزارش آفتاب نیوز، وی با اشاره به دشمنی‌ها و رویکرد خصومت‌آمیز آمریکا با نظام جمهوری اسلامی ایران و پیروی برخی از کشورهای منطقه از سیاست‌های کاخ سفید اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در هنگام مشکلات از همه کشورهای مسلمان منطقه حمایت کرده و در طول این دوران با هیچ کدام دشمنی نداشته و به آن‌ها بدی نکرده است اما شاهد رویکرد خصمانه برخی از این کشور‌ها است.

معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه در چهل سال گذشته با وجود همه هزینه‌ها جمهوری اسلامی ایران از مردم مظلوم مردم فلسطین دفاع کرده است، تصریح کرد: مقامات برخی کشور‌ها در بعضی ملاقات‌ها به ما می‌گویند شما هم مانند برخی از کشورهای عربی موضع بگیرید تا مشکلات‌تان حل شود اما ایران با ثبات و مقتدر نقش خود را در منطقه ایفا کرده است.

جهانگیری ادامه داد: انصافا دستاوردهای کشور در سال‌های گذشته و در همه دولت‌ها قابل دفاع بوده و هر چند ممکن است در برخی دوره‌ها سیاست‌ها و دستاورد‌ها روشن و بهتر و در برخی دیگر با وجود منابع زیاد بلیل سیاست‌های نادرست دستاورد‌ها کمتر بوده و این موضوعی قابل کتمان نیست.

وی افزود: ما از ایران کشوری دارای منطق و قدرتی عظیم در دیپلماسی به دنیا معرفی کردیم و اگر طرف مقابل از خود بدعهدی نشان داد و دروغ گفت این موضوع مایه رسوایی آنهاست. امروز رییس‌جمهور آمریکا هرچه راجع به ایران می‌گوید بازتاب منفی علیه آن‌ها پیدا می‌کند.

معاون اول رییس‌جمهور اضافه کرد: کار به جایی رسیده است که نمایش قطعات موشکی از سوی آن‌ها با این هدف که این موشک از سوی ایران به یمن داده شده هیچ هم‌صدایی در دنیا ایجاد نمی‌کند و حتی سازمان ملل این موضوع را تایید نکرد. آن‌ها فکر کردند می‌توانند موضوع انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس را تحت تاثیر این اخبار کذب قرار دهند.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دولت از مشکلات مردم آگاه است، تصریح کرد: نباید درباره مشکلات اغراق کرد. ما می‌دانیم که زیبنده مردم ایران این است که وضعیت رفاه‌شان هر روز افزایش یابد و می‌دانیم که می‌توان با توجه به فرصت‌ها و منابع بی‌نظیر ایران درآمد سرانه مردم را بالا ببریم.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه همه ما در همه دستگاه‌ها خدمت به مردم و حل مشکلات آن‌ها است، خاطرنشان کرد: نباید تحت عنوان نظارت یا هر عنوان دیگری چوب لای چرخ زندگی مردم گذاشت. باید تلاش کنیم تا آرمان امام (ره) و شهدا را در خدمت‌رسانی محقق کنیم.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اینکه باید قدر مدیران کشور را بدانیم از هر اقدامی که منجر به از بین بردن روحیه و انگیزه مدیران شود ابراز تاسف کرد وابراز داشت: مدیران باید با انگیزه و شجاع وارد عرصه تصمیم‌گیری برای خدمت‌گزاری به مردم شوند.

جهانگیری با اشاره به شاخص‌های اقتصاد نظیر تورم، ثبات، اشتغال زایی بیان کرد: رشد اقتصادی کشور طبق گزارش مرکز آمار در سال گذشته بالای ۹ درصد بود و در شش ماهه اول امسال رشد اقتصادی ۶.۵ درصد با نفت و رشد اقتصادی بدون نفت ۶ درصد است. این در حالی است که کشورهای اوپک پیش‌بینی رشد ۵.۳ درصد دارند و در دنیا نیز متوسط رشد کشور‌ها ۵.۳ تا ۴ درصد پیش‌بینی شده است. معنای این ارقام این است که اقتصاد ایران جزو رشد‌های بر‌تر در دنیا است. خوشبختانه در این مدت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی افزایش یافته و خارجی‌ها علاقه زیادی برای حضور در اقتصاد ایران دارند.

وی با اشاره به رشد بازار سرمایه و افزایش شاخص‌ها به عدد بالای ۹۴ هزار یادآور شد: وقتی نمودار شاخص‌ها در بازار سرمایه پایین می‌آید دولت را مقصر جلوه می‌دهند اما اکنون که بازار سرمایه رشد قابل توجهی دارد کسی به دولت تبریک نمی‌گوید.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به بحث تورم و گرانی برخی کالا‌ها عنوان کرد: ما در چهار سال گذشته تورم را از ۴۰ درصد به زیر ۱۰ درصد رسانده‌ایم و این اتفاق بزرگی است. قطعا هرکس که اقتصاد می‌داند درک می‌کند که این اتفاق به سادگی رخ نمی‌دهد بلکه نیازمند نظارت دقیق مختصات اقتصادی کشور است.

جهانگیری افزود: دولت تلاش می‌کند این دستاورد‌ها را با تمام وجود حفاظت کند و توسعه بدهد.

وی با اشاره به افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار به موضوع بیماری آنفولانزای مرغی و تاثیر آن در بازار اشاره کرد و گفت: دولت بازار مرغ کشور را تنظیم خواهد کرد. برخی تغییرات در بازارهای اقتصادی کشور نظیر نرخ ارز متاثر از شرایط عرضه و تقاضا است و دولت قادر به کنترل این نوسانات اقتصادی است. پس انتظار ما از صادرکنندگان غیرنفتی کشور این است که ارز حاصل از صادرات خود را در بخش رسمی اقتصاد بکار گیرند. اگر این ارز به صورت کامل به بازار بیاید ما مازاد ارزی نیز خواهیم داشت.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به موضوع اشتغال، کمک به خانواده‌های محروم و موضوع زلزله اظهار داشت: برنامه‌های ویژه‌ای در سال آینده برای حل و فصل این موضوعات نظیر اختصاص وام به روستاییان، افزایش پرداختی به خانواده‌های تحت نظر کمیته امداد و سازمان بهزیستی، سهام عدالت و مستحکم سازی ساختمان‌ها در شهر‌ها و روستا‌ها طراحی کرده‌ایم که با بکارگرفتن این طرح‌ها شاهد تحولاتی عظیم خواهیم بود.

جهانگیری با اشاره به جایگاه تاریخی، فرهنگی و تمدنی خراسان رضوی و ظرفیت‌های مادی و فرهنگی استان برای توسعه تصریح کرد: استان خراسان رضوی با چالش‌های متعددی روبرو است و دولت برای مسئله آلودگی هوا، تامین آب و اتصال ریلی استان به بندر چابهار برنامه ریزی کرده است. برقی کردن راه آهن تهران ـ مشهد با قرارداد ۹.۱ میلیارد دلار با چینی‌ها منعقد شده است. برای حل مسئله آب استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان راهی جز صرفه‌جویی در منابع آب و انتقال آب از دریای عمان وجود ندارد و برای تامین بنزین با کیفیت در مشهد با وزیر نفت گفت‌وگو شده است.

وری در پایان سخنان خود تاکید کرد: دولت اصرار دارد از همه جریانات و گرایش‌هایی که توانمند هستند در اداره کشور استفاده کند.

پیش از سخنان معاون اول رییس‌جمهور استاندار و مدیران استان دیدگاه‌ها و نظرات خود را درباره مسائل و چالش‌های استان خراسان رضوی مطرح کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین