کد خبر: ۴۹۸۷۸۲
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۴

دیدار خامه‌یار با رییس مرکز مطالعات بیت‌الحکمه بغداد

عباس خامه‌یار در اولین دیدار خود با شخصیت‌های علمی و فرهنگی عراق، ضمن حضور در مرکز مطالعات و پژوهش بیت‌الحکمه بغداد، با احسان الامین، رییس این مرکز دیدار و گفت‌وگو کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
در ابتدای این دیدار که با حضور نمایندگان رایزنی فرهنگی ایران در بغداد برگزار شد، عباس خامه‌یار، گزارشی را از فعالیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خارج از کشور ارایه داد و در ادامه با اشاره به برگزاری سلسله نشست‌های گفت‌وگوی ایران و جهان عرب که در کشورهای مختلف برگزار می‌شود، گفت: مشارکت مردم ایران در زمینه‌های فرهنگی از جمله حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، قابل توجه است.

خامه‌یار همچنین به تولیدات فرهنگی و هنری در ایران اشاره کرد و افزود: شناخت جهان عرب نسبت به جمهوری اسلامی ایران بسیار سطحی است و ضرورت نشست و گفت‌وگوی نخبگان و اندیشمندان ایران و جهان عرب بیش از پیش احساس می‌شود.

در ادامه احسان الامین، رییس مرکز بیت‌الحکمه بغداد، گزارشی از بخش‌های مختلف این مرکز و فعالیت‌های آن ارایه داد.

 الامین همچنین به سفر خود به تونس و مشارکت در نشست دور نخست گفت‌وگوی ایران و جهان عرب اشاره کرد و برگزاری چنین نشست‌هایی را برای شناخت دو کشور از یکدیگر مفید و ضروری دانست.

عباس خامه‌یار همچنین با ثامر کاظمی، رییس دانشگاه الکرخ بغداد دیدار کرد. معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این دیدار ضمن معرفی سازمان و اهداف و فعالیت‌های آن در خارج از ایران، بیان کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با در اختیار بیش از 80 نمایندگی فرهنگی در خارج از کشور به عنوان پل ارتباط فرهنگی میان ایران و سایر کشورها به شمار می‌رود.

خامه‌یار همچنین با اشاره به رشد علمی جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی، گفت: پس از پیروزی  انقلاب اسلامی ایران، شاهد گسترش آمورش عالی در تمامی زمینه‌ها همچون افزایش دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی، تعداد دانشجویان، افزایش اعضای هیأت علمی و ... بوده‌ایم.

معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه متأسفانه تصویری واضح بر اساس واقعیت پیرامون ظرفیت‌های علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد، بیان کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در راستای انعکاس تصویری صحیح از ظرفیت‌های علمی جمهوری اسلامی ایران، با برگزاری نشست‌های تخصصی میان نخبگان علمی ایران و جهان عرب با عنوان گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب،  در تلاش است تا زمینه نزدیکی نخبگان ایرانی و عرب را فراهم آورد.

در ادامه ثامر کاظمی، رییس دانشگاه الکرخ عراق هم گزارشی از روند تأسیس این دانشگاه و فعالیت‌های آن ارایه داد و سپس با اشاره به همکاری این دانشگاه با رایزنی فرهنگی ایران در عراق، بیان کرد: امید است تا زمینه گسترش همکاری‌های علمی و پژوهشی دو کشور ایجاد شود و شاهد انتقال تجربیات موفق علمی و فناوری ایران به عراق باشیم.

معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه برنامه‌های سفر خود به بغداد، با عبداللطیف الهمیم، رییس دیوان وقف سنی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار که با حضور حجت‌الاسلام غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی ایران در عراق برگزار شد، آخرین تحولات منطقه و چالش‌ها و مشکلاتی که مسلمانان با آن مواجه هستند، مورد بحث و گفت‌وگوی طرفین دیدار قرار گرفت.

 همچنین در این دیدار خامه‌یار، ضمن اشاره به تصمیم رییس جمهور آمریکا در انتقال سفارت این کشور به بیت‌المقدس، آن را توطئه‌ای حساب شده و با برنامه دانست که موجودیت و هویت مسلمانان را به خطر انداخته است و دولت‌ها و ملت‌های منطقه باید حساسیت زیادی نسبت به آن داشته باشند.

معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین به نقش علما در این برهه از زمان در بیداری مسلمانان و نزدیکی آرا برای مقابله با دسیسه‌های استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

در ادامه عبداللطیف الهمیم، رییس دیوان وقف سنی عراق، ضمن اظهار خرسندی از این دیدار و تأکید بر نقش مؤثر دو کشور ایران و عراق در منطقه، گفت: دیوان وقف سنی، آمادگی دعوت از علما و شخصیت‌های برجسته جهان تشیع و اهل سنت را در موضوع تخصصی قدس را دارد.
منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین