کد خبر: ۴۹۹۱۸۹
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱

10 خبر علمی عجیب سال 2017

همه‌ساله، از میان ده‌ها هزار خبری که در سرتاسر جهان منتشر می‌شوند، اخباری را می‌توان یافت که به نظر عجیب‌وغریب می‌آیند.
آفتاب‌‌نیوز : موارد زیر به‌عنوان 10 مورد اول از عجیب‌ترین خبرهای علمی سال 2017 توسط مرکز رسانه‌های علمی استرالیا انتخاب شده‌اند.

وقتی‌که یک گوسفند توانست چهره باراک اوباما را تشخیص دهد!

ظاهرا وقتی پای شناسایی چهره یک شخص مشهور در میان باشد، ما از گول زدن یک گوسفند هم ناتوان هستیم! 

دانشمندان در ماه سپتامبر 2017 متوجه شدند که گوسفندان هم از پس شناسایی چهره یک فرد مشهور، تقریبا به همان خوبی ما انسان‌ها برمی‌آیند.

این حیوانات طوری آموزش داده‌شده بودند که بتوانند شناسایی چند چهره مشهور ازجمله "باراک اوباما"، "جیک گیلنهال" و "اما واتسون" را با دریافت یک وعده غذا به‌عنوان جایزه، مرتبط کنند. آن‌ها در صورتی به این غذا دست پیدا می‌کردند که بتوانند چهره فرد مشهور را از بین دو عکس موجود، به‌درستی انتخاب کنند و آن‌ها توانستند این انتخاب را در 80 درصد موارد به‌درستی انجام دهند.

گوسفندان مورد آزمایش حتی وقتی‌که عکس افراد مشهور در زوایای غیرعادی به آن‌ها نشان داده می‌شد، هم به‌راحتی آن‌ها را شناسایی کردند!

شاید از خودتان می‌پرسید که این تحقیق چه فایده‌ای دارد؟ جواب این است که دانشمندان با مطالعه روی گوسفندها درواقع قصد داشته‌اند در مورد بیماری هانتینگتون که شناسایی چهره افراد را برای بیمار مشکل می‌کند، تحقیق کنند. پس فهمیدن این‌که گوسفندها چگونه می‌توانند چهره‌ها را تشخیص دهند، ممکن است در یافتن راهی برای درمان این بیماری، مفید باشد.

خرچنگ‌های مشت‌زن، عاشق دستکش‌های ساخته‌شده از شقایق دریایی هستند!

چه کسی فکر می‌کرد که خرچنگ‌ها از دستکش‌های ساخته‌شده از شقایق‌های دریایی خوششان بیاید؟ ما که این‌طور فکر نمی‌کردیم! اما در ماه ژانویه 2017 محققان متوجه شدند که خرچنگ‌های مشت‌زن، آن‌قدر به این دستکش‌ها علاقه دارند که حتی توان تحمل لحظه‌ای بدون آن‌ها را هم ندارند!

محققان می‌گویند خرچنگ‌هایی که یکی از دستکش‌های خود را از دست داده باشند، سریعا دستکش یک خرچنگ دیگر را از چنگش درمی‌آورند! اگر هم خرچنگ دیگری دور و برشان پیدا نشد، آن‌ها خیلی راحت از طریق شقایق دریایی که در اختیار دارند، یک دستکش دیگر می‌سازند.

استفاده از اسمایلی‌ها در ایمیل باعث می‌شود که ما فردی غیرقابل اطمینان به نظر برسیم!

اگر فکر می‌کنید که با اضافه کردن شکلک‌های اسمایلی به ایمیل‌های ارسالی در محل کارتان، در حال منتقل کردن عشق و امواج مثبت به بقیه هستید، در اشتباه هستید!

بر اساس یک تحقیق که نتایج آن در ماه جولای 2017 منتشر شده، اسمایلی ها بیش از آن‌که فرستنده را شخصی خودمانی و خوش‌اخلاق جلوه دهند، او را به‌عنوان شخصی غیرقابل اطمینان و حتی نابالغ معرفی می‌کنند.

 این بررسی که با شرکت 549 نفر از 29 کشور جهان انجام‌شده، همچنین نشان داد که مردم غالبا به ایمیل‌هایی که در آن‌ها از شکلک‌های اسمایلی استفاده شده است، به‌درستی پاسخ نمی‌دهند.

علاوه بر این مشخص شد که اگر فرستنده این‌گونه از ایمیل‌ها مشخص نباشد، شرکت‌کنندگان بیشتر حدس می‌زنند که فرستنده آن‌ها زن باشند و نه مرد!

ماجرای ده‌ها اختاپوس که از دریا خارج شده و روی ساحل رژه رفتند!

در ماه نوامبر 2017، گروه‌های خبری در سراسر دنیا خبری عجیب را مخابره کردند. ظاهرا شاهدان عینی گزارش داده بودند که حدود 25 تا 30 اختاپوس از دریا خارج شده و با بازوهایشان روی سواحل ولز رژه رفته‌اند!

این‌که چرا این جانداران دریایی از بازوهایشان مثل پاهای جانداران روی زمین استفاده کرده‌اند، هنوز یک راز است. البته این امکان هم که آن‌ها به علت شرایط توفانی دریا گیج شده باشند، وجود دارد.

به گزارش حاضران، بعضی از این اختاپوس‌ها دوباره به دریا برگشتند، ولی متأسفانه بقیه آن‌ها مردند.

تحریک مصنوعی اندام‌های جانداران دریایی، اسرار جنسی دریا را برملا کرد!

این یکی از تحقیق‌هایی بود که به دلیل «نامناسب بودن برای محیط‌های کاری» برای مدت زیادی مسکوت مانده بود.!

خروجی‌های خبری در ماه اکتبر 2017 مطلع شدند که زیست شناسان دریایی توانسته‌اند اندام‌های جنسی جانداران دریایی مانند دلفین‌ها، بالن‌ها و فوک‌های دریایی را از طریق پر کردن آن‌ها از آب شور دریا، تحریک کنند. 

آن‌ها از این اندام‌های مرده برای شبیه‌سازی رابطه جنسی با جانداران دریایی مؤنث و با استفاده از ابزارهای عکس‌برداری مانند سی‌تی‌اسکن ، استفاده کردند. هدف آن‌ها از این کار فهم مکانیسم و نحوه تکامل فعالیت‌های پستانداران دریایی بود. کاری که مشاهده آن در طبیعت، همان‌طور که شما هم حدس می‌زنید، بسیار دشوار است.

دانشمندان دراین‌باره می‌گویند شکل عجیب اندام‌های پستانداران مؤنث دریایی به این دلیل است که بتوانند اسپرم نرهای معمولی را منحرف کرده و از باردارشدن خود از آن‌ها جلوگیری کنند!

سیارکی که «برنارد» نام‌گذاری شد!

عطارد، زهره، زمین، مریخ .... برنارد؟!

مطمئنا "برنارد" اولین اسمی نخواهد بود که برای نام‌گذاری یک سیاره سابقا ناشناخته در منظومه شمسی، به ذهن ما خطور می‌کند. اما ما در ماه فوریه 2017 مطلع شدیم که یک ریز سیاره که بین سیاره‌های مریخ و مشتری قرار گرفته است، به اسم "برنارد" یا اسم کامل "برنارد باون" نام‌گذاری شده است!

دانشمندان مرکز ملی تحقیقات ستاره‌شناسی رادیویی استرالیا (JCRAR)، پس‌ازآن که در رقابت پروژه جستجوی اجرام آسمانی TheSkyNet برنده شدند، نام این سیاره را به افتخار مدیر و موسس این مرکز، یعنی دکتر "برنارد باون" انتخاب کردند.

استخرهای شنا، معمولا حاوی یک سطل بزرگ از ادرار هستند!

در ماه مارس 2017 و از طریق خبری تهوع‌آور، باخبر شدیم که استخرهای شنایی که گنجایش حدود 380 هزار لیتر آب را دارند، حاوی حدود 75 لیتر ادرار هستند!

محققان کانادایی با استفاده از یک شیرین‌کننده مصنوعی که بعد از خوردن، از طریق ادرار افراد قابل‌شناسایی است، میزان ادرار موجود در استخرها را اندازه‌گیری کردند.

این نتایج، علاوه بر این‌که باعث یک درگیری فکری نامطبوع برای ما می‌شود، نشان می‌دهد که وجود ادرار در آب استخرها می‌تواند باعث ناراحتی‌هایی مانند سوزش چشم و همچنین،  به علت ترکیب آن با کلر، مشکلات تنفسی شود. این هم یک دلیل دیگر برای آن‌که موقع شیرجه، بینی خود را بگیرید!

کیک میوه 106 ساله که هنوز قابل‌خوردن است!

در ماه آگوست 2017، کیک میوه‌ای که به یکی از کاوشگران قطب جنوب به نام "رابرت فالکون اسکات" (معروف به اسکات قطب جنوب) تعلق داشت در قدیمی‌ترین ساختمان قطب جنوب که یک کلبه واقع در کیپ آدار است، توسط سازمان «هیئت‌امنای میراث قطب جنوب» کشف شد.

این کیک، علیرغم لایه فاسد شده کره‌ای که روی آن کشیده شده بود، به دلیل دمای منجمدکننده قطب جنوب، تقریبا هنوز قابل‌خوردن بود. کیک موردنظر، ظاهرا یکی از مارک‌های موردعلاقه اسکات بوده است!

اسکات در سال 1912 توانست تیمش را از کلبه ذکرشده به سمت قطب جنوب راهنمایی کند. البته متأسفانه هیچ‌کدام از آن‌ها از این سفر پرمخاطره، زنده برنگشتند.

هیئت فوق‌الذکر توانست علاوه بر این کیک، چند قطعه گوشت و ماهی به‌شدت فاسد شده و  همچنین چند شیشه مربا را که به نظر سالم می‌رسیدند، پیدا کند.

ما می‌توانیم شخصیت منفی یک فیلم را از چهره‌اش تشخیص دهیم

در آوریل 2017، ما مطلع شدیم که بسیاری از شخصیت‌های منفی یا بدمن‌های شناخته‌شده سینما، دارای شباهت‌هایی قابل‌توجه در چهره خود هستند. بنابراین ما به‌احتمال‌زیاد می‌توانیم افراد خوب و بد را با نگاه کردن به چهره آن‌ها، از هم تشخیص دهیم. 

محققان آمریکایی با بررسی 10 قهرمان و شخصیت منفی تمام تاریخ سینما، ازجمله شخصیت‌هایی مثل هانیبال لکتر، دارت ویدر، ملکه داستان سفیدبرفی و جادوگر بدذات غرب، متوجه شدند که 6 تن از آن‌ها دارای تشابهات زیادی ازنظر طب پوست‌شناسی یا درماتولوژی هستند.

این تشابهات شامل ویژگی‌هایی مانند میزان ریزش موها، سیاهی زیر چشم‌ها، چین‌وچروک‌های عمیق روی پوست، زخم‌های روی صورت، زگیل‌ها و بینی بزرگ و گرد می‌شوند.

همفری بوگارت و ایندیانا جونز تنها قهرمان‌ها یا شخصیت‌های مثبتی بودند که دارای یکی از این ویژگی‌ها، یعنی زخم صورت بودند. اما چهره آن‌ها بسیار لطیف‌تر و جذاب‌تر از آن بود که به‌عنوان یک شخصیت منفی تلقی شوند.

محققان در پایان به این نکته اشاره کردند که تمایل هالیوود برای نمایش دادن ناهنجاری‌های پوستی به‌عنوان یکی از مشخصه‌های کاراکترهای منفی، ممکن است باعث ایجاد مزاحمت برای کسانی شود که ویژگی‌های پوستی آن‌ها در دنیای واقعی، با این بدمن‌ها یکسان باشد.

وقتی امواج کیهانی، به شناسایی یکی از تالارهای مخفی اهرام مصر منجر شدند

امواج کیهانی از اعماق فضا برای آشکار کردن راز این تالار مخفی که در یک هرم 4500 ساله مصر و یکی از عجایب هفت‌گانه دنیای باستان، واقع‌شده به زمین سفر کردند. ولی آن‌ها موجودات کوچک سبزرنگ بیگانه نبودند، بلکه ذرات بنیادی کوچکی بودند به اسم "میون"!

محققان ژاپنی و فرانسوی در ماه نوامبر 2017، اعلام کردند که آن‌ها از سه نوع متفاوت از گیرنده‌های "میونی" برای آشنایی بیشتر با ساختمان داخلی اهرام استفاده کرده‌اند و طی این تحقیق موفق به یافتن یک تالار عظیم و ناشناخته در یکی از اهرام شده‌اند.

به گفته محققان، میون‌ها هنگامی به وجود می‌آیند که امواج کیهانی به جو زمین برخورد می‌کنند.  آن‌ها می‌توانند به‌طور مستقیم از زمین و همه موجودات روی آن عبور کنند و سرعت آن‌ها این امکان را به محققان می‌دهد که سنگ‌های سخت و فضاهای خالی را تشخیص دهند.

این تالار حدود 30 متر درازا داشته و بالای دالان بزرگ هرم قرار دارد. 

البته طبق گفته محققان، هنوز امکان دسترسی مستقیم به این تالار برای ما میسر نیست، به همین دلیل باوجوداینکه می‌دانیم این تالار آنجا است، اما از علت و چگونگی آن اطلاعی نداریم.

منبع: ایسنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین