کد خبر: ۴۹۹۹۷۱
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۰

راه‌اندازی کلینیک "پاپزشکی" در کشور/انجام غربالگری رایگان دیابت از روز شنبه

اولین کلینیک "پاپزشکی" کشور در دانشگاه علوپزشکی تهران راه‌اندازی شد.
آفتاب‌‌نیوز :
مدیرگروه پاپزشکی کلینیک دیابت پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اولین کلینیک پاپزشکی کشور در این دانشگاه راه‌اندازی شد و از شنبه ( ۱۶ دی ماه) بیماران می‌توانند به این مجموعه درمانی مراجعه کنند.

دکتر رضا قلم قاش در این باره افزود: عمده تمرکز ما در این مجموعه برروی بیماران دیابتی است. فعالیت اینگونه مراکز در برخی از کشورهای دنیا متداول بوده و قدمت خیلی طولانی دارد. کلینیک پاپزشکی به صورت رسمی به همت دانشگاه علوم پزشکی تهران راه اندازی شده است.

به گفته مدیر گروه پاپزشکی کلینیک دیابت پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، غربالگری رایگان از روز شنبه تا دهه فجر انجام خواهدشد. سامانه پیامکی به شماره ۰۲۱۴۳۶۸۲ برای دریافت نوبت در این مجموعه است و غربالگری رایگان دیابت تا پایان دهه فجر امسال در این مجموعه انجام می‌شود.        

مدیرگروه این کلینیک افزود: صدور شناسنامه پا از جمله اقداماتی خواهد بود که در این کلینیک انجام می‌شود. افراد از لحاظ موضوعاتی مانند وضعیت عروق پا، اعصاب محیطی، استخوان و عضلات پا مورد بررسی قرار می‌گیرند و سپس برای آنان شناسنامه پا صادر می‌شود.

قلم قاش، ارائه خدمات درمانی و پیشگیرانه به بیماران دیابتی را از مهم‌ترین اهداف این کلینیک اعلام کرد و گفت: پیشگیری از مشکلات پا، اصلاح اختلالات این عضو بدن و درمان بیماری پا از مهم‌ترین اقدامات این کلینیک است.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ تا ۱۲ درصد بیماران دیابتی حداقل یکبار زخم پای دیابتی را تجربه کرده‌اند، گفت: زخم پای دیابتی ۳ تا ۵ سال از عمر این افراد را کم می‌کند.

مدیرگروه پاپزشکی کلینیک دیابت پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، زخم پا را اولین عامل مرگ و میر عفونی بیماران دیابتی اعلام کرد و گفت: هزینه سالانه درمان زخم پای دیابتی بین ۳ تا ۵ هزار دلار است.

قلم قاش به بیماران دیابتی توصیه کرد که مشکل پا را جدی بگیرند و در صورت مشاهده آن حتما به کلینیک‌های تخصصی مراجعه کنند تا نسبت به برطرف شدن مشکل، اقدامات لازم انجام شود.

بنابر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، قلم‌قاش همچنین افزود: در ارزیابی چند ماه گذشته‌ای که در برج میلاد انجام شد، متوجه شدیم ۸۶ درصد کودکان دچار اختلالاتی چون صافی کف پا هستند که اگر در همان سن کودکی درمان نشوند، می‌تواند مشکلات زیادی را برایشان ایجاد کند. مشکلاتی چون گودی کمر و پاهای پرانتزی به دلیل اختلالات بایومکانیکی است و لازم است برای درمان این موارد مراکزی چون آموزش و پرورش ورود کنند.

مدیر گروه پاپزشکی افزود: اصولا مراقبت و درمان این اختلالات با ورزش انجام می‌شود و اگر افراد نسبت به اختلالات کودکان‌شان آگاه شوند، در جهت درمان آن تلاش می‌کنند و یکی از اهداف کلینیک پاپزشکی هم همین است. هفت سال است که تلاش می‌کنیم برای بیماران دیابتی کفش‌های مناسب قرار دهیم، اما هنوز به سرانجام نرسیده است.

قلم‌قاش افزود: ۴۰ درصد عامل زخم دیابتی‌ها به دلیل کفش نامناسب است. اگر بیمار نسبت به مشکل پاهایش آگاه شود تا بیش از ۵۰ درصد پیش رفته‌ایم و بسیاری از مشکلات حل خواهد شد؛ اما وقتی یک بیماری دیابتی نمی‌داند مشکل پایش چیست نمی‌شود کاری را پیش برد.

به گزارش ایسنا، وی در پایان صحبت‌هایش گفت: در سال‌های گذشته هدف از درمان، جلوگیری از مرگ و میر بوده است، اما اکنون بهبود کیفیت زندگی را هدف قرار داده‌ایم. امیدواریم با راه‌اندازی این کلینیک بسیاری از افراد دیابتی از مشکلات پاهایشان مطلع شوند و اقدامات خوبی را در راستای درمان آنها انجام دهیم.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین