کد خبر: ۵۰۰۲۱۷
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۴

برکناری ده‌ها امام خطیب در تاجیکستان

پس از امتحان سالیانه صلاحیت و دانش امام خطیبان مساجد جامع در تاجیکستان ده ها تن از امام خطیبان این کشور از مقام خود برکنار شدند.
آفتاب‌‌نیوز :
پس از امتحان سالیانه صلاحیت و دانش امام خطیبان مساجد جامع در تاجیکستان ده ها تن از امام خطیبان این کشور از مقام خود برکنار شدند.

برکناری ائمه مساجد جامع این کشور در پی سنجش دانش دینی و سیاسی آنها که از سوی کمیته دین تاجیکستان برگزار می شود، صورت گرفته است.

به این ترتیب، از میان 265 امام خطیب مساجد جامعی این کشور که صلاحیتشان از سوی کمیسیون ویژه کمیته دین بررسی شده ده ها تن از کار برکنار شده اند.

اما تعداد دقیق امام خطیبانی که در امتحان صلاحیت سال جاری میلادی شرکت کرده اند از سوی مقامات ذیربط تاجیک اعلام نشده است.

مقامات تاجیک معتقد هستند: گرایش برخی افراد به مذاهب بیگانه می تواند باعث ایجاد تفرقه در میان جامعه شود و نقش امام خطیبانی که از امتحان های ویژه علمای دینی رسمی می گذرند در نظارت و جلوگیری از گسترش چنین عقاید و پدیده ها بسیار مهم می‌باشد.

مقامات مسئول تاجیک مدعی هستند که نه تنها برگزاری نماز و گفتن موعظه، بلکه تشکیل شرایط مناسب برای نمازگزاران و مدریت مساجد برعهده امام خطیبان است.

کارشناسان نیز جلوگیری از گسترش افکار مخرب در میان مسلمانان تاجیک را یکی از دلایل اصلی راه اندازی امتحان های صلاحیت و دانش ائمه مساجد می دانند.

گرچه اکثر ساکنان تاجیکستان پیرو مذهب حنفی می باشند اما در طی سال های اخیر ده ها نفر در این کشور به دلیل گرایش به افکار افراطی از جمله جریان «سلفیه» از سوی مقامات ذیربط این کشور بازداشت و زندانی شده اند.

امتحان امام خطیبان مساجد جامع در آخر سال 2017 میلادی برگزار و نتیجه آن به ائمه مساجد هم در روزهای اول سال جدید میلادی اعلام شده است.

برگزاری امتحانات برای سنجش صلاحیت و دانش دینی و سیاسی امام خطیبان مساجد تاجیکستان از سال 2009 میلادی آغاز شده و هر سال یک بار این آزمون برگزار می‌شود.

منبع: فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین