کد خبر: ۵۰۰۲۷۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸
ترامپ درباره وضع تحریم‌های تازه علیه ایران هنوز تصمیمی نگرفته است

فایننشال‌تایمز: ترامپ موضوع تغییر نظام‌ ایران را از دستور‌ کار خارج کرد/سرنوشت «برجام» چه‌‌ می‌شود؟

«فایننشال تایمز» در گزارشی اشاره می‌کند که به احتمال زیاد ترامپ پایبندی ایران به برجام را برای دومین‌بار تایید نخواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- «فایننشال‌تایمز» می‌نویسد: «بار دیگر ترامپ به احتمال زیاد پایبندی تهران به مفاد توافق هسته‌ای را تایید نخواهد کرد. این موضوع سرنوشت آن توافق را بیش از پیش در هاله‌ای از تردید و ابهام قرار خواهد داد.»

به گزارش آفتاب‌نیوز، این روزنامه در ادامه می‌نویسد: «یکی از مقام‌های بلندپایه دولت امریکا گفته است که بسیار بعید است ترامپ پایبندی تهران به برجام را تایید کند. او اما گفته که رییس‌جمهوری امریکا هنوز درباره تمدید یا عدم تمدید لغو تحریم‌های هسته‌ای در قبال ایران تصمیمی نگرفته است و تصمیم‌گیری در این‌باره را به هفته آینده موکول کرده است».

آمریکا با برجام چه‌خواهد کرد؟/فایننشال‌تایمز: ترامپ موضوع تغییر نظام ایران را از دستور‌کار خارج کرد

این روزنامه می افزاید: ترامپ از تایید توافق هسته‌ای در ۱۳ اکتبر امتناع ورزید و تصمیم‌گیری در این باره را به کنگره امریکا سپرد و تلاش کرد تا متحدان اروپایی را با لابی‌گری با خود همراه سازد. با این حال، در این زمینه موفقیت زیادی کسب نکرد. 

در صورتی که ترامپ از تمدید لغو تحریم‌ها در قابل ایران خودداری کند این امر سبب می‌شود تا امریکا متهم به نقض برجام شود و احتمالا توافق هسته‌ای از اعتبار ساقط شود. در صورتی که ترامپ مصرانه بخواهد عدم پایبندی ایران را تایید کند نمایندگان امریکایی برای دومین بار فرصتی ۶۰ روزه خواهند داشت تا قانون جدیدی را علیه برجام و ایران تصویب کنند؛ تصمیمی که تاکنون از آن سرباز زده‌اند. همان مقام دولتی امریکا افزوده است که به نظر می‌رسد تحریم‌های جداگانه‌ای علیه افراد و سازمان‌های حکومتی در ایران اعمال شوند. «مایکل سینگ» پژوهشگر انستیتو واشنگتن می‌گوید اعتراض‌های اخیر در ایران، بر تصمیمات دولت ترامپ در مورد برجام قطعا تاثیرگذار خواهند بود اما میزان این تاثیرگذاری مشخص نیست.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: ترامپ موضوع اعتراض‌های ایران را اکنون در معرض توجه جهانی قرار داده است. با این حال، مسئله تغییر نظام و ضرورت آن را از دستور کار -دست‌کم به طور موقت -خارج کرده است. یکی از مشاوران او پس از توئیت ترامپ با این محتوا که زمان تغییر در ایران فرارسیده است توضیح داد که این نه به معنای حمایت از تغییر نظام که به معنای حمایت از شرایط بهتر زندگی شهروندان ایرانی و لزوم توجه به خواست آنان برای بهبود معیشت و آزادی‌هاست. یکی از مقام‌های ارشد امریکایی می‌گوید که ما فقط علاقمندیم که نظام ایران رفتار خود را تغییر دهد. این مقام دولتی گفته فرقی نمی‌کرد که امریکا در این‌باره اظهارنظری می‌کرد یا نه چرا که برخی در ایران همواره آمریکا را مقصر هرگونه ناآرامی در ایران می‌دانند و انگشت اتهام‌شان به سوی امریکاست. این مقام امریکایی گفته که امریکا مخالف هرگونه اقدام خشونت‌آمیزی است.

فایننشال تایمز می‌نویسد: برعکس امریکایی‌ها که آشکارا از اعتراض‌های ایران حمایت کرده‌اند اتحادیه اروپا تقریب خاموش و ساکت بوده است و از برجام کماکان حمایت می‌کند. اروپایی‌ها هفته گذشته تنها خواستار اجتناب از خشونت در ایران شدند».

سینگ می‌گوید ترامپ هوشمندانه برای آن‌که اروپایی‌ها را وادار به انتقاد از ایران و اعمال فشار بر تهران کند بحث تغییر نظاک را پیش نکشیده تا این‌گونه نشان داده نشود که سیاست دولت امریکا تغییر نظام در ایران است. او می‌گوید دولت امریکا باید به نوعی رفتار کند که برجام لغو نشود و خطر لغو آن بر دوش امریکا نباشد. او می‌گوید امریکا باید صبر کرده و روند تحولات در ایران را به دقت رصد کند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
2
3
اعتراض‌های اخیر در ایران، بر تصمیمات دولت ترامپ در مورد برجام قطعا تاثیرگذار خواهند بود اما میزان این تاثیرگذاری مشخص نیست.
خدا هدایت کند راه انداز گمراه اعتراضات را .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
1
3
ترامپ موضوع اعتراض‌های ایران را اکنون در معرض توجه جهانی قرار داده است.
حداقل رسانه ها را به بی ثباتی در ایران و ترساندن سرمایه های خارجی و خسارت مالی وعزتی معطوف نموده .
خدا ریشه شروع فتنه در ...را سر عقل اورد .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین