کد خبر: ۵۰۰۵۵۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱
حمایت آشکار اعضای شورای امنیت سازمان ملل از ایران و برجام

نتیجه تلاش‌های آمریکا در شورای امنیت علیه ایران؛ شکست و انزوا

رد طرح پیشنهادی نماینده آمریکا در ارتباط با ناآرامی های اخیر ایران در شورای امنیت سازمان ملل بیش از پیش جهان را از اهداف واشنگتن آگاه ساخت؛ شکستی که در روزهای گذشته چند بار تکرار شده و نشان می دهد اراده جهان با خواسته های ایالات متحده فاصله دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
در ادامه تلاش های ضد ایرانی آمریکا، روز جمعه پانزدهم دی ماه نشستی در شورای امنیت سازمان ملل برگزار شد اما همان طور که انتظار می رفت راه به جایی نبرد. هدف «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در این سازمان، بزرگنمایی از اوضاع و اعتراضات داخلی و همچنین تلاش برای استفاده ابزاری از این موضوع بود. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، در جریان این نشست برخی اعضای دایم شورای امنیت از جمله چین، روسیه و فرانسه مراتب اعتراض خود را به مواضع نماینده آمریکا در قبال اوضاع داخلی ایران اعلام داشتند. ناکامی مجدد و متعاقب آن، تنزل جایگاه ایالات متحده در سازمان ملل و مجامع جهانی تنها دستاوردی بود که هیلی برای کاخ سفید به ارمغان برد. 

نتیجه تلاش‌های آمریکا در شورای امنیت علیه ایران؛ شکست و انزوا

در همین ارتباط بود که «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در واکنش به این جلسه در پیامی توییتری نوشت «شورای امنیت به تلاش آشکار آمریکا برای دست‌کاری و ربودن ماموریت این شورا نه گفت». 

این که چرا اعضای شورای امنیت سازمان ملل ضمن نقد طرح چنین موضوعی از سوی آمریکا، دست رد بر سینه نماینده این کشور زدند، تا حدی آشکار است. آمریکا مدتی است که سعی در مطرح کردن موضوعاتی در صحن شورا دارد که به نحوی به ایران ارتباط می یابد. متهم نمودن ایران به نقض روح برجام و قطعنامه 2231و دروغ پراکنی مبنی بر ایرانی بودن موشک های پرتاب شده انصارالله یمن به سوی عربستان از آن جمله است. 

در کنار طرح این قبیل مسائل، اینک ترامپ و مشاوران وی در صدد هستند که برخی اعتراضات داخلی ایران را به شورای امنیت کشانده و در صدر مسائل مهم این شورا و جهان قرار دهند. در حالی که همواره جهان شاهد اعتراض های سراسری و به مراتب خشن تر نسبت به سیاست های دولتمردان آمریکا بوده اما این رخدادها در شورای امنیت طرح نشده اند. 

از اعتراضات دامنه دار مردم آمریکا در سال های بعد از 2008 و بحران اقتصادی در این کشور گرفته تا تظاهرات سراسری علیه ترامپ در ماه های گذشته به دلیل سیاست های نامقبول وی، چنین مساله ای در شورای امنیت مطرح نشد. حال مقامات امریکا بدون توجه به اصل مهم مندرج در منشور ملل متحد با عنوان «عدم مداخله در امور داخلی کشورها» به دنبال دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران بر آمده اند.

** رد خواسته آمریکایی از منظر اصل مداخله

نادیده انگاری اصل عدم مداخله در امور داخلی دیگران توسط آمریکایی ها زمینه را برای رد درخواست هیلی در شورای امنیت علیه ایران فراهم کرد و نشان داد که مقامات این کشور در سطوح مختلف هیچ گونه احترامی به حقوق داخلی و بین المللی کشورهای جهان قائل نیستند. سفیر قزاقستان در شورای امنیت به عنوان ریاست این شورا در قبال درخواست نابجای نماینده آمریکا تاکید کرد که اعتراضات ایران یک مساله داخلی است.

پیشتر (سه شنبه دوازدهم دی ماه) نیز نماینده آمریکا در سازمان ملل بر طرح درخواست خود در شورای امنیت اصرار ورزید که با مخالفت رییس دوره‌ ای این شورا و دیگر اعضا مواجه شد. به باور ناظران، حال بعد از اصرار نماینده امریکا و سپس رد درخواست وی از سوی اعضا و رییس شورا، جایگاه این کشور در سازمان ملل تنزل یافته و این حقیقت نمایان شده است که یکجانبه گرایی و یکه تازی آمریکا در مورد ایران کارساز نیست. 

همچنین حدود دو هفته پیش بود اعضای مجمع عمومی به قطعنامه ای علیه ترامپ و سیاست های وی رای دادند. این تصمیم جمعی در محکومیت سیاست های آمریکایی پس از آن انجام اتخاذ شد که ترامپ ضمن صدور فرمان انتقال سفارت کشور خود از تل آویو به بیت المقدس، قطعنامه مربوط به وضعیت حقوقی قدس شریف را نیز وتو کرد. 

در ارتباط با طرح مساله اعتراضات ایران از سوی مقامات آمریکایی به ویژه شخص رییس جمهوری این کشور، می توان به اهدافی مختلف و چندگانه آنها پی برد. ترامپ با ورود به این موضوع تلاش می کند تا مردم را در مقابل نظام قرار دهد و با حمایت مغرضانه از معترضان، برنامه ضدیت با جمهوری اسلامی را به پیش ببرد. در حالی که خود با صدور فرمان مهاجرتی از ورود مردم ایران به آمریکا ممانعت به عمل آورد و بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی ایران محصول چهار دهه مخاصمه جویی واشنگتن و اعمال تحریم ها با بهانه های مختلف است. 

از طرفی مداخله جویی های ایالات متحده در ایران پیشینه ای تاریخی دارد که ایرانیان را به شدت به سیاست دولتمردان این کشور بدبین کرده است؛ موضوعی که در نامه اعتراضی «غلامعلی خوشرو» سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل به دبیر کل این سازمان قابل مشاهده است. 

خوشرو در بخشی از نامه خود نگاشت: اقدامات مستمر دولت های قبلی آمریکا در برهم زدن روند عادی حیات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایران که با کودتای نظامی علیه نخست وزیر منتخب ملت ایران در سال 1332 آغاز شد، در چند دهه گذشته ادامه داشته است. دولت جدید ایالات متحده هیچ گونه حد ومرزی در نقض تمامی اصول و قواعد حقوق بین الملل حاکم برپیشبرد متمدنانه روابط بین الملل قائل نیست.

البته از متن پیام های مختلف مقامات ایالات متحده نیز می توان به بخش قابل توجهی از اهداف آنان پی برد. ترامپ در پیام توئیتری خود از « به یغما رفتن حقوق شهروندی» و «فرارسیدن زمان تغییر» در ایران سخن به میان آورد. از طرفی «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا بر «انتقال صلح آمیز قدرت» در ایران تاکید دارد؛ مواضعی که در اوایل دولت ترامپ از سوی تیلرسون مطرح و با واکنش های جهانی مواجه شد چرا که سخنان وی را مداخله جویانه و دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران ارزیابی می کردند. 

بنابراین، سوء استفاده آمریکا از برخی اعتراضات داخلی کشور و تلاش واشنگتن در تغییر مسیر اعتراضات به عنوان مداخله مستقیم در امور داخلی ایران تلقی شده و به تنزل بیشتر جایگاه بین المللی ایالات متحده منجر می شود. 

نگاه رسانه‌های عربی به تازه‌ترین ناکامی آمریکا برابر ایران

 همچنین رسانه های عربی اخبار و تحلیل هایی را در این ارتباط منتشر ساختند.

شبکه های خبری «الجزیره» قطر، «المیادین» لبنان و «روسیا الیوم» و روزنامه «الاخبار» لبنان و تارنمای «آژانس مطبوعاتی مستقل» عراق با پوشش نشست شورای امنیت درباره ناآرامی های ایران، انتقاد بسیاری از مقام های جهان از آمریکا را کانون توجه قرار دادند و این کشور را در کارزار ضد ایرانی شکست خورده و منزوی خواندند. 

به نوشته خبرگزاری الجزیره، شورای امنیت سازمان ملل عصر جمعه به درخواست آمریکا نشستی را درباره بررسی ناآرامی های اخیر ایران برگزار کرد. نمایندگان فرانسه، روسیه، چین و دیگر کشورها در این نشست گفتند تظاهرات ایران تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی نیست و هیچ توجیهی برای مطرح کردن آن در شورای امنیت وجود ندارد. 

به نوشته روزنامه الاخبار، هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل با تندی با موضوع ایران برخورد و تهدیدهای «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران را تکرار کرد. هیلی در نشست سازمان ملل گفت تظاهرات ایران خودجوش است و عامل خارجی در آن دخالت نداشته است. او مدعی شد مردم ایران از نظام می خواهند دست از حمایت حکومت سوریه و گروه های شبه نظامی در عراق و یمن بردارد. او همچنین مدعی شد واشنگتن نمی تواند در برابر اقدامات نظام ایران برای ساکت کردن مردم بی تفاوت باشد.

به نوشته الاخبار، این تهدیدهای آمریکا با استقبال نمایندگان کشورهای اروپایی روبرو نشد. به نظر می رسد آنها بر ضرورت حفظ توافق هسته ای و جلوگیری از فروپاشی آن تمایل دارند. «فرانسوا دولاتر» نماینده فرانسه هشدار داد برهم زدن توافق هسته ای اقدامی خطرناک است. او همچنین مخالفت خود را با این رویکرد که تظاهرات اخیر ایران صلح و امنیت جهانی را تهدید می کند، اعلام کرد. او در این زمینه به طور سرپوشیده از آمریکا انتقاد کرد و نسبت به خطرات سوء استفاده از این موضوع برای تامین منافع یکسویه هشدار داد که دقیقا نتایجی معکوسی به دنبال خواهد داشت. 

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه هم بر این موضع تاکید کرد که این موضوع جرء اختیارات و وظایف شورای امنیت نیست. او آمریکا را متهم به سوء استفاده از تریبون سازمان ملل کرد. او گفت هدف واشنگتن از این نشست حمایت از حقوق مردم ایران نیست، بلکه هدف آن تلاشی برای بر هم زدن توافق هسته ای است. 

همچنین «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه درخواست آمریکا برای نشست فوق العاده در سازمان ملل برای بررسی موضوع ایران را دخالت در حاکمیت ایران به شمار آورد و در یک کنفراس مطبوعاتی گفت آمریکا به دنبال بهانه ای برای تشدید فشارها علیه ایران است و نمی توان توافق هسته ای را به ابزاری برای حل مشکلات ویژه تبدیل کرد. 

شبکه روسیا الیوم در گزارشی با عنوان «همگرایی روسیه و فرانسه در شورای امنیت درباره ایران» نوشت: هنگامی که در نشست شورای امنیت برای بررسی اوضاع ایران، فرانسه با قدرت در کنار روسیه و دیگر کشورها دربرابر آمریکا ایستاد، منزوی شدن فزاینده آمریکا درباره ایران آشکار شد. اگرچه فرانسوا دولاتر نماینده فرانسه در سازمان ملل نگرانی خود را درباره خشونت ها در تظاهرات ایران و شمار قربانیان و بازداشت شدگان اظهار کرد و از دولتمردان ایران خواست که حقوق و آزادی های اساسی را تضمین کنند، اما دیگر پیام های فرانسه کاملا برخلاف خواسته های واشنگتن بود. دولاتر نماینده فرانسه در سازمان ملل پس از تاکید بر اهمیت حفظ توافق هسته ای گفت تحولات اخیر ایران صلح و امنیت بین المللی را تهدید نمی کند. این اظهارات وی برخلاف ادعاهای هایلی در بیانیه آغازین نشست شورای امنیت بود.

به نوشته شبکه المیادین، «ساشا لیورنتی» نماینده بولیوی در سازمان ملل هم آمریکا را به سوء استفاده از اوضاع ایران برای رسیدن به اهداف سیاسی ویژه متهم کرد.

در گزارش دامنه عربی تارنمای آژانس مطبوعاتی مستقل (INDEPENDENT PRESS AGENCY (IPA می خوانیم: آمریکا با برگزاری نشست شورای امنیت برای بررسی تظاهرات اخیر ایران به اهداف خود نرسید. واشنگتن تلاش کرد با جمع آوری اعضای شورای امنیت و طرح مسائل حقوق بشری در میز سازمان ملل فشارهای بین المللی علیه تهران را افزایش دهد اما اظهارات نمایندگان اعضای شورای امنیت و همچین اظهارات معاون دبیر کل سازمان ملل در این نشست متوازن بود و آنها خواستار ادامه گفت و گو با تهران شدند. در این نشست آمریکا با انتقادهای بسیاری روبرو شد. به طوری که واسیلی نیبینزیا نماینده روسیه با انتقاد از نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت درخواست آمریکا برای بررسی موضوع حقوق بشر و تظاهرات اخیر ایران در شورای امنیت استفاده بد از انرژی شورای امنیت و هدر دادن آن است. 

او نسبت به عواقب دخالت در امور داخلی کشورهای عضو سازمان ملل هشدار داد و به اعضای شورای امنیت گفت بار دیگر می بینیم که آمریکا چگونه از شورای امنیت و موضوع امروز که جز وظایف این شورا نیست چگونه سوء استفاده می کند. دخالت های آمریکا سبب فروپاشی نهادها در عراق و سوریه شده است و شیوه آمریکا درباره استفاده از شورای امنیت به هرج و مرج در لیبی و سوریه و یمن منتهی شده است. 

همچنین «لیو جه یی» نماینده چین در سازمان ملل گفت بررسی اوضاع داخلی ایران در شورای امنیت بین الملل هیچ کمکی در حل موضوع داخلی ایران نخواهد کرد.

به نوشته شبکه المیادین در حالی که هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد هیچ چیزی نمی تواند جلوی همدردی آمریکا با تظاهرات کنندگان ایرانی را بگیرد، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در توییتی نشست شورای امنیت درباره ایران را که به درخواست آمریکا برگزار شد، اشتباه دیگری از سوی ترامپ در عرصه سیاست خارجی به شمار آورد. 

همچنین «غلامعلی خوشرو» نماینده ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت آمریکا به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت با درخواست برای برگزاری نشست با هدف بررسی ناآرامی های ایران، وظیفه این نهاد را زیر سوال برده است. او گفت ایران اطلاعات دقیقی دارد که نشان می دهد تظاهراتی که در ایران برگزار شد به طور آشکار از سوی برخی کشورهای خارجی خط دهی می شد.

روزنامه «البناء» لبنان با اشاره به تلاش دشمنان برای انتقال جنگ به ایران، از هوشیاری مردم ایران و همگرایی آنان با نظام و نیروهای مسلح نوشت. به نوشته این روزنامه، با پیروزی های راهبردی محور مقاومت در سوریه و عراق و با ناتوانی اردوگاه دشمنان در یکسره کردن امور در میدان های نبرد سوریه و عراق و به دلیل تحقق نیافتن اهداف دشمنان در یمن، بحرین و لبنان اکنون دشمنان بار دیگر ایران را هدف قرار داده اند و برای انتقال فتنه به ایران تلاش می کنند. اما به زودی خطوط این فتنه و ریشه های آن بر ملا شد و با کنار رفتن نقاب ها مشخص شد که دست های آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی این فتنه ها را به جنب و جوش در آورده است. 

ترامپ به سرعت از تظاهرات‌کنندگان ایران حمایت کرد و خواستار برگزاری نشستی در شورای امنیت درباره این موضوع شد. به طور آشکار مشخص شد که طرح شوم از خارج ایران را هدف قرار داده است و برخی در داخل با همکاری کارشناسان خارجی برای اجرایی سازی آن در ایران تلاش می کنند و برای دامن زدن به سناریوی سوریه و گسترش آشوب وارد عمل شده اند. تکرار سناریوی سوریه در ایران ناممکن است. آنها از میزان قدرت نرم ایران در رویارویی با فتنه و دشمن هیچ اطلاعی ندارند. آنها از قدرت رهبران، دولت و نیروهای مسلح و مردم ایران در رویارویی با ناآرامی هایی که از خارج مدیریت می شد، آگاهی نداشتند. اما دسیسه های آنها تنها چند روز بیشتر دوام نیاورد و بار دیگر رویای استعمارگری سقوط کرد. تجربه ثابت کرده است نیروهای مسلح ایران و مردم این کشور در رویارویی با طرح های فتنه گرانه آمریکا در آمادگی کامل به سر می بردند و آن را در نطفه خفه خواهند کرد.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
نکته بین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
1
4
چه استدلال مسخره ای! یعنی واقعا فکر می کنید امریکا که از نظر نظامی، سیاسی و اقتصادی قدرت یک جهان است به خاطر حمایت از معترضین در ایران دچار انزوا یا بقول شما شکست میشه ! امریکا با این حرکت اعتبار اخلاقی برای خودش فراهم کرد
روسیه کلی تلاش کرد که جلسه برگزار نشه کلی تلاش کرد تا جلسه غیر علنی باشه ولی در نهایت شکست خورد. نیکی هیلی از نظر اخلاقی وجهه امریکا را با سخنرانی اش در شورای امنیت ارتقا بخشید
تحلیل تون بغایت خنده دار بود
نکته بین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
0
4
در سایت شما بارها نوشته شد که ترامپ از مقام اش برکنار می شود. واقعا مشخص که هیچ گونه شناختی نه از سیاست امریکا که از سیاست بین الملل هم ندارید. پس شما چه تفاوتی با رجانیوز و کیهان دارید؟
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
2
0
متن جالبی بود.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین