کد خبر: ۵۰۰۶۸۸
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۵

راهی برای تسکین دردهای عضلانی

استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: با بهره گیری از روش درمانی 'سوزن خشک' می توان دردهای عضلانی و اختلالات اسکلتی را تسکین داد.
آفتاب‌‌نیوز :
روش درمانی سوزن خشک (dry needling) برای درمان اختلالات اسکلتی- عضلانی به کار گرفته می‌شود. در این روش درمانی با استفاده از سوزن های بسیار نازک که شبیه آن در طب سوزنی هم استفاده می شود، تلاش می شود درد و گرفتگی کاهش یابد.

در این روش درمانی از یک سوزن بسیار نازک و مخصوص برای مواردی مانند رفع و درمان گرفتگی، اسپاسم عضلات و نقاط ماشه ای (حساس) عضلات و افزایش گردش خون موضع استفاده می شود.

دکتر لیلا رهنما در گفت و گو با ایرنا، کاهش درد، افزایش محدوده حرکتی مفصل و تسریع روند بهبودی را از مهمترین مزایای این شیوه درمانی اعلام کرد و افزود: متخصصان با استفاده از سوزن های خاص در صدد هستند تا لایه ای که دور عضله را گرفته، باز و این عضو بدن را به حالت طبیعی خود برگردانند.

استادیار گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: وقتی عضلات بیش از توان خود کار می کنند یا به دلیل کشیدگی شدید آن، فرد دچار دردهای شدید عضلانی و اختلالات اسکلتی می شود. 

وی، رهایی از اسپاسم، درد و گرفتگی عضلات را از مهمترین مزیت این روش درمانی اعلام کرد و گفت: در روش قبلی برای کاهش درد، مواد شیمیایی مانند کورتن به بدن تزریق می شد که عوارضی هم برای فرد داشت.

رهنما با اشاره به اینکه شیوه سوزن خشک برای برطرف شدن درد و گرفتگی عضلات بیشترین استفاده را دارد، تاکید کرد: کسی که این شیوع را استفاده می کند، باید به آناتومی بدن آگاهی کامل داشته باشد تا به بافت یا ارگان حیاتی مانند ریه و عروق به خصوص بزرگ صدمه نزند. 

** بیرون زدگی دیسک کمر را نمی توان با این شیوع، درمان کرد

وی اظهار کرد: هرچند این شیوه برای درمان درد کمر مورد استفاده قرار می گیرد اما بیرون زدگی دیسک کمر از جمله مواردی است که نمی توان با این شیوع، درمان کرد.

رهنما با اشاره به اینکه در این شیوع باید در ابتدا علت درد کمر مشخص شود، ادامه داد: کمر دردهایی که علت ایجاد کننده اش بی ثباتی عضلانی بوده یا کمر دردهایی که در اثر قرار گرفتن طولانی و نامناسب بدن ایجاد شده را می توان درمان کرد.

استادیار گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بر لزوم نشستن صحیح تاکید کرد و گفت: رانندگی طولانی یکی از مواردی است که می تواند صدمه به مهره های کمر بزند و این افراد می توانند از این شیوه درمانی برای برطرف شدن مشکل، استفاده کنند. 

وی ادامه داد: هرچند این روش درمانی کمی دردناک است و معمولا بیماران در ابتدای کار کمی احساس درد و دلهره دارند اما وقتی نتایج مطلوب آن را مشاهده می کنند با رغبت این کار را ادامه می دهند.

** ارائه آموزش به فیزیوتراپیست ها در اغلب استان های کشور 

استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بیان کرد: سعی شده به فیزیوتراپیست ها در اغلب استان ها آموزش لازم را ارائه شود تا خدمات لازم را به نحو مطلوب در اختیار مردم قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه کسی که از این روش درمانی استفاده می کند باید به وضعیت ارگان های بدن آگاهی لازم داشته باشد، گفت: متخصصان با آگاهی لازم می توانند خدمات مناسب و بدون عارضه به مردم ارائه کنند.

رهنما افزود: این شیوه درمانی در دنیا استفاده می شود و پایه گذاران آن استادانی از کشورهای آمریکا و اسپانیا هستند. متخصصان با سونوگرافی مسیر سوزن را در عضله چک می کنند تا سوزن دقیقا به محل مورد نظر قرار گیرد.

استادیار گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: ما هم این دانش را فرا گرفتیم و می توانیم از این اندوخته های علمی برای ارائه خدمات درمانی مناسب استفاده کنیم.

** هر 20 دقیقه یکبار از روی صندلی بلند شوید

استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: افرادی که طولانی مدت بر روی صندلی می نشینند باید هر 20 دقیقه یک یکبار از روی صندلی بلند شوند تا احتمال بروز کمردرد را کاهش دهند.

وی با اشاره به اینکه شیوع کمر دردها در برخی شغل ها از جمله رانندگان خودروهای سنگین، بیشتر است، اظهار کرد: فردی که ساعت های طولانی، پشت کامپیوتر می نشیند، در معرض کمر درد و گردن درد می باشد. 

رهنما با اشاره به اینکه شغل ارتباط مستقیم با کمر درد ندارد، گفت: اگر در هر شغلی نکات ایمنی رعایت شود، به فرد آسیب و صدمه نمی رسد و آن شغل آسیب گذار نخواهد بود.

وی برلزوم رعایت اصول صحیح در کارهای سنگین تاکید کرد و گفت: کار سنگین بدون رعایت نکات ایمنی می تواند مشکلاتی را برای مردم ایجاد کند. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین