کد خبر: ۵۰۰۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۴
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه "طبق قانون، تصدی شغل دیگر برای کارمندان دفاتر اسناد رسمی طبق است"، گفت: این افراد اگر شغل دیگر داشته باشند ابلاغ آنها باطل می‌شود. سال‌های ۸۶ و ۸۷ آزمونی برگزار شد که ابلاغ حدود ۴۰۰ نفر از آنها به دلیل اینکه شاغل بودند باطل شد. این افراد حتی وکالت هم نمی‌توانند انجام دهند و نباید هیچ سمتی داشته باشند.
آفتاب‌‌نیوز :
احمد تویسرکانی در گفت‌وگوی خبری شبکه خبر سیما با موضوع مشکلات مردم در ادارات ثبت اسناد و املاک کشور، با بیان اینکه "سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یک سازمان فراگیر است و تقریبا تمامی مردم با خدمات سازمان ثبت مانند ثبت اسناد، املاک، ازدواج و طلاق و ... مرتبط هستند"، افزود: در اقدامات سازمان ثبت با دو رویکرد تحول‌گرایی منطبق با نیازهای مردم و کنترل و نظارت بر این اقدامات مورد توجه بوده است. خوشبختانه در این موارد موفق بودیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور عنوان کرد: سازمان ثبت یک سازمان قدیمی با قدمتی حدود ۱۰۰ سال به جهت اقدامات سنتی‌ای که انجام می‌داد و سبک سنتی مدیریت مشکلات و آسیب‌هایی را به همراه داشته و در پاسخگویی با مشکل روبرو بوده است. حتی صدها میلیون سابقه ثبتی در سازمان ثبت اسناد و املاک تجمیع شده و ده‌ها میلیون پرونده ثبتی در حال پوسیدگی است که منجر به بروز نارضایتی در این موارد شده است. با سیاستگذاری‌هایی که طی حدود هشت سال اخیر در این سازمان انجام شده است در جهت کسب رضایت مردم به نسبت سایر دستگاه‌ها، سازمان ثبت پیشگام بوده است.

وی با اشاره به تبدیل اطلاعات به بانک الکترونیک در سازمان ثبت اسناد و املاک اظهار کرد: در این راستا سیستم‌های الکترونیک ایجاد شده و بخش عمده‌ای از اقدامات را در این راستا انجام دادیم. در رابطه با شکایات مردمی که عمدتا در حوزه‌های مختلف طبقه‌بندی شده، اصلاحاتی صورت گرفته که بخشی از آن در رابطه با تسریع در ارائه خدمات و کاهش مراجعات مردم بوده است. تصمیم سازمان ثبت اسناد و املاک حذف تمامی اوراق بهادار است. تمام اقدامات در این سازمان در گذشته از طریق اوراق بهادار انجام می‌شد. سالانه میلیون‌ها استعلام در سازمان ثبت رفت و آمد داشت که تمام آنها حذف و به امضای الکترونیک مجهز شده است.

تویسرکانی افزود: ما در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور وارث یک عقبه بسیار قدیمی و آشفته هستیم و نیازمندیم که سوابق آن را به‌روز کنیم. اعتقاد ما این است که اصلا به برگ و سند نیاز نیست. گاهی افراد اسناد منگوله‌دار خود را به سختی سال‌ها نگه می‌داشتند در حالیکه آن اسناد امروز به اسناد تک‌برگ تبدیل شده است و تصمیم داریم در آینده از آن‌ها در قالب یک کارت هوشمند بهره‌برداری کنیم. تمام عقبه املاک کشور در سیستم سنتی و دستی با مشکلات فراوانی روبرو بود. گاهی تبدیل سند دستی به سند تک برگ حدود دو ماه طول می‌کشد اما حدود و ثغور اراضی در طرح کاداستر مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و ثبت می‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطرنشان کرد: در تهران سند مالکیت تک‌برگ طی یک هفته به فرد می‌رسد. متاسفانه خلاصه معاملات در دفاتر املاک وارد نشده است که نیاز داریم سوابق را به‌روز کنیم و همچنین نیاز به اصلاح نقشه وجود دارد. در این میان حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از اسناد در مراحل اول با مشکلاتی روبرو هستند که منجر می‌شود حدود ۴۵ روز زمان ببرد که اسناد به مالکین تحویل شود. به جهت جلوگیری از سوءاستفاده‌ها و حضور مکرر مراجعین به سازمان و دفاتر ثبت اسناد، طرح ارسال اسناد از طریق پست را اجرا می‌کنیم. بعضی افراد ممکن است مراجعات مکرر داشته باشند و تقاضای خود را به شکل سنتی مطرح کنند اما ما اعلام کردیم که این پروسه کاملا حذف شود.

وی با بیان اینکه "سازمان ثبت متاسفانه در شرایط خاص مورد بی‌مهری دستگاه‌های اجرایی بوده است"، اظهار کرد: متاسفانه نگاه به سازمان ثبت نگاه درآمدزایی بوده، در حالیکه این سازمان با توجه به تمام مشکلاتی که داشته با تحولات عظیمی روبرو بوده است. دستگاه کاغذی عریض و طویل، امروزه به این وضعیت رسیده است. به جهت عدم برنامه‌ریزی و عدم توجه به اقدامات حاکمیتی از جمله نیروی انسانی شرمنده مردم هستیم. مردم دو هزار میلیارد به خزانه دولت واریز کردند اما نگاه نباید صرفا به آن عدد باشد بلکه نیازهای مردم نیز باید دیده شود. در این زمینه به مردم جفا می‌شود. این موارد را بارها به دولت، رئیس‌جمهور، خزانه‌داری و مجلس درخواست دادیم. اگر زیرسازی شود، خدمات مفید به مردم داده خواهد شد.

تویسرکانی با تاکید بر اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک در مرحله تحول است، گفت: با این حال متاسفانه با کمبود منابع روبرو هستیم. طی دو سال گذشته قریب به ۳۶ میلیون از پرونده‌های ثبتی را فایل کردیم. در بعضی از آنها درب بایگانی‌های قدیمی بسته شده است و از فایل‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند. تمامی اقدامات این سازمان باید بدون کاغذ باشد. این سیستم در کل کشور اجرایی می‌شود برای مثال به همان شکل که در تهران خدمات داده می‌شود در خاش و بندر هندیجان ارائه خدمت می‌شود. تمام اطلاعات سازمان ثبت بارگذاری شده و جعل هویت‌ها تقریبا از بین رفته است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: یکی از خواسته های ما در سازمان ثبت اجرای طرح کاداستر بوده است اما متاسفانه موانع سنگینی مقابل سازمان ثبت ایجاد شده است و ما وارث سیستم قدیمی و عقب‌مانده هستیم. امروز در سیستم کاداستر با GPS مختصات مالکیت یک زمین را مشخص می‌کنیم.  نیاز داریم سیستم قدیمی را به سیستم جدید تبدیل کنیم. در گذشته مواردی از تعدی به املاک وجود داشت و پرونده‌های زیادی ایجاد شده است. مواردی که توافق صورت گرفت با مختصات کاداستر حریم‌ها تعیین شد و مواردی که دارای اختلاف هستند باید از طریق دادگاه حل اختلاف شود. ظرف مدت سه سال حدود ۲۰ میلیون سند صادر کردیم اما یک نمونه تعارض هم وجود نداشته است. 

وی در ادامه اظهار کرد: تصدی شغل دیگر برای کارمندان دفاتر اسناد رسمی طبق قانون ممنوع است و اگر شغل دیگر داشته باشند، ابلاغ آنها باطل می‌شود. در سال‌های ۸۶ و ۸۷ آزمونی برگزار شد که ابلاغ حدود ۴۰۰ نفر از آنها به دلیل اینکه شاغل بودند باطل شد. این افراد حتی وکالت هم نمی‌توانند انجام دهند و نباید هیچ سمتی داشته باشند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین
x