کد خبر: ۵۰۰۷۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱
پاسخ به سخنان جک استراو درباره امنیت دیپلمات‌ها در تهران

عراقچی: جامعه بین‌الملل خود را برای خروج احتمالی آمریکا از برجام آماده کند/در ایران برای هر سناریویی آمادگی داریم

سید عباس عراقچی در کنفرانس امنیتی تهران با اشاره به تلاش‌های آمریکا در ناکارآمد کردن برجام اظهار کرد: بیش از یک سال است که رییس‌جمهور آمریکا با تمام تلاش خود در پی این است که برجام را از بین ببرد .
آفتاب‌‌نیوز :
معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر خارجه با اشاره به این که در چند روز آینده باید رییس‌جمهور آمریکا بار دیگر طبق برجام  تعلیق تحریم ها علیهعراقچی: جامعه بین‌الملل خود را برای خروج احتمالی آمریکا از برجام آماده کند/در ایران برای هر سناریویی آمادگی داریم  ایران را تمدید کند و برخی از احتمال ها مبنی بر این است که این کار توسط ترامپ انجام نشود، افزود: ممکن است جامعه بین الملل در چند روز آینده به این نتیجه برسد که آمریکا از برجام خارج شود. جامعه بین‌الملل باید برای این مرحله آمادگی داشته باشد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: حرکت آمریکا در راستای از بین بردن برجام است. ما در ایران برای هر سناریویی آمادگی داریم.

وی تاکید کرد: در صورت تحقق چنین موضوعی جامعه بین الملل و منطقه ما بیشتر از این موضوع ضررمی کند چرا که یک تجربه موفقی در عرصه بین‌المللی از بین می‌رود. منطقه ما بدون برجام  به منطقه امن‌تری تبدیل نمی‌شود.

سید عباس عراقچی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ترامپ در تلاش است که یک تجریه موفق بین‌المللی را تبدیل به یک تجربه شکست خورده کند و این موضوع هم برای نظام بین‌الملل و هم نظام عدم اشاعه و همچنین امنیت منطقه‌ای خطر بزرگی است، ادامه داد: برجام تنها تجربه حل و فصل مسالمت آمیز یک بحران و یک درگیری در زمان معاصر است و شاید ما در وضعیت کنونی هیچ نمونه مشابه دیگری مثل آن را سراغ نداشته باشیم. در برجام یک بحرانی که بیش از ده سال به طول انجامیده بود از طریق مذاکره و گفت‌وگو  حل شد و این درسهایی را برای همه ما دارد.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: مهمترین درس آن این است که هنوز می‌توان به موضوع مذاکره و گفت‌وگوی دیپلماتیک امید داشت و مشکلات پیچیده را از این طریق حل کرد.

وی ادامه داد: البته من این موضوع را قبول دارم که برخی از مسائل از طریق مذاکره قابل حل و فصل نیست و در این زمینه می‌توان به موضوع مبارزه با داعش و گروه‌های تروریستی اشاره کرد و یا به ملتی که کشورش تحت اشغال است، نمی‌توان گفت که به جای مقابله در برابر اشغالگر گفت‌وگو کنید ولی حتما برخی مسائل وجود دارد که می‌توان از طریق مذاکره حل کرد که این درسی است که برجام به ما می‌دهد.

رئیس ستاد برجام در وزارت خارجه با بیان این که ما می‌توانیم در منطقه از رویکرد برجام به عنوان یک الگو در حل مسائل استفاده کنیم افزود: ما از رویکرد برجام که مبتنی بر رویکرد مذاکره و بازی برد برد از طریق گفت‌وگو است، می توانیم برای حل و فصل مسائل استفاده کنیم و باید تلاش کنیم که برجام به یک الگوی موفق در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای تبدیل شود و همانطور که اشاره کردم آمریکایی‌ها در این زمینه نقش منفی بازی  می‌کنند و می‌خواهند برجام را به یک تجربه شکست خورده تبدیل کنند واین موضوع منطقه ما را به جای بهتری نمی‌رساند.

وی در واکنش به صحبت‌های جک استراو وزیر امور خارجه پیشین انگلیس در این نشست که تاکید کرده بود باید دیپلمات‌ها در تهران امنیت داشته باشند، گفت: من نیز با این موضوع موافق هستم که باید ترتیباتی اتخاد شود که دیپلماتها در امنیت باشد ولی ما یادمان نمی رود که اولین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سفارتمان در شهر لندن مورد هجوم قرار گرفت و یک دیپلمات ایرانی براثر هجوم به سفارت ایران درشهر لندن کشته شد. ما از ابتدای انقلاب تاکنون بارها شاهد بوده ایم که در برابر سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مختلف اروپایی تظاهرات برگزار شد و بعضا به آنها حمله شده و دیپلمات‌هایمان مورد تهدید قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه برخی از گروه‌های تروریستی مامن خوبی در برخی از کشورهای اروپایی پیداکرده اند، در بخش دیگری از صحبتهای خود در مورد بحران سوریه نیز گفت: ما در ایران بر یک راه حل جامع و سیاسی برای حل بحران این کشور تاکید داریم و کشورهای اروپایی به این شرط می توانند از دموکراسی در منطقه ما حمایت کنند که در سیاست‌های برخی از متحدین خود در منطقه بازنگری کنند. برخی از متحدین کشورهای اروپایی در منطقه ما  رژیم اقتدارگرایی هستند.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با بیان اینکه در یمن فجایع گسترده‌ای در حال رخ دادن است و با تاکید بر اینکه تهاجمات به مردم یمن توسط عربستان سعودی باید متوقف شود خاطر نشان کرد: سعودی ها در همان ابتدا مدعی شدند که طی دو ماه کار حوثی ها را تمام می کنند ولی اکنون می بینیم که مدتی از این ادعا گذشته است و حتی حوثی ها آنها را بمباران می کنند.

وی با تاکید بر اینکه عربستان باید در سیاستهای خود تجدیدنظر کند و مسئله یمن یک راه حل نظامی ندارد، ادامه داد: بحران یمن باید از طریق  غیرنظامی پایان پیدا کند.

عراقچی درباره رابطه ایران و عربستان نیز گفت‌: ما همیشه اعلام کرده‌ایم که با هم تعامل داشته باشیم ولی درخواست‌های ما از طرف سعودی ها رد شده‌. عربستانی ها از وجود درگیری در منطقه سود می برند.

منبع: ایسنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
سجاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
0
تمدید تعلیق تحریم ها
مگه نگفتین تمام تحریم های هسته ای از روز اجرای برجام لغو میشه ونه تعلیق؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین