کد خبر: ۵۰۱۰۱۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰
عده‌ای بی‌جهت از گفت‌وگو فرار می‌کنند

جهانگیری: هاشمی بعد ۸۸ مانع حذف اصلاح‌طلبان شد/صداوسیما اجازه نداد با مردم صحبت کنم/صداوسیما نمی‌تواند در دست تعدادی تندرو باشد/اقتصاد را ته‌دره بردند و ما آن را ده پله بالا آوردیم

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: از رویکردهای اصلی آیت‌الله هاشمی این بود که علیرغم حضور در بالاترین مسئولیت‌هایی که مورد نقد مردم قرار می‌گرفت همواره خود را در معرض رای مردم قرار می‌داد زیرا فکر می‌کرد با رای مردم بهتر می‌تواند عمل کند./جهانگیری در بخشی از سخنان خود به انتقاد از عملکرد صداوسیما پرداخت و گفت: صداوسیما باید در روش خود تغییر ایجاد کند؛ صداوسیما نمی‌تواند در انحصار یک گروه محدود تندرو قرار بگیرد. من به عنوان یکی از مسوولین گفتم که می‌خواهم با مردم صحبت کنم گفتند نمی‌شود و بهانه‌ی مشکل فنی آوردند. رسانه‌ی ملی باید در خدمت کل مردم حتی معترضین قرار بگیرد.
آفتاب‌‌نیوز :
اسحاق جهانگیری صبح امروز در نخستین کنگره سالگرد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: سخن گفتن درباره شخصیت سیاستمدار بزرگی چون آیت‌‌ا‌لله هاشمی رفسنجانی سخت است. قرار شد تعدادی زیادی از دوستان و یاران نزدیک که با ایشان صمیمیت دارند، درباره ایشان صحبت کنند که قطعا کار سختی است.

به گزارش آفتاب‌نیوز، به نقل از ایلنا، وی با اشاره به حضور خود در این کنگره اظهار داشت: به هر حال تصمیم شد یکی از مسئولین کشور سخنران باشد، بر اساس تماسی که از بیت آیت الله هاشمی رفسنجانی گرفته شد مقرر گردید من سخنران باشم. قبل از هر چیز این غم جانکاه و مصیبت بزرگ را به همه بزرگواران، بیت آیت‌الله هاشمی و همسر عزیز و فداکارشان، فرزندان و اخوان عزیزشان تسلیت عرض کنم.

هاشمی برجسته‌ترین روحانی و سیاستمدار و مدیر برجسته معاصر است

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: این کنفرانس که برای سالگرد مرحوم آیت‌الله هاشمی برگزار شده، فرصتی برای بازخوانی مردی است که در سخت‌ترین مقاطع مبارزه سیاسی، استقرار جمهوری اسلامی و پیشرفت نظام، حضوری برجسته و حتی در برخی از مقاطع منحصر به فرد داشته است.

جهانگیری با بیان اینکه هر منصفی که به تاریخ ایران بنگرد، از سال‌های دور تا آخرین لحظات حیات آیت‌الله هاشمی، نام ایشان را در میان فعال‌ترین و تاثیرگذارترین روحانیون، مبارزان، سیاستمداران، روحانیون، نذسزلت و... مثال می‌زند، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم پنج روحانی، سیاستمدار و مدیر برجسته را نام ببریم، حتما آیت‌الله هاشمی برجسته‌ترین است.

هاشمی در میانه انقلاب، اصلاحات و اعتدال بود

وی افزود: در هیچ صحنه‌ای از مبارزات انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، سازنندگی، اصلاحات و اعتدال را نمی‌توان یافت که هاشمی در میانه آن نباشد. این وسعت حضور و قدرت تجزیه و تحلیل مطالب از سوی دیگر، به آیت‌الله تفکر چند بعدی و مدیریتی همه جانبه داده بود.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکنه آیت‌الله هاشمی از نظر معرفتی، عالمی روشن‌بین بود و قرآن در کانون فهم او قرار داشت، خاطرنشان کرد: آیت‌الله هاشمی هیچ از آموختن و تدبر در آموزه‌های دینی غافل نبود. او تا روزهای پایانی حیات، گروهی داشت که به صورت منظم در مسائل قرآن تحقیق می‌کرد که بخشی از آنها منتشر شده است.

آیت‌الله هاشمی برای توسعه ایران الگوی خود را امیرکبیر قرار داد

جهانگیری با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی به لحاظ فرهنگی ایران را عمیقا می‌شناخت و در اندیشه به فکر توسعه ایران بود، ابراز داشت: آیت‌الله هاشمی برای توسعه ایران الگوی خود را امیرکبیر قرار داد. امیرکبیر در قبل از پیروزی انقلاب برای آیت‌الله هاشمی به عنوان کسی که به سازندگی ایران پرداخت، سرمشق شد و کتاب امیرکبیر را نوشت.

وی اضافه کرد: ارتباطات و مطالعاتش به گونه‌ای بود که وجب به وجب ایران را می‌شناخت و جزء به جزء فرهنگ ایران را آشنایی داشت.

هاشمی آرمانگرای واقع‌بین بود

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی از لحاظ سیاسی آرمانگرای واقع‌بین بود، عنوان کرد: ایشان آرمان‌های بزرگی برای ایران تصور کرده بود ولی در عین حال، واقع بین بود. انقلابی جامع‌نگر بود. تا مرز شهادت رفت ولی لحظه‌ای تردید در راه مبارزه نداشت ولی در عین حال، همه حرکاتش از جامعیت برخودار بود.

جهانگیری یادآور شد: آیت‌الله استراتژیستی توسعه‌گرا بود. او در دولت، مجلس، مدیریت جنگ، پیشبرد صلح، توسعه روابط بین‌المللی و منطقه‌ای، اصلاحات و اعتدال نقش کارسازی داشت.

مجلس در زمان هاشمی در راس امور بود

وی با بیان یادآوری اینه در اوایل انقلاب که لازم بود نهادهای انقلابی شکل بگیرد، آیت‌الله هاشمی در هر کجا که حضور یافت، آن نهاد هم محور شد، بیان کرد: ایشان وقتی به مجلس رفت، مجلس در راس امور قرار گرفت. وقتی به دولت رفت، دولت در خط مقدم سازندگی و توسعه کشور قرار داشت.وقتی به مدیریت جنگ رسید، گره‌گشای جنگ شد و وقتی نیاز بود صلح را پیش ببرد به امام گفت اجازه بدهید من قطعنامه و صلح را اعلام کنم، آنگاه شما مرا به خاطر عدم مدیریت درست جنگ محاکمه کنید.

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه آیت‌الله هاشمی مسائل منطقه‌ای را به بهترین نحو ممکن حل کرد، گفت: در دوران آیت‌الله هاشمی در ریاست جمهوری بهترین روابط را با کشورهای عربی داشتیم که با تدبیر ایشان بود. با تدبیر ایشان در همین سالن کنفرانس اسلامی با حضور همه سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

هاشمی خود را همواره در معرض رای مردم قرار می‌داد

جهانگیری با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی سیاستمداری مبتنی بر مردم بود، اظهار داشت: ایشان بر انتخابات باور داشت و تاکید بر انتخاباتی آزادی داشت که حقوق مردم رعایت شود و از انتخابات با مشارکت بالا صحبت می‌کرد. از رویکردهای اصلی ایشان این بود که علیرغم حضور در بالاترین مسئولیت‌هایی که مورد نقد مردم قرار می‌گرفت همواره خود را در معرض رای مردم قرار می‌داد زیرا فکر می‌کرد با رای مردم بهتر می‌تواند عمل کند.

هاشمی بدون عافیت‌طلبی، رئیس‌جمهور درست کرد

وی با اشاره به ردصلاحیت آیت‌الله هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ تصریح کرد: در انتخابات سال ۹۲ به صحنه آمد ولی ناباورانه ردصلاحیت شد. فکر می‌کردند با رد صلاحیت او صحنه را ترک می‌کند ولی او قهر نکرد و عافیت‌طلبی نکرد ولی ایشان با تدبیر، رئیس‌جمهور درست کرد. من آن زمان رئیس ستاد ایشان بود. در همان موقع نزد ایشان رسیدیم و گفتم تکلیف چیست؟ گفت فلانی من همان هاشمی دیروز هستم با کمترین تغییر. با همان نزدیکی با رهبری. ستادها را جمع کنید. حتی اعتراض هم نکرد. ایشان تدبیر کرد و آقای روحانی را رئیس‌جمهور کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: ایشان برای انتخابات مجلس ۹۴ و انتخابات خبرگان و آن رای عظمیی که مردم به ایشان دادند، فکر کرده بود. برای انتخابات ۹۶ از اوایل ۹۵ فکر و برنامه‌ریزی می‌کرد و من حداقل سه بار با ایشان صحبت کردم و چه اصراری که آقای روحانی در انتخابات ۹۶ کاندیدا شوند.

مردم با رای بالا به آیت‌الله هاشمی نشان دادند همچنان ایشان را قبول دارند

جهانگیری با بیان اینکه با رای بالایی که مردم در انتخابات مجلس خبرگان به آیت‌الله هاشمی دادند همه دیدند که مردم همچنان ایشان را قبول دارند، خاطرنشان کرد: در مراسم بدرقه موج عظیمی او را بدرقه کردند.

وی با بیان اینکه آقای هاشمی نظریه توسعه داشت و برای تکنوکرات‌ها یک الگو و سرمشق بود، ابراز داشت: آیت‌الله هاشمی مفهوم توسعه را می‌فهمید. فن‌سالاران زیادی دور آیت‌الله هاشمی جمع شدند. آقای هاشمی اقتصاد را اینگونه می‌دید که هم باید به روستاها رسیدگی کرد و هم کارهای بزرگ انجام داد.

بعد از خطبه هاشمی درباره مترو، کسی جرات نکرد حرفی بزند

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به وضعیت کشور در زمان جنگ بیان کرد: در زمان جنگ یک میلیارد دلار برای اداره کشور بود. در آن دوران سخت، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به دنبال ساخت مترو بود. نمایندگان مجلس پیش او رفتند. گفتند مشکلات زیاد است، وقت مترو نیست.

جهانگیری ادامه داد: ایشان سعی کرد ما را قانع کند و در خطبه نمازجمعه درخصوص مترو صحبت کرد و بعد از خطبه کسی جرات نکرد حرفی بزند.

آیت‌الله هاشمی مشاوری صادق برای امام و رهبری بود

وی با بیان اینکه کارهای بزرگی برای کشور انجام داد، یادآور شد: طرح‌های بزرگ ما از سد و فولاد گرفته تا پروژه‌های عظیم در زمان مدیریت آیت‌الله هاشمی راه‌اندازی شد. ایشان مشاوری صادق برای امام و رهبری بودند و تا آخرین لحظات از ستون اصلی انقلاب دفاع کردند و اصرار داشتند از انقلاب باید دفاع کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی سند هویت انقلاب است، عنوان کرد: نمی‌توان از او گذشت. آیت‌الله هاشمی رفسجانی مرد عبور از بحران بود. هاشمی مرد صبر و امید بود. کسی او را ناامید ندید و برای روزهای سخت برنامه داشت. مرد مدارا و تدبیر بود و همیشه در میانه میدان بود.

آیت‌الله هاشمی بعد ۸۸ مانع حذف اصلاح‌طلبان شد

جهانگیری با تاکید اینکه امروز ایران پیش از همیشه به اندیشه و مشی ‌آیت‌الله هاشمی رفسنجانی احتیاج دارد، گفت: مشی که به اعتدال فکر می‌کند، مشی که برای جلوگیری از فرسایش کشور برنامه داشته باشد و مشی که از حذف نیروهای انسانی کشور ممانعت می‌کرد.

وی آیت‌الله هاشمی با بیان اینکه از هیچ تهمتی هراس نداشت، اظهار داشت: شجاعانه وارد میدان می‌شد. وقتی اصلاح‌طلبان فکر می‌کردند برای حذف رقیب، هاشمی مانع است، با آن مخالف کردند. بعد ۸۸ نیز مانع حذف اصلاح‌طلبان شد و ایستاد. بعد ۸۸ با ایشان صحبت می‌کردم. ایشان گفت می‌خواهند جریان قوی از انقلاب حذف کنند اما من ایستادم و نمی‌گذارم.

باید اندیشه هاشمی را سرلوحه کار قرار دهیم

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت، گفتم اینها دور من جمع می‌شوند من اینها را به نظام وصل می‌کنم.

جهانگیری با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی همان‌گونه که در تعابیر بزرگان آمده یک فرد نیست بلکه یک اندیشه و تجربه است، تصریح کرد: باید از راه هاشمی درس بگیریم که در موقعیت‌های مختلف چگونه رفتار می‌کرد. شباید هاشمی را سرلوحه کار قرار بدهیم و ببنیم هم در موقعیت‌های جدیدی که کشور در آن حضور دارد، چه می‌کرد.

مسیر حل انتظارات و اعتراضات گفت‌وگو است

وی با اشاره به وضعیت کنونی کشور خاطرنشان کرد: کشور امروز یک سال بعد از آیت‌الله هاشمی عزیز در موقعیت‌های حساس قرار گرفته است. در شرایط فعلی کشور بسیاری در حالی که همه می‌دانند به رغم تهدیدات پیشرو فرصت‌های کم‌نظیری پیش‌روی ماست. چه کنیم نگرانی‌ها و اعتراضات در کشور حل شود، البته در کشورهای در حال توسعه امری عادی است.

معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: مشکلات اقتصادی و مسائل فراوان است اما مسیر حل انتظارات و اعتراضات گفت‌وگو است.

عده‌ای بی‌جهت از گفت‌وگو فرار می‌کنند

جهانگیری با اشاره به اینکه ریشه و زمینه‌های ایجادکننده افزایش مطالبات در هر زمان را باید بررسی کنیم، ابراز داشت: اگر زلزله‌ای آمد، فقط نباید به بحث زلزله بپردازیم. در زمان بحران، قبل و بعد باید به ریشه‌ها رسید. این مسئولیت مشترکی بین همه مسئولان است.

وی با تاکید بر اینکه وجود نارضایتی باید بررسی شود، بیان کرد: راه حل بالا بردن رضایت عمومی فراهم کردن امکان ارتباط و نقد و گفت‌وگو است. گفت‌‌وگو بهترین مسیر برای حل بحران است. البته عده‌ای بی‌جهت از گفت‌وگو فرار می‌کنند. باید قدرت پذیرش انتقادات را بالا ببریم و از ارتباط که مهم است، نباید بگذریم. ما نباید کاری کنیم که نارضایتی‌ها به کینه‌ورزی و خشونت تبدیل شود.

باید به روش هاشمی عمل کنیم/ دفاع از دمکراسی و حقوق شهروندی با گفت‌وگو امکانپذیر است

فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی با بیان تاکید بر اینکه پاسخگویی باید در اولویت قرار گیرد، یادآور شد: ما باید به روش آیت‌الله هاشمی عمل کنیم، با مردم باشیم. نارضایتی مردم برایش مهم بود، ما باید نسبت به خواسته‌ها و مطالبات ملی عمل کنیم.

جهانگیری اضافه کرد: دفاع از دمکراسی و حقوق شهروندی با گفت‌وگو امکانپذیر است. عملا باید به میدان بیایم. زمان، زمان گفت‌وگو است.

کشورهای عربی کوچکتر از آن هستند که در امور ایران دخالت کنند

وی تاکید کرد: طبیعی است در چنین اعتراضاتی دشمنان سواستفاده می‌کنند ولی این بدترین حرف است که بگوییم فلان کشور عربی در ایران دخالت کرده است. اینها کوچکتر از آن هستند که بخواهند چنین کاری کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه ملت ایران تمدن‌ساز است، عنوان کرد: اینها حتی نتوانستند در منطقه کاری کنند. ایران در منطقه یکه‌تاز است. آمریکایی‌ها همیشه با ایران مخالف بودند و حتی به دلیل اینکه شخصی شناسنامه ایرانی داشت، حق افتتاح حساب به او نمی‌دهند. رئیس‌جمهور آمریکا که از بردن نام خلیج فارس ابا داشت، حالا مدافع ملت ایران شده است؟


جهانگیری خطاب به صداوسیما گفت: صداوسیما باید در روشش تغییر ایجاد کند. صداوسیما نمی‌تواند در دست عده‌ای محدود تندرو باشد. چرا این گونه رفتار می‌کنید؟ رسانه ملی باید حتی در اختیار معترضان و همه مردم باید باشد.

اقتصاد را ته‌دره بردند و ما آن را ده پله بالا آوردیم

وی با بیان اینکه به عنوان نماینده دولت می‌گویم می‌دانیم مردم مشکلات زیادی دارند، اظهار داشت: بیکاری است و معیشت سخت شده است. دوستان عزیز مسیر توسعه را به خوبی طی می‌کنیم اما عده‌ای می‌گویند مردم حس نمی‌کنند. می‌گویم درست است. اقتصاد را ته‌دره بردند و ما آن را ده پله بالا آوردیم اما هنوز ته دره است.

معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: رشد منفی اقتصاد را مثبت کردیم. 10 سال بود که در کشور شغل ایجاد نشد بود. ما با نصف درآمد نسبت به سال 90 توانستیم 700 هزار شغل ایجاد کنیم ولی باز سه میلیون بیکار داریم. قدرت خرید مردم کم شده است. ما دریافتی قشر ضعیف را کم کردیم.

دولت مصمم به اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است

جهانگیری یادآور شد: گفتیم اگر کسی از مبلغی کمتر درآمد دارد، اعلام کند تا تفاوت آن را بدهیم. ما می‌خواهیم چهره خشن فقر از بین ببریم. سرمایه خارجی زیادی جذب شده است. در زمینه راه آهن کارهای زیادی کردیم. میادین مشترک نفتی را توسعه دادیم. کارهای بزرگ کردیم از کارهای کوچک غافل نیستیم.

وی افزود: بهترین خدمات در این دوره به مناطق محروم شده است. دولت مصمم است سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را که مد نظر رهبری است را اجرا کند.

ایران با برهم زدن برجام توسط امریکا عزا نمی‌گیرد

معاون اول رئیس‌جمهور خطاب به کاخ سفید نیز تصریح کرد: با افتخار به آمریکایی‌ها می‌گویم که اگر از برجام بیرون بروید، اشتباه می‌کنید. شما اگر برجام را برهم بزنید، ایرانی‌ها به کار خود ادامه می‌دهند و عزا نمی‌گیرند.

جهانگیری با بیان اینکنه امروز ما مسئول سازندگی ایران هستیم، خاطرنشان کرد: در زمان جنگ ملت ایران نشان داد با حضور همه جریان‌ها و اقشار که به زعم کارشناسان، طولانی‌ترین جنگ معاصر بود، حتی یک وجب از خاک کشور را ندادیم. مثل هاشمی حساس و نگران باشیم ولی امیدوار و فعال، با مردم باشیم، جریان‌های سیاسی کشور را به رسمیت بشناسیم. باید شرایط گفت‌وگوها ایجاد شود. بزرگترین تهدیدها به نقاط قوت تقویت شود. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
1
9
دورود خداوند بر ان مرد راست قامت زمان روحش شاد
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
5
درود به روان پاک مرحوم آیت الله هاشمی بزرگ مرد انقلاب
سلام بر اسحاق جهانگیری زنده باشی مرد با لیاقت







آیت الله هاشمی بزرگ مرد تاریخ انقلاب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
3
صداوسیما باید در روش خود تغییر ایجاد کند؛ صداوسیما نمی‌تواند در انحصار یک گروه محدود تندرو قرار بگیرد.
وقتی استاد جامعه شناسی در شبکه چهار تکرار کرد صدا وسیما
دروغگو است که یک شاهدش رویکرد به ماهواره است .
گروه تند رو کاسب درو غ پردازی اند .
چقدر کرم حلزون صورت خانمها را خراب کرد با کمک غیر انسانی
سیما و نمونه های قدیم و جاری .
بعد وزارت بهداشت شانه خالی کرد و یک ثروت عظیم
که بخشی به مالی و دلالان سیما رسید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
3
هرقوه باید صداوسیمای مستقلی داشته باشدویا حداقل یک کانل اجاره کند..
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین