کد خبر: ۵۰۱۰۵۵
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵
نشست خبری رییس سازمان برنامه و بودجه درباره اشتغال و تولید در بودجه 97

نوبخت: بیش از یک‌میلیون شغل در سال ۹۷ ایجاد می‌شود/تعرفه واردات خودروهای برقی صفر است/دولت منع قانونی برای استخدام ندارد/توضیح درباره قیمت حامل‌های انرژی

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: در سال 1397 با 327 هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار، یک میلیون و 33 هزار فرصت شغلی ایجاد می شود.
آفتاب‌‌نیوز :
«محمدباقر نوبخت» امروز (سه شنبه) در نشست خبری اشتغال و تولید در بودجه 1397 که در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، افزود: پارسال سیاست دولت این بود که 17 هزار و 900 میلیارد تومان تسهیلات بانکی به 24 هزار واحدهای تولیدی کوچک و متوسط اعطا کند.

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، سخنگوی دولت افزود: اقدام دوم این بود که از منابع خزانه به عنوان طرح های عمرانی مبلغ 42 هزار میلیارد تومان به طرحهای عمرانی اختصاص داده شد.

نوبخت: بیش از یک‌میلیون شغل در سال ۹۷ ایجاد می‌شود/تعرفه واردات خودروهای برقی صفر است/دولت منع قانونی برای استخدام ندارد/توضیح درباره قیمت حامل‌های انرژی

نوبخت اظهار داشت: در مجموع پارسال سرمایه گذاری 7.1 درصد رشد داشت و برای نخستین بار رشد اقتصادی ما 2 رقمی شد.

وی تاکید کرد: سال آینده نیز این سیاست ها به صورت پیشرفته اجرا می شود.

نوبخت با بیان اینکه منابع سرمایه گذاری در لایحه بودجه سال آینده، 327 هزار و 700 میلیارد تومان پیش بینی شده است، گفت: 73 هزار و 400 میلیارد تومان به سرمایه گذاری در طرح های تولید و اشتغال و 254 هزار و 300 میلیارد تومان به سرمایه گذاری در طرح های عمرانی اختصاص دارد. 

وی در رابطه با منابع پیش بینی شده برای سرمایه گذاری در بخش تولید و اشتغال، گفت: 17 هزار و 400 میلیارد تومان از منابع حاصل از بودجه عمومی، 15 هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی، 35 هزار میلیارد تومان از منابع بانکی و 6 هزار میلیارد تومان از مانده اعتبار مربوط به قانون حمایت از اشتغال روستایی تامین خواهد شد. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین درباره منابع سرمایه‌گذاری در طرح‌های عمرانی، افزود: در این بخش 60 هزار میلیارد تومان از منابع عمومی، 13 هزار میلیارد تومان از منابع اختصاصی، 53 هزار میلیارد تومان از مشارکت بخص خصوصی و تسهیلات صندوق توسعه ملی و بانکی، سه هزار میلیارد تومان از آب های مرزی و 124 هزار میلیارد تومان از منابع حاصل از سرمایه گذاری شرکت های دولتی تامین خواهد شد.

وی درباره جزئیات طرح ایجاد اشتغال نیز گفت: در لایحه بودجه 97 پیش بینی شده که 240 هزار شغل با احیای 100 هزار بافت فرسوده و 60 هزار شغل با تامین 100 هزار مسکن روستایی و اجتماعی ایجاد کنیم. 

نوبخت ادامه داد: همچنین در بخش کشاورزی نیز پیش بینی شده 67 هزار شغل ایجاد شود که از این میزان 33 هزار فرصت شغلی در طرح کشت گلخانه ای، 14 هزار شغل در پرورش ماهی در قفس و 20 هزار شغل در صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در نظر گرفته شده است. 

وی در رابطه با دیگر زمینه های ایجاد اشتغال گفت: پیش بینی شده است که 173 هزار شغل در بخش میراث فرهنگی، 221 هزار شغل در بخش سیاست‌های فعال بازار کار و همچنین 74 هزار و 500 شغل جدید در بخش صنعت با اجرای برنامه دولت ایجاد شود. 

نوبخت تاکید کرد: همه سیاست های دولت در بخش اشتغال در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی و دستیابی به برنامه ششم توسعه است. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در لایحه بودجه 97 پیش بینی شده 71 طرح عمرانی به صورت مشارکتی توسط دولت و بخش خصوصی انجام می شود، افزود: منابع لازم برای این طرح‌ ها حدود 68 هزار میلیارد تومان است که 15هزار میلیارد تومان آن سهم دولت، 16 هزار و 900 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به بخش خصوصی، 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی و 6 هزار و 200 میلیارد تومان آورده بخش خصوصی است.

* تعرفه واردات خودروهای برقی صفر است

رئیس سازمان برنامه و بودجه در رابطه با افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی گفت: برنامه دولت برای تحول در حمل و نقل درون و برون شهری به منظور ایجاد شغل و کاهش آلودگی هوا است؛ خودروهای برقی در این موضوع نقش مهمی دارند و تعرفه در نظر گرفته شده برای آنها صفر است. 

وی با بیان اینکه خودروهای هیبریدی سوخت بنزین هم مصرف می کنند، گفت: بنابراین پایین ماندن تعرفه آنها نسبت به سایر خودروها می‌تواند موجب ایجاد رانت شود؛ بنابراین تصمیم گرفته شد تعرفه واردات این خودروها مانند سایر خودروها افزایش یابد.

* افزایش قیمت حامل‌های انرژی در گرو تصمیم مجلس 

نوبخت درباره تبصره (١٨) لایحه بودجه سال آینده که در آن درآمد ١٧ هزار و ٤٠٠ میلیارد تومان از محل افزایش قیمت حامل های انرژی پیش بینی شده بود، گفت: مجلس این عدد را به ١٠ هزار میلیارد تومان کاهش و محل تامین آن را به فروش املاک تملیکی تغییر داده است؛ بنابر این هر تغییر در قیمت حامل‌های انرژی در گرو نظر مجلس شورای اسلامی اعمال می شود.

وی در این باره که عملکرد نشان داده فروش املاک قاچاق و سایر املاک تملیکی در سال به یک هزار میلیارد تومان هم نمی‌رسد، بنابراین چرا این پیشنهاد تصویب شده است، گفت که این پیشنهاد دولت نبوده و باید استدلال مجلس را درباره این اقدام پرسید.

* دولت منع قانونی برای استخدام ندارد

رییس سازمان برنامه و بودجه در ادامه در رابطه با استخدام های دولتی گفت: قانون خدمات کشوری در بند (ب) و (ج) ماده ۲۴ این اجازه را به دولت می دهد که به ازای خروج سه نفر یک نفر جذب شود و منع قانونی ندارد.

وی اظهار داشت: البته جذب ۳۰ یا ۴۰ هزار نفر تاثیری بر روند ایجاد شغل ندارد.

* حقوق مقامات افزایش نمی یابد 

رئیس سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: عمده هزینه های دولت در چهار بخش هزینه های رفاهی و اجتماعی با 91 هزار میلیارد تومان، هزینه‌های مربوط به آموزش و تحقیقات با 57 هزار میلیارد تومان، هزینه‌های دفاعی و امنیتی با 51 هزار میلیارد تومان و هزینه‌های سلامت با رقم 25 هزار میلیارد تومان است. 

وی افزود: با این حال دستگاه ها معتقدند که باید 34 هزار میلیارد تومان به منابع آنها افزوده شود. 

نوبخت با بیان اینکه میزان حقوق مقامات بر اساس مصوبه مجلس تعیین شده است، گفت: امسال و سال آینده حقوق مقامات افزوده نخواهد شد. 

* دولت بر استفاده از ظرفیت های موجود برای اشتغال تاکید دارد 

رئیس سازمان برنامه و بودجه در رابطه با موضوع بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق و برخی تغییرات آن گفت: دولت پیشنهاد دهنده بودجه و مجلس تصویب کننده آن است و نمایندگان مجلس هم مانند دولتمردان خود را در برابر جامعه مسئول می‌دانند. 

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه اشتغال مهمترین مطالبه مردم از دولت است بنابراین باید مجلس شورای اسلامی تلاش کند منابع لازم برای ایجاد اشتغال را فراهم کند و ما نیز پیشنهادهای خود را مطرح کردیم و مجلس است که باید تصمیم نهایی را بگیرد. 

وی همچنین در رابطه با سرمایه گذاری دولت برای افزایش ظرفیت های تولید و ایجاد اشتغال گفت: دولت پارسال با پرداخت 17 هزار و 400 میلیارد تومان توانست به 22 واحد خصوصی و کوچک در نیمه اول امسال نیم واحد نرخ بیکاری را کاهش دهد بنابراین دولت همواره بر استفاده از ظرفیت های موجود برای ایجاد اشتغال تاکید دارد. 

نوبخت ادامه داد: امسال نیز در نظر داریم 20 هزار میلیارد تومان از منابع بانکی برای طرح تسهیل اختصاص دهیم که این موضوع استفاده از ظرفیت موجود واحدهای تولیدی است. 

* سیاست دولت در رابطه با ارز تغییر نکرده است 

رئیس برنامه و بودجه در ادامه با تاکید بر اینکه سیاست دولت در رابطه با ارز تغییر نکرده است، گفت: دولت تدبیر و امید همواره بر تقویت پول ملی تاکید دارد و در شورای پول و اعتبار تلاش می کند نوسانات به وجود آمده در بازار ارز را کنترل کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین