کد خبر: ۵۰۱۱۰۳
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶

فواید و مضرات گیاهخواری و خام‌گیاهخواری

متخصص تغذیه و رژیم درمانی در مقوله گیاه‌خواری، معایب و مزایای آن را برای افراد علاقه‌مند به این نوع رژیم‌ها تشریح کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
مجید کاراندیش به انواع مختلف گیاه خواری اشاره کرد و گفت: یکی از شدیدترین و خالص‌ترین نوع گیاه خواری این است که هیچ نوع محصول حیوانی مصرف نمی‌شود و حتی غذا‌های گیاهی به صورت خام مصرف می‌شود که به خام گیاه خواری معروف است.

وی افزود: نوع دیگر، گیاه خواری صرف است که گیاهان به صورت پخته مصرف می‌شوند یعنی محصولاتی مانند شیر، لبنیات، تخم مرغ و عسل هم ممکن است مصرف نشود.

کاراندیش بیان کرد: در گروه دیگر فقط گوشت مصرف نمی‌شود، اما محصولات لبنی، انواع تخم پرندگان و عسل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: برخی افراد برای استفاده از مزایای تندرستی گیاه خواری و برخی به دلیل دیدگاه‌های فلسفی و یا برخی مسایل و ایدئولوژی‌ها به این روش تغذیه‌ای روی می‌آوردند.

وی در خصوص معایب و مزایای این نوع رژیم تغذیه‌ای اظهار کرد: ساده‌ترین شکل به این صورت است که گوشت قرمز و امعا و احشای حیوانات را مصرف نمی‌کنند، ولی گوشت سفید مصرف شود. این روش توسط متخصصان تغذیه تقویت و تشویق می‌شود، چون ما هیچ ضرورتی برای مصرف گوشت قرمز در تغذیه نداریم.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: اگر افراد نخواهند گوشت مصرف کنند، اما شیر، لبنیات و تخم مرغ مصرف شود و حبوبات همراه با غلات باشد مانند عدس پلو یا نان و لوبیا، مناسب است.

وی با اشاره به محدودیت و نقص پروتیین موجود در گیاهان گفت: همزمان مصرف کردن حبوبات و غلات و استفاده از گروه شیر، لبنیات و تخم مرغ، کمبود تغذیه‌ای را ایجاد نمی‌کند.

کاراندیش اضافه کرد: در برخی گروه‌های خاص احتمال کمبود‌های تغذیه‌ای زیاد است مانند مشکل کم خونی زنان در سنین باروری و یا کم خونی در کودکان و نوجوانان، که راه رفع کمبود استفاده به جا و به اندازه مکمل هاست. اما اگر شیر، لبنیات و تخم مرغ مصرف نشود این نوع رژیم‌ها دچار کمبود‌هایی خواهند بود که آهن، ویتامین B۱۲ و برخی مواد مغذی موثر در ساخت استخوان مانند کلسیم، فسفر و روی از آن جمله هستند.

وی اظهار کرد: در رژیم‌های گیاه خواری، ویتامین C. و اسید فولیک به مقدار زیادی دریافت می‌شود، چون در بسیاری از منابع غذایی گیاهی وجود دارد، اما کلسیم، فسفر، آهن، ویتامین B۱۲ و پروتیین کافی دریافت نمی‌شود. اگر کسی مایل به مصرف گوشت نیست اشکالی ایجاد نمی‌کند، اما باید شیر، لبنیات و تخم مرغ و همزمان حبوبات و غلات مصرف شوند و در صورت نیاز مکمل‌هایی از جمله مکمل آهن و ویتامین D. مورد استفاده قرار گیرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در خام گیاه خواری هضم گیاهان دچار مشکل است و اصلا توصیه نمی‌شود، اما گیاه خواری که به صورت کامل گیاه خوارباشد (محصول حیوانی مصرف نکند) حتما مکمل‌های کامل را دریافت کند یعنی مولتی ویتامین مینرال هر روز مصرف شود و آزمایش‌های لازم برای تشخیص نوع کمبود‌ها انجام شود تا متناسب با آن مکمل‌های لازم دریافت شود.

وی اظهار کرد: در رژیم‌های گیاه خواری معمولا به دلیل مصرف کم روغن و انواع گوشت‌ها و غذا‌های گوشتی سرخ شده در روغن، کاهش وزن صورت می‌گیرد. از آنجا که این افراد به سلامتی خود بیش از افراد دیگر اهمیت می‌دهند و ورزش را در کنار شیوه تغذیه‌ای دارند، این مجموعه تغییر شیوه زندگی باعث کاهش وزن می‌شود نه تنها گیاه خواری.
 
منبع:ایرنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین