کد خبر: ۵۰۱۲۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳
حرکت‌های احمقانه ترامپ می‌تواند به تقویت تندروها در ایران منجر شود

هشدارهای نیویورک‌تایمز به ترامپ: آینده ایران را باید ایرانیان تعیین کنند/آمریکا دخالت نکند

اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی به میزان ۷ درصد رشد داشت و انتظار می‌رود این موضوع در سال ۲۰۱۷ میلادی ادامه یابد و ۹ درصد کاهشی که دو سال قبل از آن در سال ۲۰۱۴ میلادی که با آن مواجه شده بود، تکرار نشود. همچنین تولید نفت به سطح پیش از تحریم رسیده است و شرکت‌های خارجی سرمایه‌گذاری‌های تازه‌ای را در حوزه انرژی ایران انجام داده‌اند و بوئینگ نیز سفارش عرضه هواپیماهای تجاری به ایران را دریافت کرده است. با این حال، علیرغم رشد سرمایه‌گذاری خارجی نیازهای جمعیت عمدتا جوان ایران براورده نشده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- روزنامه امریکایی «نیویورک‌تایمز» در سرمقاله خود درباره ارتباط اعتراض‌های اخیر ایران و برجام می‌نویسد: «برای شهروندان معمولی ایران وعده بزرگ توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ میلادی احیای اقتصاد آن کشور بود. این‌که تحریم‌های بین‌المللی لغو شوند، سرمایه‌گذاری خارجی در ایران انجام شود و سطح زندگی مردم ایران که سال‌ها تحت فشارهای امریکا و شرکای آن در مقایس پایینی قرار گرفته بود ارتقا یابد و به ایران دوباره اجازه داده شود تا شکوفایی را تجربه کند.»

به گزارش آفتاب‌نیوز، نیویورک‌تایمز افزوده است: این اتفاق رخ نداده است یا دست‌کم در سطحی نیست که ایرانیان انتظار داشتند در نتیحه شرایطی فراهم شد که اعتراض‌های اخیر پدید آیند که از اعتراض‌های سال ۲۰۰۹ میلادی جدی‌تر بوده‌اند. بیش از دو هفته ایرانیان در بیش از ۸۰ شهر آن کشور علیه بیکاری، تورم، فساد و .. به خیابان‌ها آمدند.»

توصیه‌ها و هشداری نیویورک‌تایمز به ترامپ: آینده ایران را باید ایرانیان تعیین کنند/آمریکا دخالت نکند

 در جریان ناآرامی‌های اخیر ترامپ، باراک اوباما رییس‌جمهوری پیشین امریکا را متهم کرد که میلیون‌ها دلار به ایران داده است؛ پولی که در اصل متعلق به خود ایران بود و پس از انقلاب ۱۹۷۹ میلادی در امریکا بلوکه شد و زمانی که ایران برنامه هسته‌ای خود را به حالت تعلیق درآورد این پول به ایران تحویل داده شد. واقعیت آن است که توافق هستهإای سبب ایجاد انتظارات برای زندگی بهتر در میان ایرانیان شد و زمانی که آنان دیدند این امر تحقق نیافته تحمل نکردند.

«نیویورک تایمز» در ادامه با اشاره به تاثیرات مثبت برجام می‌نویسد: اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی به میزان ۷ درصد رشد داشت و انتظار می‌رود این موضوع در سال ۲۰۱۷ میلادی ادامه یابد و ۹ درصد کاهشی که دو سال قبل از آن در سال ۲۰۱۴ میلادی که با آن مواجه شده بود، تکرار نشود. همچنین تولید نفت به سطح پیش از تحریم رسیده است و شرکت‌های خارجی سرمایه‌گذاری‌های تازه‌ای را در حوزه انرژی ایران انجام داده‌اند و بوئینگ نیز سفارش عرضه هواپیماهای تجاری به ایران را دریافت کرده است. 

با این حال، علیرغم رشد سرمایه‌گذاری خارجی نیازهای جمعیت عمدتا جوان ایران برآورده نشده‌اند. قیمت پایین نفت عامل مهم در نارضایتی اخیر در ایرانیان بوده است اما در کنار آن سوء‌مدیریت، سیستم بانکی، فساد و ناکامی در جلوگیری از پولشویی و نقض قانون و ... نیز از مشکلات دیگر امروز ایران هستند. 

«نیویورک تایمز» در ادامه می‌نویسد: «در حال حاضر حدود ۲۲ نفر کشته و بیش از هزار نفر بازداشت شده‌اند. اعتراضات در ایران ممکن است بدون دستاورد ملموس و مشخصی در حال حاضر باشند با این حال، در طرف مقابل تندروها مصمم به حفظ وضعیت خود بر کل جامعه و تسلط آن هستند. فرض بر این است که معترضان از طبقه کارگر ناراضی هستند. روحانی اما گفته است که اعتراضات فقط مربوط به ضعف اقتصادی دولت نبوده بلکه به فساد گسترده و نقض آزادی‌های شخصی و فردی شهروندان نیز بوده است. 

ترامپ باید متوجه این نکته شود اما او واقعیت را نادیده می‌گیرد و علیه برجام سخن می‌گوید. آینده ایران را باید ایرانیان تعیین کنند. امریکا باید از مداخله مستقیم در امور داخلی ایران دوری کرده و محتاط و خویشتن‌دار باشد. آمریکا تاریخی پر چالش با ایران داشته است؛ از سرنگون کردن مصدق نخست‌وزیر دموکراتیک ایران در سال ۱۹۵۳ میلادی توسط سیا تا جنگ در عراق، افغانستان، سوریه و ویتنام همگی یادآور شکست‌های امریکا در تلاش برای تغییر وضعیت سیاسی و اجتماعی در خارج از آن کشور بوده‌اند. ‌ترامپ همچنین بایستی ممنوعیت سفر ایرانیان به امریکا را لغو کند. ترامپ باید آگاه باشد که حرکت‌های احمقانه دولت او می‌تواند نیروهای رقیب میانه‌روها در ایران را تقویت کرده و سبب شود مسیر معکوس اصلاحات صورت گرفته در ایران طی شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
amir hosein ezati
|
-
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
0
2
باتشکر از شما
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین