کد خبر: ۵۰۱۳۴۴
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۲

مهمترین علل شکستگی و لق‌شدن دندان‌ها

عواملی باعث شکستگی و لق شدن دندان می‌شود که اگر به صورت اورژانسی و به موقع به دندانپزشک مراجعه شود، می‌توان جهت حفظ دندان اقدام کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
نیوشا همای نیکفر مسئول اجرایى علمى اندو، در دوازدهمین کنگره سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران در ارتباط با موضوع اِندو اظهارداشت: اِندو تخصصی از دندانپزشکی است که با مورفولوژى، فیزیولوژى و پاتولوژى پالپ دندان و همچنین انساج اطراف دندان ارتباط دارد.

وی با اشاره به اینکه برخی از مردم به غلط از واژه‌های عصب‌کِشی و یا عصب‌کُشی استفاده می‌کنند، عنوان کرد: درست آن درمان ریشه دندان و یا اِندو نام دارد، همچنین برای موفقیت در درمان ریشه، یک دندانپزشک باید به علوم پایه آناتومی، مورفولوژی و پاتولوژى دندان و انساج اطراف آن تسلط کامل داشته باشد.

مسئول اجرایی علمى اِندو، در دوازدهمین کنگره سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران گفت: دردها و گاهاً حساسیت هاى دندانی و ضربات وارده به دندان می‌تواند اغلب به درمان ریشه دندان منتهی شود. البته گاهی بیماران بدون علائم خاصی به کلینیک مراجعه میکنند و پس از انجام رادیوگرافی و ارزیابی کلینیکی، نیاز به درمان ریشه تشخیص داده می‌شود.

وی اظهارداشت: صدمات ورزشی، تصادفات و به ویژه زمین افتادن در کودکان می‌تواند منجر به شکستگی و لق شدن دندان شود که اگر به صورت اورژانسی و به موقع به دندانپزشک مراجعه شود با طرح درمان‌های صحیح و یک درمان ریشه خوب می‌توان جهت حفظ دندان اقدام کرد.

سهولت در اِندو با پیشرفت تکنولوژی

نیکفر عنوان کرد: امروزه با پیشرفت تکنولوژى و به بازار آمدن دستگاه‌های دیجیتال همچون رادیوگرافی و یا ابزارى که استفاده از فایل‌های دستی را محدودتر کرده(فایل هاى روتارى ) و اپکس فایندرها می‌توان جهت تشخیص انتهای ریشه، طول کانال، موقعیت فایل در کانال ها و مواد پرکردن ریشه از این تکنولوژی‌های نوین بهره‌مند شد و این مهم کمک بزرگی در جهت سهولت درمان بوده و باعث کاستن مراجعات متعدد بیماران تحت درمان ریشه به مطب‌ها شده است.

وی در ادامه بیان داشت: اگر فرد در مراحل اولیه پوسیدگی دندان به دندانپزشک مراجعه کند هم درمان ساده‌تر و هم ترمیم دندان راحت‌تر انجام خواهد شد و با استفاده از مواد دندانی همچون آمالگام و کامپوزیت تاج دندان بازسازی می‌شود و طول عمر دندان افزایش می یابد ولی اگر نسج زیادی از دندان از بین رفته باشد پس از درمان ریشه برای نگه داشتن دندان از روش های دیگر ترمیم همچون پُست و در انتها از روکش میتوان استفاده کرد.

به گزارش بهداشت‌نیوز، مسئول اجرایی علمی اِندو، در دوازدهمین کنگره سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران خاطرنشان کرد: استفاده از روش ها و ابزار درمانى مناسب در این زمینه برای اینکه دندان سالیان سال بتواند برای فرد کارایی داشته باشد و درمان ریشه را نیز به خطر نیاندازد، بسیار حائز اهمیت است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین