کد خبر: ۵۰۱۳۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۲
اگر تحریم‌های آمریکا علیه ایران بار دیگر بازگردند قیمت نفت افزایش خواهد یافت

نفت جهانی و بازیگران آن، چشم‌انتظار تصمیم ترامپ/او برجام را تایید خواهد کرد؟

کشورهای اروپایی دهه‌ها مشتاق حضور در بازار ایران بوده‌اند. تصمیم ترامپ می‌تواند شرکت‌های اروپایی را از حضور در بازار ایران بازدارد مگر آن که او تصمیم بگیرد تحریم‌های خود علیه صادرات نفت ایران را متوقف کند و اجازه دهد بوئینگ و شرکت‌های امریکایی با ایران تجارت داشته باشند. با این وجود، با ترامپ هیچ چیزی تضمین شده نیست این را باید بخاطر داشت.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- «رنده تقی الدین» ستون‌نویس روزنامه پرتیراژ عرب زبان «الحیات» در یادداشتی تحت عنوان «ترامپ و تحریم‌های ایران» اشاره می‌کند که صنعت نفت جهانی و بازیگران آن در هفته اخیر چشم انتظار تصمیم ترامپ هستند؛ این‌که آیا او پایبندی ایران به برجام را تایید خواهد کرد یا خیر. آنان همچنین منتظر این تصمیم ترامپ هستند که آیا او لغو تحریم‌های ضد‌ایرانی از جمله تحریم‌های وضع شده علیه صادرات نفت ایران را تمدید خواهد کرد یا خیر. 

به گزاش آفتاب‌نیوز، این ستون‌نویس روزنامه «الحیات» می‌افزاید: «انتظار می‌رود تنش در روابط ایران و امریکا تشدید شود. اگر تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران بازگردانده شوند ممکن است منافع شرکت‌های نفتی اروپایی که در امریکا و با طرف امریکایی معامله دارند تحت تاثیر قرار گیرد. 

«امانوئل مکرون» رییس‌جمهوری فرانسه گفته است که اروپا موافق تصمیمات اخیر امریکا نیست. فرانسه پس از توافق با ایران در مورد مسئله هسته‌ای معاملات نفتی با آن کشور را افزایش داده است. مکرون چندین بار تاکید کرده است که به ایران پیشنهاد داده تا درباره برنامه موشکی‌اش مذاکرات را آغاز کند. با این حال، بعید است که این اظهارات رییس‌جمهوری فرانسه ترامپ را متقاعد کرده باشند به خصوص آن که کتاب تازه‌ای علیه ترامپ منتشر شده است که افشاگرانه بوده و از زندگی خصوصی او و رسوایی‌هایش می گوید. 

شاید ترامپ شاید بخواهد با عقب‌نشینی از برجام و تمدید تحریم‌ها علیه ایران و اعلام عدم پایبندی ایران به برجام افکار عمومی را از آن کتاب و محتوایش منحرف کند. 

اگر تحریم‌های امریکا علیه ایران بار دیگر بازگردند قیمت نفت به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت. در این میان دیگر اهمیتی ندارد که اروپایی‌ها موافق تحریم‌ها هستند یا خیر. تاثیر تصمیم امریکا بر بازارهای نفتی قطعی خواهد بود. شرکت‌های اروپایی که با امریکا کسب و کار دارند بسیار محتاط هستند که تحریم‌های امریکا علیه ایران را نقض نکنند. آنان پیشتر دیده‌اند که شرکت «باریباس» به دلیل نقض تحریم‌های امریکا جریمه‌ای ۸ میلیارد دلاری را متحمل شد. در صورت افزایش قیمت نفت اوپک باید تولید نفت را افزایش دهد تا بتواند ثبات را به بازار بازگرداند؛ بازاری که در هراس از کمبود عرضه نفت فرو خواهد رفت». 

این روزنامه عرب زبان در ادامه می‌نویسد: «هنوز معلوم نیست که آیا ترامپ به تحریم برخی از افراد و نهادهای ایرانی مشابه تحریم ماه ژانویه توسط وزارت خزانه‌داری امریکا مبادرت خواهد ورزید یا آن که علیرغم فشارهای بین‌المللی از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد. شرکت‌های اروپایی از جمله «توتال» فرانسه در حال سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری در پروژه توسعه گازی پارس جنوبی در ایران هستند. اگر تحریم‌های امریکا علیه ایران تصویب شوند برای سایر شرکت‌های اروپایی مشابه توتال ادامه فعالیت با ایران دشوار خواهد بود. مکرون گفته است که به تهران سفر خواهد کرد اما درباره زمان آن اطلاع دقیقی نداده است. ‌او مصمم است با هر کسی در جهان که مخالف او فکر می‌کند صحبت کند. 

 کشورهای اروپایی دهه‌ها مشتاق حضور در بازار ایران بوده‌اند. تصمیم ترامپ می‌تواند شرکت‌های اروپایی را از حضور در بازار ایران بازدارد مگر آن که او تصمیم بگیرد تحریم‌های خود علیه صادرات نفت ایران را متوقف کند و اجازه دهد بوئینگ و شرکت‌های امریکایی با ایران تجارت داشته باشند. با این وجود، با ترامپ هیچ چیزی تضمین شده نیست این را باید بخاطر داشت.» 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
0
0
تا بحال خوشبختانه , دولت روحانی و گروه ظریف , رقابت امریکا و اروپا را بر سر ایران را , مطلوب مدیریت کرده اند .
انشال.. از چشم زخم حاسدان محفوظ باشند .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین