کد خبر: ۵۰۱۵۳۳
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۵

رفع کم‌خونی با مصرف این مواد غذایی

اکثر زنان و دختران جوان مبتلا به کم خونی هستند و برای اینکه این کم خونی را رفع کنند باید رژیم غذایی سالمی داشته باشند که سرشار از آهن باشد. در این مقاله از دکتر سلام مواد غذایی که باعث درمان کم خونی می شوند را آماده کرده ایم. توصیه می کنیم که این مقاله را از دست ندهید و حتما آن را مطالعه کنید. با ما همراه شوید.
آفتاب‌‌نیوز :
حوزه کلینیک در نظر دارد مهم‌ترین مسائل بهداشتی، درمانی و مهارت زندگی که خانم‌ها باید بدانند را در اختیار آنها قرار دهد.

کم خونی بیماری رایج در میان بانوان است و طبق تحقیقات نیمی از خانم‌های باردار و دختران و زنان ١٤ تا ٤٣ سال از این بیماری رنج می‌برند و به آن مبتلا هستند در این مطلب به معرفی راهکار‌های موثر در رفع کم خونی بانوان اشاره می کنیم.

آهن بدنتان را تقویت کنید
اصلی‌ترین عامل کم خونی، کمبود آهن بدن است و همین موضوع سبب کم خونی شدید در میان بانوان می‌شود، برای جذب آهن در بدن از مواد غذایی مقوی که می‌توانند آهن بدنتان را تامین کنند استفاده کنید این مواد غذایی عبارت اند از گوشت قرمز، ماهی، گوشت پرندگان و تخم مرغ.

ناتوانی بدن در جذب آهن
ویتامین C کمک می‌کند تا آهن به راحتی جذب شود، زیرا گاهی اوقات کم خونی به دلیل ناتوانی بدن در جذب آهن رخ می‌دهد و باید از مواد غذایی همچون قهوه، شیر و انواع مرکبات استفاده کرد تا به بدن جهت جذب بهتر آهن کمک کرد.

بعد از غذا چای ننوشید
چای برای ایرانیان جایگاه بسیار بالایی دارد، اما باید به این نکته توجه داشت که مصرف بالای این نوشیدنی ذخیره آهن بدن شما را تمام می‌کند و باید از مصرف بیش از اندازه چای پرهیز کنید، همچنین خوردن بلافاصله چای بعد از غذا تمام آهن مواد غذایی را از بین می‌برد و اجازه نمی‌دهد که هیچ ویتامینی از غذا به بدنتان برسد.

تامین آهن بدن به کمک خشکبار
خشکبار و غلات ذخیره آهن بدنتان را تامین می‌کنند؛ توت، انجیر خشک، برگه آلو، کشمش و حبوبات جوانه زده علاوه بر آنکه خوشمزه و سرشار از خواص هستند که به رفع کم خونی بدنتان کمک می‌کنند.

برای خود غذای سرشار از آهن درست کنید
می‌توانید برای خود یک غذای سرشار از آهن درست کنید، برای این‌کار کافی است چهار فنجان اسفناج تازه خام ، ٢ فنجان گوجه فرنگی خرد شده، ٦ عدد سیب زمینی استامبولی پخته، نصف فنجان مغز تخمه آفتابگردان، ٣ قاشق غذاخوری پنیر خامه ای، ٢ قاشق سرکه سیب، یک قاشق شکر یا عسل و یک فنجان لوبیا قرمز پخته شده را با هم مخلوط و نوش جان کنید، این وعده غذایی خوشمزه نه تنها آهن بدن شما را تقویت می‌کند بلکه سرشار از ویتامین‌های مختلف دیگری همچون k,C, B. هم است.

سبزیجات با برگ تیره تقویت کننده آهن بدن
علاوه بر گوشت سبزیجات با برگ تیره و برنج هم از جمله مواد غذایی هستند که شما با مصرف آن‌ها به بدن خود اجازه نمی‌دهید که به کم خونی دچار شود.

عسل در لحظه خون می‌سازد
خوردن عسل را به هیچ وجه فراموش نکنید، این ماده غذایی به محض آنکه وارد کبد می‌شود شروع به خون سازی می‌کند و خون بدنتان را تامین می‌کند.

جوشانده های رفع کم خونی بدن
میوه‌ها در دسترس‌ترین مواد غذایی خون ساز هستند، خوردن حداقل ٢ واحد میوه در روز کمک بسیار زیادی به رفع کم خونی بدن می‌کند؛ میوه هایی چون انار، آلبالو و سیب همچنین خوردن عرق گزنه به همراه شیره انگور، جوشانده گل بابونه و آب آلبالو و مخلوط جوشانده آویشن و عناب سبب خون سازی در بدن می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین