کد خبر: ۵۰۱۷۰۴
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۴
اروپا از آمریکا خواست تا به بند بند مفاد توافق هسته‌ای متعهد بماند

سفر پربار ظریف به بروکسل؛ حمایت اروپا از برجام و توصیه به آمریکا

محمد جواد ظریف همانطور که پیشتر هم اعلام کرده بود در نشست بروکسل تنها درباره موضوع برجام صحبت کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
روز پنچ شنبه محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در بروکسل با وزرای خارجه بریتانیا، آلمان و فرانسه و فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی دیدار و گفتگو کرد. محور اصلی این گفتگو موضوع توافق هسته‌ای ایران، برجام بود.

به گزارش آفتاب‌نیوز، وزرای خارجی سه کشور اروپایی و ایران پس از بیشتر از سه ساعت گفتگو در یک نشست خبری شرکت کردند که البته در این نشست از محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران خبری نبود. 

سفر پربار ظریف به بروکسل؛ حمایت قاطع اروپا از «برجام» و توصیه به آمریکا

فدریکا موگرینی دلیل آنرا برنامه فشرده کاری جواد ظریف عنوان کرد. اما برخی از خبرنگاران در سالن کنفرانس عدم روبریی وی با رسانه ها را اعتراضات اخیر عنوان کردند.  هر چند هفته گذشته زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان گفته بود که در این دیدار درباره اعتراضات اخیر از وزیر خارجه ایران سوالاتی پرسیده خواهد شد. محمد جواد ظریف چهار روز پیش از حضور در بروکسل در جواب به سخنان زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان، اعلام کرده بود که دیدار او با رهبران سه کشور عضو اتحادیه اروپا برای بحث درباره برنامه جامع اقدام مشترک است و درباره موضوع دیگری گفتگو نخواهد کرد. 

نشست خبری وزرای خارجه سه کشور اروپایی به همراه خانم موگرینی نشان داد که محمد جواد ظریف نه تنها در مذکرات توانسته است حمایت کشورهای اروپایی از برجام را بدست بیاورد بلکه موفق شده بحث و گفتگو درباره اعتراضات اخیر ایران را از دستور کار این مذاکرات حذف کند.

همچنین سخنان سه وزیر اروپایی و حمایت قاطع آنها از برجام نشان داد که دولت ایران به اهداف خود از این نشست رسیده است. سه وزیر خارجه و فدریکا موگرینی تاکید کردند که کاملا به برجام پایبند خواهند ماند و از متحد آمریکایی خواستند تا به بند بند مفاد توافق هسته ای متعهد بماند. 

وزیر خارجه ایران که پیش از حضور در بروکسل، در مسکو با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در این باره دیدار کرده بود با دستی پر از سفر دو روزه خود بازگشت. سفری که در پی پایان مهلت سه ماهه دونالد ترامپ برای ماندن و یا ترک برجام از سوی این کشور صورت گرفت. 

به نوشته یورونیوز، دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا روز جمعه در مهلت سه ماهه دیگر پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام را از نقطه نظر آمریکا بررسی کرده و اعلام می کند آیا این کشور در توافقنامه برجام خواهد ماند یا نه؟ همزمان با این تصمیم قرار بود که برخی تحریمهای جدید علیه ایران بررسی شود که آمریکا اعلام کرد این تحریمها را حفظ خواهد کرد.

تاکید مکرون به لزوم اجرای برجام 

همچنین رییس‌جمهور فرانسه در یک تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود بر لزوم تعهد به برجام و اجرای آن تاکید کرد. 

امانوئل مکرون،رییس جمهور فرانسه روز پنج‌شنبه در تماس تلفنی با ترامپ و در آستانه‌ی اعلام تصمیم ترامپ در مورد برجام بر لزوم اجرای تعهد طرف‌ها در توافق هسته‌ایران تاکید کرد.  بنابر اعلام کاخ الیزه،مکرون در این گفت‌وگو بر عزم فرانسه بر در اجرای سرسختانه برجام یک بار دیگر تاکید کرد و خواست تا همه طرف‌ها به آن احترام بگذارند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین