کد خبر: ۵۰۱۷۳۹
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۸

قطر: یک زن، ریشه اختلاف با امارات است

'محمد بن عبدالرحمن آل ثانی' وزیر خارجه قطر افشا کرد: امارات به دلیل تحویل ندادن همسر یک مخالف اماراتی که در دوحه به سر می‌برد، در محاصره قطر مشارکت کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
به نوشته روز جمعه روزنامه الشرق قطر، عبدالرحمن آل ثانی در گفت و گو با تلویزیون رسمی قطر در برنامه «الحقیقه» (واقعیت) تصریح کرد: امارات دو ماه پیش از بحران دیپلماتیک در میان برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس)، معامله ای را به دوحه پیشنهاد داد که برای حل مساله، قطری ها باید یک زن را به ابوظبی تحویل می دادند.

وی افزود: دو ماه پیش از این بحران حملات رسانه ای توسط امارات علیه قطر رصد و دوحه خواستار حل مشکلات به شکل دوجانبه شد اما ابوظبی خواستار تحویل همسر یک مخالف اماراتی شد که در دوحه مقیم است.

وزیر خارجه قطر گفت:«محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی در سال ۲۰۱۵ دو فرستاده نزد «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر برای تحویل این زن فرستاده بود.

وی ادامه داد: امیر قطر از تحویل دادن این زن به امارات خودداری کرد چرا که وی در زمینه ارتکاب جرم جنایی تحت پیگرد نبود به همین دلیل تحویل اش بر خلاف قوانین بین المللی و قانون اساسی قطر است زیرا بر اساس ماده ۵۸ قانون اساسی قطر، تحویل هر گونه پناهنده سیاسی ممنوع است.

به گفته وزیر خارجه قطر ، امیر این کشور بر ضرورت اجازه ندادن به هر کسی که دوحه را به عنوان سکوی حمله به امارات یا هر گونه کشور دیگر درحاشیه خلیج فارس قرار می دهد، تأکید کرده است.

وی تصریح کرد که مسئولان قطری با مسئولان عربستانی نیز در این زمینه دیدار کردند و امیر قطر با ولیعهد وقت عربستان یعنی«محمد بن نایف» و جانشین ولیعهد عربستان در آن زمان یعنی «محمد بن سلمان» در ماه می (اردیبهشت ماه) گذشته دیدار کرد.

وزیر خارجه قطر همچنین گفت که تحقیقات در زمینه هک کردن خبرگزاری قطر ثابت کرده است که دو کشور که به نام آنها اشاره نکرد در این جرم دست دارند و تدابیر حقوقی علیه آنها اتخاذ خواهد شد.

وی با بیان اینکه برخی طرف ها از هر گونه تلاش برای پایان یافتن اختلافات جلوگیری می کنند، افزود: تلاش هایی از سوی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در گذشته برای حل و فصل اختلافات میان مصر و قطر انجام گرفته است، اما تلاش های ولیعهد عربستان کامل نشد.

عربستان 15 خرداد 96 به همراه امارات، بحرین، مصر، دولت شرق لیبی، جزایر مالدیو و رئیس جمهوری فراری و مستعفی یمن با ادعای حمایت قطر از تروریسم و افراط گرایی و دخالت در امور داخلی دیگر کشورها، روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کرد.

در پی این اقدام، قطر با ابراز تاسف از تصمیم عربستان، امارات، مصر و بحرین در قطع روابط با این کشور، آن را غیرقابل توجیه دانست و گفت که ادعاهایی که موجب اتخاذ این تصمیم شده، نادرست است.

عربستان، امارات و بحرین همچنین تمامی مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را با قطر بستند.

منبع: عصرایران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین