کد خبر: ۵۰۱۷۷۲
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۷
واکنش‌ها به ادبیات تامل‌برانگیز خطیب نماز جمعه تهران درباره اعتراض‌های اخیر

از «خس و خاشاک» تا «آشغال»؛ چرا در ایران با «معترضان» این‌گونه برخورد می‌شود؟

حجت‌الاسلام كاظم‌ صديقي، خطيب موقت نماز جمعه تهران در سخناني با خطاب قراردادن معترضان روزهاي اخير آن‌ها را آشغال خواند. برخی نمایندگان مجلس و چهره‌های سیاسی ضمن انتقاد از اظهارات امام جمعه تهران، این نوع برخورد با معترضان را زیبنده تریبون‌های مقدس ندانسته و تاکید کردند که "قرار بود این تریبون نماد وحدت باشد."
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- حواشي اعتراضات دي 96 همچنان ادامه دارد. در همين راستا روز گذشته حجت‌الاسلام كاظم‌ صديقي، خطيب موقت نماز جمعه تهران در سخناني با خطاب قراردادن معترضان روزهاي اخير آن‌ها را آشغال خواند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، صدیقی در سخنراني‌اش گفت: «آنچه باید بگویم این است که ما بدهکار و سپاسگزار هستیم. این ملت صبور و نجیب و متدین وقتی ببیند که باید بیرون بیایند، با وجود همه فشارها و بداخلاقی‌های مسئولان بیرون می‌آیند. یاوه‌گویی‌هاي ريیس‌جمهوری را که دیوانگی دارد و روانشناسان‌شان می‌گویند تعادل ندارد، شنيديم. می‌گوید حکومت از مردم می‌ترسد، ولی مردم از حکومت حمایت می‌کنند و صاحبش هستند و هر کجا احساس خطر كنند، سینه سپر و انقلاب را قدم به قدم تصفیه کرده و آشغال‌ها را می‌برند».(جزئیات بیشتر)

از «خس و خاشاک» تا «آشغال»؛ چرا در ایران با «معترضان» این‌گونه برخورد می‌شود؟

تضاد عمل و كردار مدعيان

روزنامه قانون در واکنش به اظهارات صدیقی نوشته است: بي شك انقلابي‌گري با فحاشي، توهين، تندخويي و هزاران منكر ديگر هيچ‌رابطه‌اي ندارد ولي مشخص نيست چرا برخي در كشور ما براي آنكه خود را انقلابي و حامي نظام جمهوري اسلامي نشان دهند سعي مي‌كنند تا لحن سخنان خود را تند كرده و راه خود را با پرخاشگري پيش ببرند! آن‌هايي كه مدعي انقلابي‌گري هستند بي شك با توهين و فحاشي بيشترين ضربه را به كشور، نظام، انقلاب و اسلام مي‌زنند زيرا نه در دين مبين و آسماني ماچنين روحيات و اخلاقياتي توصيه شده‌است و نه در تمدن چندين‌ هزارساله كشور مي‌توان اين نوع منش را يافت. حال چه مي‌شود كه برخي اين‌گونه سعي مي‌كنند به نتيجه برسند، بايد تاملي در رفتارشان كنند.

نكوهش يك توهين

رفتاري كه حتي صداي هم‌طيفان آن‌ها را نيز بلند مي‌كند تا نسبت به اين لحن نامناسب اعتراض كنند. در همين راستا، عزت ا... ضرغامی، ريیس پیشین رسانه ملی به «آشغال» خواندن معترضان از سوی کاظم صدیقی در نماز جمعه واکنش نشان داد. او در کانال تلگرامی خود نوشت كه تعبیر کلی «آشغال» در مورد معترضان، مشابه «خس و خاشاک» هزینه ساز است. ضرغامی با بیان اینکه «کلام غیردقیق، زمینه‌ساز فهم نادرست و بروز فتنه است» گفت كه «راه‌حل معضلات فرهنگی - اجتماعی افزایش بودجه حوزه های علمیه نیست! همان‌گونه كه شاهد هستيم نوع سخن اين فرد سبب اعتراض نزديكان‌سياسي وي نيز شد و بي‌شك اقدامي است كه غير از همفكران او، ساير جريان‌ها و اقشار نيز اين اقدام را زير سوال خواهند برد. زيرا همه مردم ميان كساني كه آسيب به امنيت ملي زدند و اماكن عمومي را تخريب كردند با آن‌هايي كه براي پيگيري خواسته‌هاي شان به خيابان‌ها آمدند، تفاوت قائلند و نبايد همه را به يك چشم ديد.

يادگاري از كلام احمدي‌نژاد

اين اتفاق بيشتر از هر موضوع ديگري سبب شد تا مردم ياد خاطرات سال 88 بيفتند. آن زماني كه يك فرد با به زبان آوردن سخناني ناشايست و بدون تفكر، مردمي را كه براي بيان خواسته‌هاي‌شان به خيابان‌ها آمده‌ بودند خس و خاشاك خواند و سبب شعله‌ور شدن آتش شد. اميدواريم اين فرد مانند احمدي‌نژاد و يارانش كه در سال‌هاي پسا 88 بارها سعي كردند دامان خود را از توهين به مردم پاك كنند، به اشتباه خود پي‌ ببرد و به راحتي با بازي باكلمات، مردم معترض و ساير جريان‌ها را با يك چوب نراند. از سوي ديگر با توجه به اينكه رهبرمعظم انقلاب در اقدامي رييس‌شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه را تعويض كردند، انتظار مي‌رود تا سياست‌هاي قديمي وناكارآمدي كه در اين فضا حاكم بود با تدابيري جديد جابه‌جا شوند كه ديگر شاهد بيان اين نوع اظهارات و توهين‌ها از تريبون نماز جمعه نباشيم؛ تريبوني كه مبناي تشكيلش وحدت و ايستادگي مقابل دشمن بود، اين روزها محفلي براي دلزده كردن برخي اقشار جامعه و حمله به ساير جريان‌هاي ديگر شده است. بايد منتظر ماند و ديد كه اين تريبون شاهد تغييرات مبنايي و محتوايي خواهد بود يا همانند گذشته در جذب حداكثري ضعيف عمل مي‌كند.

نماینده تهران:‌ ادبیاتی که به دوقطبی دامن بزند، زیبنده تریبون‌های مقدس نیست

همچنین نماینده تهران تاکید کرد: گفتمان حاکم نباید مدام دوقطبی را دامن بزند و همواره بخشی از ملت را در برابر بخش دیگر تعریف کند این ادبیات به ویژه از تریبون‌های مقدس زیبنده نیست.

حجت‌الاسلام احمد مازنی نماینده تهران در واکنش به اظهارات امروز امام جمعه تهران در توییتر خود نوشت: گفتمان حاکم نباید مدام دوقطبی را دامن بزند و همواره بخشی از ملت را در برابر بخش دیگر تعریف کند این ادبیات به ویژه از تریبون‌های مقدس زیبنده نیست.

از «خس و خاشاک» تا «آشغال»؛ چرا در ایران با «معترضان» این‌گونه برخورد می‌شود؟

واکنش تاجزاده

مصطفی تاج‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در واکنش به اظهارات دیروز امام جمعه تهران در توییتر خود نوشت: جناب صدیقی آشغال نامیدن و بدتر از آن آشغال دانستن فرزندان معترض و سرخورده ما که همگی پس از انقلاب به دنیا آمده‌اند، به دور از منش نبوی و علوی است. اگر نمی‌توانیم دردی دوا کنیم، نمک بر زخمشان نپاشیم. احترامشان را نگه دارید و به شعور این ملت شریف و بافرهنگ توهین نکنید.

از «خس و خاشاک» تا «آشغال»؛ چرا در ایران با «معترضان» این‌گونه برخورد می‌شود؟


استفاده از تعبیر آشغال نتیجه نگاه از بالاست

عضو هیات رییسه مجلس نیز به اظهارات خطیب نماز جمعه تهران واکنش نشان داد.  محمدعلی وکیلی در توئیتر خود نوشت: «حضرت آقای صدیقی خسارت انفعال ادعایی نمایندگان ملت بمراتب کمتر از تعابیر تحقیرآمیز و دون‌شانی چون آشغال برای معترضین می‌باشد، متاسفانه این رفتارها نتیجه نگاه از بالاست».

قرار بود تریبون نماز جمعه نماد وحدت باشد

آذر منصوری عضو حزب اتحاد ملت ایران نیز با انتقاد از خطبه‌های امام جمعه تهران در توییتر خود نوشت: امام جمعه امروز تهران: « اجتماع ملت، دریایی را ایجاد کرد و آشغال‌ها را شست و تمیز کرد.» این نوع سخنان برای پاشیدن بذر کینه و نفرت و جدا کردن بخشی از فرزندان این کشور به دلیل اعتراض بابرچسب آشغال کافی است تا شعله‌های خشم از گوشه‌ای دیگر سر بر آورد. قرار بود این تریبون نماد وحدت باشد.

از «خس و خاشاک» تا «آشغال»؛ چرا در ایران با «معترضان» این‌گونه برخورد می‌شود؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۴
امانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
43
8
لطفاً منتشر کنید:
در اینکه این ادبیات درست است یا نیست، در شأن است یا نیست در حال حاضر صحبتی ندارم. ولی این لفظی که ایشون به کار بردند ربطی به معترضان ندارد. منظور ایشان وابسته‌های سازمان منافقین و عده‌ای اوباش هستند که دست به تخریب و تعرض به مراکز نظامی و آتش‌افروزی زدند. دلیل این گفته‌ام این است که ایشان در ابتدای صحبتشان این افراد را برشمرده‌اند پس دیگر آنکه در انتهای صحبت گفته‌اند به آنان برنمی‌گردد.

در انتخابات هم خیلی از کسانی که آشوب کردند و مسجد و بانک و اتوبوس آتش زدند اصلا در انتخابات شرکت نکرده بودند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
6
39
والا جه باید گفت.این همان تریبونی است که صدای مرحوم طالقانی و مرحوم هاشمی رفسنجانی از آن نور به دلها می بارید.ما همیشه سخنان زشت ترامپ را در صدا و سیما دهها بار تکرار می کنیم و از آن تبری می جوییم.باید بعنوان یک مسلمان نه بعنوان خطیب (که هر کلمه اش باید سنجیده باشد)مواظب باشیم سخن مان عاری از هرگونه توهین باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
1
37
خدا به این طرز تفکر رحم کند
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
3
28
اگر زعمای قوم در منابر رسمی با احترام بیشتری رفتار کنند و هر چه ناشایسته ست نگویند حادثه های کهریزک و امثالش بوجود نمیاید و تکرار نمی شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
1
37
ای بابا چه انتطاری از کسانی که متاسفانه فقط و فقط خودشان را می بینند و به زور مردم را میخوان ببرن بهشت ........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
2
36
والله صحیح نیست...مردم راتحقیرکردن به تاریخ بنگرید...
ناشناس
|
Spain
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
36
4
منظور ایشان از آشغال معلوم است که همان کسانی هستند که بانک آتش میزنند و غیر از این لفظ زیبنده آنها نیست ولی نمی دانم شما چرا اینقدر شلوغش کردی و چه نفعی می بری ؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
1
25
در بودجه به حوزه های علمیه توجه نمی شود......................................؟
سید مهدی موسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
21
1
اینکه ایشان از لفظ بهتری می‌توانستند استفاده کنند، صحیح، ولی بزرگ کردن این مطلب و اینکه «پایگاه خبری آفتاب» از آوردن یک لقب «آقا» برای ایشان دریغ می‌کند، عجیب نیست؟!
در حالی که برای جناب آقای مازنی، لقب «حجة الاسلام» را می‌آورد. آیا این غرض ورزی نیست؟!
آشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
3
16
مهم نیست که به چه طیفی آشغال گفته اند ایشان یک روحانی برجسته هستند که حداقل در ماه دوشب در صدا و سیما مخاطب دارن نبایستی با لحن ... صحبت کنند حضرت امام همه رییس جمهران آمریکار ا با آقای رییس جمهور نطق می کردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
2
9
افتاب ذلیل اشکال نه اشغال
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
0
22
روانشاد طالقانی چه خطبه ای میخواند و... جوانان را باسلام بدبین ، واز دین فراری میدهند . نظر سنجی صادقانه میتواند گویا باشد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
0
24
هشتک : من-یک-آشغال-نیستم
دوستان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
0
22
باید برویم درس ادبیات رفتاری یاد بگیریم کلمات زشت درد سر ساز می شود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین