کد خبر: ۵۰۱۸۶۳
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸

این مواد غذایی را در ظرف‌های چدنی نپزید!

مواد غذایی اسیدی مانند گوجه‌فرنگی می‌توانند بعد از پختن یا سرخ شدن درون تابه‌های چدنی، طعم نامطلوبی بگیرند و حتی روی خود تابه چدنی نیز تاثیر منفی بگذارند.
آفتاب‌‌نیوز :
همه ما به تابه‌های چدنی علاقه داریم، اما معمولا نمی‌دانیم که پختن بعضی از غذا‌ها در این تابه‌ها می‌تواند طعم نامطلوبی به آن‌ها بدهد، خود ظرف را خراب کند و حتی تمام تلاش شما برای طعم‌دارسازی غذا‌ها را بی‌ثمر بگذارد. در ادامه با مواد غذایی نامناسب برای تابه‌های چدنی آشنا می‌شویم.

گوجه‌فرنگی و مواد حاوی آن

مواد غذایی اسیدی مانند گوجه‌فرنگی می‌توانند بعد از پختن یا سرخ شدن درون تابه‌های چدنی، طعم نامطلوبی بگیرند و حتی روی خود تابه چدنی نیز تاثیر منفی بگذارند. محققان می‌گویند که حتی احتمال دارد که شما در صورت استفاده از تابه چدنی برای پختن گوجه‌فرنگی یا آماده‌سازی سس ماکارونی، طعم فلز را موقع خوردن احساس کنید. به همین دلیل، باید از تابه‌های فولادی ضدزنگ (stainless steel) به جای تابه‌های چدنی کمک بگیرید.

گوشت قرمز طعم‌دارشده با سرکه

استفاده از تابه چدنی برای پختن مواد غذایی طعم‌دارشده با سرکه، خصوصا گوشت قرمز، اصلا ایده خوبی نیست. اسید موجود در سرکه یا ترکیبات اسیدی دیگر می‌تواند مقادیر کمی از فلز چدن را به درون غذا انتقال بدهد و در نتیجه طعم غذا را خراب کند.

دسر‌ها

از جنبه نظری، بسیاری از دسر‌ها در تابه‌های چدنی واقعا خیلی خوب آماده می‌شوند. این تابه‌ها و ظرف‌ها، لبه‌های تردی به دسر‌های کیکی می‌دهند و حتی می‌توان آن‌ها را مستقیما درون فِر گازی گذاشت. با این حال، اگر شما از تابه چدنی برای تهیه غذا‌های دارای طعم تند یا انواع طعم‌های غلیظ استفاده کرده باشید، این طعم موقع تهیه دسر حتما به درون آن انتقال می‌یابد و طعم دسر را تغییر می‌دهد. بنابراین، بهترین کار این است که چند تابه چدنی بخرید و یکی از آن‌ها را برای تهیه غذا‌های حاوی سیر و فلفل یا سیب‌زمینی سرخ‌کرده استفاده کنید، و یکی دیگر از آن‌ها را برای تهیه دسر‌های شیرین.

املت

غذا‌هایی مانند املت یا تخم‌مرغ می‌توانند به سطح تابه‌های چدنی بچسبند، مگر این‌که شما از تابه‌های کاملا نچسب و دارای لایه‌های محافظتی استفاده کنید. چسبیدن املت یا تخم‌مرغ به تابه چدنی نه‌تن‌ها خوردن غذا را سخت می‌کند، بلکه شستن تابه چدنی را هم دشوار می‌سازد و در این روند حتی ممکن است که مقداری از فلز تابه هم جدا شوند. بنابراین، همیشه از تابه‌هایی استفاده کنید که کاملا نچسب هستند و غذا‌هایی مانند املت اصلا به لایه‌های درون آن‌ها نمی‌چسبند.

ماهی

درست مانند تخم‌مرغ، ماهی نیز می‌تواند به تابه‌های چدنی بچسبد. این چسبیدن معمولا به اندازه‌ای شدید است که جداسازی ماهی از تابه را سخت می‌کند و عمدتا هم به جدا شدن تکه‌هایی از فلز تابه منجر می‌شود. بنابراین، همواره از تابه‌های کاملا نچسب یا ظروف لعابدار برای آماده‌سازی انواع ماهی‌ها مانند سالمون، قزل‌آلا، تیلاپیا و کاد استفاده کنید.

منبع:سلامتیسم

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین