کد خبر: ۵۰۱۹۹۵
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۴

رفع فیلتر تلگرام؛ پایان یک پرونده یا آغاز حملات جدید به روحانی؟!

مردم این روحانی را می خواهند: رئیس جمهوری که پای عهدش بماند و برسر حفظ حقوق مردم بایستد، همان طور که بسته شدن فضای ارتباطی مردم را موهبت الهی ندانست و تلگرام را به مردم باز گرداند.
آفتاب‌‌نیوز : همزمان با اوج گیری ناآرامی های اخیر در کشور ، پیام رسان تلگرام فیلتر شد. علت اعلام شده نیز کاملاً امنیتی بود: برخی کانال های تلگرامی که در آن سوی آبها مستقر هستند، مردم را تحریک به حضور در خیابان ها و درگیری با مأموران پلیس می کردند.

این البته اولین بار نبود که کاربران ایرانی، طعم فیلترینگ را می چشیدند؛ آنها پیش از این در وی چت و وایبر فعال بودند که هر دوی آنها فیلتر شد. اما این دفعه، اوضاع یک تفاوت اساسی داشت؛ ایرانی ها بعد از فیلتر شدن وی چت به سمت وایبر رفتند و با فیلتر شدن وایبر، به طور میلیونی به سمت تلگرام مهاجرت کردند؛ بعدها به طنز و جدی ، این جابجایی آنلاین، بزرگ ترین مهاجرت آریایی ها نام گرفت!

با این حال، وقتی تلگرام فیلتر شد، بخش اعظم 40 میلیون ایرانی که عضواین پیام رسان بودند، ترجیح دادند با استفاده از فیلترشکن، در تلگرام بمانند و برغم تبلیغات گسترده داخلی برای عضویت درپیام رسان های وطنی، مهاجرتی انبوهی صورت نگرفت.

گذشته از برتری های فنی تلگرام بر دیگر پیام رسان های داخلی و حتی خارجی، یک فضای آمیخته با امید در این ماجرا وجود داشت که باعث می شد مردم همچنان در تلگرام بمانند و منتظر گشایش باشند: حسن روحانی پیشتر گفته بود که مخالف فیلترینگ است.

مردم می توانستند فیلتر موقت محبوب ترین پیام رسان شان را به خاطر ملاحظات امنیتی درک کنند ولی بعد از عبور از بحران چند روزه و آرام شدن اوضاع، ادامه فیلترینگ با تأکیدات شخص رئیس جمهور همخوانی نداشت؛ حتی در روزهای بعد از بحران که تلگرام همچنان در محاق فیلتر بود، روحانی دریک سخنرانی، از اراده بعضی ها برای استمرار فیلترینگ تلگرام خبر داد و آنان را به باد انتقاد گرفت.

اینک روحانی توانسته است بر مخالفان سرسخت اش غلبه کند و کاری کند که پیش از این حتی تصورش هم نمی رفت: تلگرام بر خلاف اسلافش رفع فیلتر شد.
هر چند 40 میلیون ایرانی که از تلگرام استفاده می کنند، از روحانی به خاطر بازگشت پیام رسان شان سپاسگزار هستند ولی روزهای سختی برای روحانی آغاز می شود چه آن که او جبهه جدیدی را در برابر مخالفان سیاسی اش گشوده است که از قضا، بسیار هم قدرتمند هستند.

باز شدن مجدد تلگرام، روحانی و دولت او به ویژه وزیر ارتباطات اش را آماج حملات و اتهامات سنگین قرار خواهد داد؛ آنها احتمالاً بخواهند در جای دیگر، از خجالت او در آیند!
روحانی که این روزها، انتقادات گسترده ای ازسوی مردم وحتی رأی دهدگان اش، متوجه اوست، به خوبی دریافت که عافیت طلبی، امید مردم به او را برباد خواهد داد و لذا با هوشمندی و وفای به عهد، در این ماجرا طرف مردم ایستاد نه جریانی که محدودسازی، هنر اول و آخرش است و ناآرامی های اخیر را موهبتی بزرگ می دانست که بهانه لازم برای فیلترینگ تلگرام را فراهم آورده است!

البته بازی هنوز ادامه دارد و باید دید که آیا روحانی خواهد توانست در برابر فشارها دوام بیاورد و وسیله ارتباط جمعی ایرانیان راهمچنان زنده نگه دارد؟ امید که چنین شود ولی اگر زور طرف مقابل چربید، این روحانی است که باید با صراحت و شهامت، مردم را در جریان پشت پرده ها بگذارد واقعیت ها را عیان و آشکاربگوید.

مردم این روحانی را می خواهند: رئیس جمهوری که پای عهدش بماند و برسر حفظ حقوق مردم بایستد، همان طور که بسته شدن فضای ارتباطی مردم را موهبت الهی ندانست و تلگرام را به مردم باز گرداند.


منبع: عصر ایران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین