کد خبر: ۵۰۱۹۹۸
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۹
آمریکا برای از بین بردن برجام تاکنون موفق نبوده

عراقچی: پاره کردن برجام یعنی پاره کردن قطعنامه شورای امنیت/هیچ‌کس با درخواست ترامپ موافقت نکرد

معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و رئیس ستاد برجام گفت: یکسال است با تلاش وسیع ترامپ برای از بین بردن برجام یا اصلاح آن مواجه هستیم اما تاکنون با همه اقداماتی که انجام داده، موفق نشده است.
آفتاب‌‌نیوز : سید عباس عراقچی شنبه شب (۲۳ دی) در برنامه تلویزیونی نگاه یک اظهار کرد: در یک سال گذشته صف‌بندی دیپلماتیک بین ما و آمریکا در عرصه‌های مختلف به ویژه در بحث برجام وجود داشته است.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها تلاش کردند اروپا را از برجام جدا کنند اما نه تنها اروپایی‌ها، بلکه هیچ‌کس با درخواست ترامپ موافقت نکرد و اروپایی‌ها موضع صریح گرفتند که برجام توافقی بین‌المللی، موفق و همه‌جانبه است که باید ادامه یابد.

معاون وزیر امور خارجه تأکید کرد: در یک نبرد دیپلماتیک در یک سال گذشته توانستیم آمریکا را در انزوای کامل در عرصه بین‌الملل در زمینه برجام قرار دهیم. در اکتبر گذشته وقتی آقای ترامپ صحبت‌های تندش علیه ایران را انجام داد، بلافاصله بعد از آن خانم موگرینی صحبت کرد و کاملا در جهت مخالف نظرات ترامپ موضع گرفت و از برجام دفاع کرد.

وی حمایت اروپا از برجام در برابر آمریکا را نتیجه استحکام درونی برجام دانست و گفت: در اسفند ۱۳۹۳ وقتی چشم‌اندازهایی از توافق روشن شده بود، ۴۷ سناتور آمریکایی در نامه‌ای به رهبران ایران - که خود آن نامه امر بی‌سابقه‌ای بود - نوشتند که به آمریکا و رئیس‌جمهور این کشور اعتماد نکنید، چراکه رئیس‌جمهور بعدی آمریکا با چرخش یک قلم می‌تواند توافق را از بین ببرد. البته راست می‌گفتند. الان هم آقای ترامپ با امضای یک دستور اجرایی می‌تواند تحریم‌ها را برگرداند اما در عمل موفق نشد چون برجام بخشی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و پاره کردن برجام یعنی پاره کردن قطعنامه شورای امنیت توسط یکی از اعضای این شورا.

عراقچی در همین راستا تاکید کرد: ما توانستیم حمایت جامعه بین‌الملل و انزوای آمریکا در برجام را در یک سال گذشته ایجاد کنیم که این قطعا یک موفقیت دیپلماتیک برای ایران است.

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته ترامپ را در عرصه‌های مختلف منزوی کرده‌ایم، به جلسه شورای امنیت به درخواست آمریکا درباره اعتراضات اخیر در ایران اشاره کرد و گفت: بعد از اغتشاشات اخیر ترامپ و نیکی هیلی موضوع ایران را به جلسه شورای امنیت کشاندند و در آن جا 10 عضو شورای امنیت از جمله برخی اعضای دائم و اعضای اروپایی علیه آمریکا صحبت کردند و آن جلسه تبدیل شد به جلسه‌ای در حمایت از برجام و ایران و این‌که نباید به شورای امنیت این مساله می‌آمد. از این رو ما در یک سال گذشته ترامپ را در عرصه‌های مختلف محصور و منزوی کردیم و یکی از عرصه‌های موفق سیاست خارجی ایران بوده است.

عراقچی با اشاره به دعوت فدریکا موگرینی از وزیران خارجه ایران و سه کشور اروپایی که یک روز قبل از اعلام تصمیم ترامپ درباره برجام بود، گفت: این مانور اروپا و ایران بود. نفس جلسه به طور سمبلیک بسیار مهم بود و بعد از نشست هم در کنفرانس خبری اعلام کردند که از برجام حمایت می‌کنند و همه طرف‌ها باید به آن متعهد باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که این موضوع اروپایی‌ها تا چه اندازه به واقعیت رفتار آنها نزدیک است و آیا آنها نقش «پلیسِ خوب» را بازی نمی‌کنند؟ گفت: جنگ زرگری یا بازی پلیس بد و خوب هم برای خودش حد واندازه‌ای دارد. نمی‌شود رئیس‌جمهور کشوری مثل آمریکا یک سال تمام حیثیت خود را برای هدفی بگذارد و بخواهد برجام را از بین ببرد و غیره و بعد از آن ناتوان بماند، این دیگر از بحث زرگری و تقسیم کار گذشته است.

معاون وزیر امور خارجه درباره اروپا و منافع اقتصادی آنها از قبل برجام تصریح کرد: خیلی‌ها تلاش دارند بگویند که اروپا به خاطر منافع اقتصادی خودش است که از برجام حمایت می‌کند، اما این اشتباه بزرگی است. اعداد و ارقام تجارت اروپا با ایران شاید الان بعد از برجام به 20 میلیارد دلار هم نمی‌رسد اما حجم تجارت اروپا و آمریکا به 600 میلیارد دلار می‌رسد.

عراقچی درباره دلایل حمایت اروپا از برجام گفت: اول این‌که اروپا هماهنگ‌کننده مذاکرات است و برجام یک دستاورد سیاست خارجی اتحادیه اروپا شناخته می‌شود. بنابراین حفظ برجام به لحاظ پرستیژ برایشان اهمیت دارد. دوم این که حفظ برجام حفظ اعتبار غرب و اروپاست. در نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 در نیویورک یکی از وزیران خارجه اروپایی به آقای تیلرسون گفت که موضوع حفظ برجام لزوما ایران نیست بلکه موضوع حمایت از اعتبار کل غرب است اگر این توافق را زیر پا بگذاریم دیگر کسی در دنیا با ما مذاکره نمی‌کند.

وی ادامه داد: سومین دلیل این است که برجام برای اروپا به لحاظ امنیتی مهم است. آنها معتقدند که بدون برجام خاورمیانه منطقه امن‌تری نخواهد بود و بدون آن امنیت در خاورمیانه به لحاظ رشد تروریسم و نیز مهاجرت به سمت اروپا، بدتر از وضع موجود خواهد شد. بنابراین اهمیت برجام برای اروپا اقتصادی نیست بلکه امنیتی و پرستیژی است.

ادامه دارد...

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین