کد خبر: ۵۰۲۰۵۵
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲
برجام موفقیت‌هایی دارد که توسط هیچ‌کس از بین نمی‌رود

روحانی: عده‌ای در خیابان اعتراض می‌کنند، یا خس و خاشاک است یا گاو و گوساله و آشغال/ چرا بی‌ادبانه برخورد می‌کنید؟/دقیق حرف بزنیم، مخصوصا در تریبون‌های مقدس/فضای‌مجازی با فیلتر درست نمی‌شود/گفتیم ماهواره ممنوع، ممنوع شد؟ مردم حق انتخاب دارند

رئیس‌جمهور تاکید کرد: امروز در منطقه شاهد بودید گروه‌هایی که به جنایات پرداختند از بمب و موشک و اینترنت و فضای مجازی استفاده کردند. آنها که خاورمیانه را به آشوب کشیدند کسانی بودند که در فهم درست از مسائل اجتماعی عقب ماندند و از تکنولوژی هم برای انحراف جامعه استفاه کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
رئیس جمهورتصریح کرد: زیر پا گذاشتن تعهدات و قطعنامه سازمان ملل توسط کاخ سفید؛ پیروزی اخلاق و حقوق است.

به گزارش آفتاب‌نیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری صبح امروز (یکشنبه-24 دی 1396) در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با تاکید بر اینکه آمریکایی ها در ماه‌های اخیر هم در مسئله داخلی ایران و هم در برجام متحمل شکست شدند، اظهار کرد: طی یکی دو هفته اخیر آمریکایی‌ها متحمل دو شکست بزرگ شدند. یکی آنجایی بود که آنها خواستند در برابر افکار عمومی جهان بایستند و تعهدات بین‌المللی را زیر پا بگذارند؛ اما موفق نشدند.

روحانی: عده‌ای در خیابان اعتراض می‌کنند، یا خس و خاشاک است یا گاو و گوساله و آشغال/ چرا بی‌ادبانه برخورد می‌کنید؟/دقیق حرف بزنیم، مخصوصا در تریبون‌های مقدس/فضای‌مجازی با فیلتر درست نمی‌شود/گفتیم ماهواره ممنوع، ممنوع شد؟ مردم حق انتخاب دارند

وی با تاکید بر اینکه تعهدات بین‌المللی یا از جنس سیاسی یا از جنس حقوقی یا از جنس اخلاقی هستند که همگی در مجموعه علوم انسانی تعریف می‌شوند، گفت: آمریکایی‌ها می خواستند در چند روز گذشته تعهد بین‌المللی خود در برجام را زیر پای بگذارند، اما دنیا در برابر آنها ایستاد و ما صف مقابل آمریکایی‌ها را مشاهده کردیم و دیدیم که تمام کشورهای جهان و به استثنای یکی دو کشور و یک رژیم منفور، همه یکپارچه در مقابل آمریکا قرار گرفتند.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اگر به تعهد و قرارداد احترام گذاشته نشود، باید فاتحه تمدن در جهان خوانده شود، افزود: اگر یک دولت پیوستگی تعهد دولت قبل را زیر پای بگذارد، دیگر هیچ قراردادی منعقد نخواهد شد؛ چراکه اعتمادی باقی نمی ماند؛ اعتماد زمانی باقی می ماند که دولت بعدی به تعهدات دولت پیشین خود متعهد بماند و اگر این اصل برداشته شود سنگ زیربنای روابط جامعه بین‌الملل به هم ریخته خواهد شد.


روحانی خاطر نشان کرد: خوشحال هستم که حاکمیت کاخ سفید در به هم ریختن تعهدات بین‌المللی و زیر پا گذاشتن وفای به عهدو ایستادگی در برابر توافق هفت کشور ناموفق بود؛ این برای بشریت، اخلاق و حقوق یک پیروزی بزرگ محسوب می شود.

وی با بیان اینکه  در برجام موفقیتهای بسیاری کسب کرده‌ایم که هیچگاه از بین نخواهد رفت، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در برجام به دنیا گفت که یک معضل منطقه‌ای و حتی بین‌المللی پای میز مذاکره قابل حل و فصل است.ما ثابت کردیم که پای میز مذاکره گره‌های کور بین‌المللی قابل باز کردن است. ما همچنین در برجام ثابت کردیم که ایران راستگو است و دشمنان ما دروغ گفته‌اند.

وی ادامه داد: طی مذاکراتی و تمام بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته ایران ثابت شد و آژانس نیز که آمریکا در آن عضویت دارد به اجماع آرا پرونده  pmd که پرونده مهم و پیچیده از لحاظ فنی، حقوقی و بین‌المللی است، خاتمه داد و این به معنای آن است که ایران راست گفته و معاندان ایران دروغ گفته‌اند.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در برجام کاری کرد که دنیا بپذیرد ایران حق دارد تحقیق و توسعه در فناوری هسته‌ای که قبلا می گفتند ایران حق آن را ندارد، ادامه دهد.

روحانی با بیان اینکه برخی هنوز ابعاد برجام را لمس نکرده اند، تصریح کرد: برجام آثاری دارد که تا قیامت باقی می ماند. همچنین آثاری دارد که ممکن است از بین برود. در این راستا طی حدود دو سال اجرای برجام درآمدهای کشور از محل فروش نفت و میعانات دو برابر شده که این اثر از بین نخواهد رفت. همچنین صدها مورد سرمایه‌گذاری خارجی به داخل کشور آمده و به بنگاه اقتصادی، نیروگاه و هواپیما تبدیل شده که از بین نخواهد رفت.

وی با تاکید بر اینکه علوم حقوق و سیاست توانست در مذکرات سخت بین‌المللی برای ملت ایران موفقیت کسب کند، گفت: علوم انسانی سرلوحه همه علوم اعم از مادی و معنوی است. در این زمینه باید دانشجویان را تشویق کنیم و محیط دانشگاه‌ها و تحقیقات را آزاد بگذاریم. این علوم انسانی است که باید جامعه را هدایت کند نه آنکه عده‌ای در یک  اتاق بنشینند و به دنبال هدایت علوم انسانی باشند.

وی با بیان اینکه ممکن است در برجام ایراداتی وجود داشته باشد، تصریح کرد: دیپلمات‌های ما قراردادی نوشته‌اند که ترامپ یک سال خود را به در و دیوار میزند تا آن را برهم بزند اما تاکنون در این زمینه موفق نشده است. این به معنای پیروزی تعهدات بین‌المللی و پیروزی حقوق بر دیکتاتوری است؛ آمریکایی ها نتوانستند با استکبار و دیکتاتوری با خود بزرگ بینی خود، افکار عمومی جهان را زیر پا بگذارندکه این یک پیروزی بزرگ برای علوم انسانی محسوب می شود.


حسن روحانی در بخشهای دیگری از صحبتهای خود با تاکید براینکه آمریکایی‌ها در مواجهه با مسائل داخلی ایران نیز با شکست‌ مواجه شدند، به اعتراضات اخیر مردم در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: عده‌ای در خیابان به حق یا ناحق اعتراضاتی مطرح می کنند. در این راستا من خواهش می کنم که به مردم احترام بگذارید.

وی همچنین با اشاره به اظهارات اخیر امام جمعه موقت تهران ادامه داد: حال اگر گفته می شود که فردی از سمتی تحریک شده یا دستوراتی داشته یا اینکه جاسوس بوده، بگذارید در یک دادگاه ثالث به این موضوع رسیدگی شود؛ این چه نوع حرف زدنی است که هرکسی که درخیابان حرف می زند یا خس و خاشاک هستند یا گاو و گوساله یا آشغال؟ چرا با توهین بی ادبانه با جامعه خود برخورد می کنید؟ مردم حرف دارند و برای همین به خیابان آمده‌اند؛ برخی حرفشان به حق است و برخی نیز از شرایط سوءاستفاده کردند؛ در همه جای دنیا نیز اینگونه است و اگر فردا در لندن و نیویورک نیز تظاهرات شود عده‌ای پیدا می شوند که شیشه‌ها را می شکنند و چند مغازه را غارت می کنند.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: نباید همه را به یک چوب برانیم، بلکه باید به ویژه در تریبون‌های مقدس دقیق حرف بزنیم؛ چراکه ملت ما ملت بزرگی هستند.

وی با اشاره به اداره ماجرای اعتراضات اخیر در سطح کشور توسط نیروهای امنیتی گفت: اگر اعتراضی بود تمام شد و اگر برخی نیز سوءاستفاده هایی کردند نیروهای امنیتی به خوبی کار را اداره کردند و ماجرا تمام شد، اما از امروز کار جامعه شناسان، روانشانسان اجتماعی اساتید و فرهیختگان حوزه علوم انسانی آغاز شده است و آنها باید مسائل را تحلیل کنند.

روحانی با بیان اینکه اگر خدایی نکرده روزی ارزش‌های دینی و ملی‌مان نزد جوانان کمرنگ شود، مسئولان ، فرهیختگان و دانشگاهیان مقصر هستند، خاطرنشان کرد: علوم انسانی قطب‌نمای مسائل اجتماعی در کشور است و باید بگذاریم که این قطب نما به درستی کار کند تا به آن نگاه کرده و از آن استفاده کنیم؛ با شعار شمال و جنوب این قطب‌نما تغییر نمی‌کند؛ بلکه ما باید به جهت آن نگاه کنیم و با بهره‌گیری از آن در مسیر صحیح حرکت نماییم.

رئیس‌جمهوری در بخشهای دیگری از صحبتهای خود با تاکید بر اهمیت علوم انسانی و تاثیرگذاری این علوم در سایر عرصه‌های علمی و همچنین حل مشکلات مختلف اظهار کرد: علوم انسانی جایگاه بسیار ارزشمندی دارد و چنانچه که بنا بر این است که اصلاح اداری انجام شود یا برنامه‌ریزی حرکت برای کشور تدوین و یا تحولی در جامعه ایجاد شود، ابتدا باید در حوزه علوم انسانی و فرهنگ جامعه این اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به سابقه فیلترینگ در کشور ادامه داد: چنانچه که می خواهیم فضای مجازی برای مردم مفید باشد نیز باید از طریق علوم انسانی در این زمینه اقداماتی انجام دهیم. باید ابتدا فرهنگ استفاده از آن را به جوانان آموزش دهیم و بدانیم که با فیلتر کردن کار درست نمی شود.

روحانی با اشاره به تلاش رژیم گذشته برای جلوگیری از استفاده مردم از رادیو گفت: در رژیم قبل روزی می خواستند کسی رادیو گوش نکند به همین دلیل به جز تنها چند کانال رادیویی سایر کانال‌ها پارازیت داشتند. در این وضعیت آیا رژیم گذشته در پارازیت موفق بود؟ در کشور نیز روزی گفتیم که ماهواره ممنوع است اما آیا با گفتن ما امروز کسی از آن استفاده نمی کند؟ همچنین روزی گفتیم که فضای مجازی بد است اما آیا این فضا اصلاح شد؟

وی تاکید کرد: مردم بیش از  ما (مسئولان) یا اگر ما متکبر باشیم، به اندازه ما می فهمند و حق انتخاب دارند؛ نباید آنقدر خود را بزرگ و بلند فرض کنیم بلکه مردم ما بزرگ و فرهیخته‌اند. اگر در جامعه از ابزاری اشتباه استفاده می شود باید در مورد روشهای صحیح استفاده از آن آموزش داده شود. در این زمینه نیز بار مسئولیت بر دوش علوم انسانی است و فرهیختگان و اساتید و دانشگاهیان باید به میدان بیایند و روش استفاده از ابزارهای مختلف توسط مردم برای رسیدن به مطلوب مورد نظر را آموزش دهند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در نهمین جشنواره فارابی اظهار کرد: در دورانی علوم انسانی و اسلامی با نوعی مظلومیت و محرومیت مواجه بودند؛ چراکه علوم صنعتی، تجربی و مهندسی با اکتشافات، اختراعات و آثار عملی و زرق و برقی که داشت بسیاری از جوامع را تحت تاثیر خود قرار داده بود و این موضوع تا جایی پیش رفت که در ذهن جوانان ما نیز تاثیر گذاشت و در دورانی گفته می شد که نفرات برتر باید به رشته‌های علوم تجربی و مهندسی بروند و سایرین به ناچار در رشته‌های علوم انسانی تحصیل کنند.

وی ادامه داد: امروز خوشحال هستم که این دوران بسیار سریع سپری شد و دیگر تردیدی برای کسی وجود نداردکه توسعه کشور بدون رشد و پیشرفت علوم انسانی امکانپذیر نیست. امروز سیاستمداری و سیاست روزی که جایگاهی بسیار تاثیرگذار در سرنوشت یک جامعه دارد و همچنین اقتصاد، حقوق و علوم اجتماعی از جمله رشته‌های مهم و تاثیرگذار هستند و چنانچه که مجموعه علوم انسانی در کنار سایر علوم قرار نگیرد، ممکن است علوم دیگر نیز به ضد خود تبدیل شوند.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه استفاده نادرست از علم حتی می تواند باعث انهدام بشریت شود، خاطر نشان کرد: امروز مشاهده می کنیم که در منطقه ما گروهک‌های تروریستی مختلفی از جمله داعش از صنعت و تکنولوژی برای انحراف جامعه و به آشوب کشاندن منطقه استفاده نادرست می کنند.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر حرام بودن استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی ادامه داد: اینکه رهبر معظم انقلاب اعلام می کنند که ساخت، نگهداری،انبار و استفاده از سلاح های کشتار جمعی از جمله سلاح هسته‌ای حرام است به این دلیل است که علوم انسانی و اسلامی باید پیش‌روی علوم دیگر باشد.

روحانی همچنین با تاکید بر اینکه علوم انسانی را نمی توان مهندسی کرد، اظهار کرد: تحول در علوم انسانی با مهندسی درست نمی شود، علوم انسانی با پول و سفارش پیشرفت نمی کند و متحول نمی شود بلکه باید به جای اینگونه مسائل فضای آزاد در اختیار اندیشمندان ودانشمندان قرار داده شود تادر این فضا علامه طباطبایی‌ها و مطهری‌ها به وجود بیایند.

رئیس‌جمهوری با انتقاد از وضعیت آزادی در برخی علوم گفت:ما چارچوبی میگذاریم و می گوییم که اگر چپ یا راست بروی کج رفته‌ای. در این شرایط چگونه دانشمندان بدون تضارب آرا و نقدو انتقاد و رویارویی دقیق اخلاقی می توانند رشد یابند؟

وی به رسمیت شناختن اختلاف فکری و نظری و ایجاد فضای مناسب نقد و انتقاد از جمله اقدامات موردنیاز برای پیشرفت علوم به ویژه علوم انسانی عنوان کرد و گفت: تفکر انسانها مانند کارخانه ماشین سازی نیست که از یک طرف به آن آهن بدهید و از سمت دیگر ماشین بیرون بیاید؛ باید به تنوع و اختلاف نظر انسانها احترام بگذاریم و بدانیم که اختلاف نظری که در چارچوب نظریه باشد می تواند به وحدت جامعه منجر شود و فشار برای وحدت ماشینی می تواند برای انسجام جامعه خطرناک باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا و پایگاه‌ اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
1
9
تريبون نماز جمعه جاي ...... نيست خدا رحمت كند هاشمي را كه مظهر وحدت بود
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
0
5
اگر یک دولت پیوستگی تعهد دولت قبل را زیر پای بگذارد، دیگر هیچ قراردادی منعقد نخواهد شد؛ چراکه اعتمادی باقی نمی ماند؛ اعتماد زمانی باقی می ماند که دولت بعدی به تعهدات دولت پیشین خود متعهد بماند و اگر این اصل برداشته شود سنگ زیربنای روابط جامعه بین‌الملل به هم ریخته خواهد شد.
زیباترین حرف در مورد اثبات حقانیت ما در موضوع برجام .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
1
8
روحانی یک انسان آگاه و صالح است خدا او را حفظ کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
1
9
جناب آقای روحانی عاجزانه خواهش میکنم بودجه های موسسات و حوزه و سازمانهای خارج از دولت را قطع و صرف رفع فقر و فلاکت مملکت و این جوانهای وامانده از همه جا و مستعاَصل بفرمائید .
علیرضا کاظمی از شیراز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
0
1
"این علوم انسانی است که باید جامعه را هدایت کند نه آنکه عده‌ای در یک اتاق بنشینند و به دنبال هدایت علوم انسانی باشند."
علی رضا
|
Germany
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
0
0
درود و امیدوارم خداوند به شما صبر در تحمل دشمنی ها و روشنی روز افزون اندیشه برای حل مشکلات واقعی این مملکت و مسلمین بدهد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین