کد خبر: ۵۰۲۱۴۹
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹

در مواجهه با اعتیاد همسر چه باید کرد؟

یک روانشناس درباره رفتارهای مناسب در مواجهه با اعتیاد همسر گفت: ابتدا باید از وجود اعتیاد در طرف مقابل آگاه شده و اطمینان یابیم که بر اساس برداشت‌های ذهنی خودمان نیست.
آفتاب‌‌نیوز : علیرضا کریمی‌وکیل با بیان اینکه بعد از اطمینان به اعتیاد همسر باید بدانیم که شخص چه نوع ماده‌مخدر و چند روز در هفته و ماه از آن استفاده می‌کند، اظهار کرد: باید دید طرف مقابل اعتیاد دارد یا تفریحی مصرف می‌کند.

وی ادامه داد: وقتی می‌بینیم همسرمان معتاد شده، باید حتما مداخله کنیم و نخستین مرحله مداخله، صحبت با فرد معتاد است. البته برای این‌کار باید نکته‌هایی را درنظر گرفت؛ نخست اینکه زمان گفت‌وگو باید در وقتی باشد که فرد خمار یا نشئه نباشد و ثبات رفتاری داشته باشد. طرف مقابل هم باید در وضعیت آرامش و ثبات فکری باشد به عنوان مثال اگر فردی تازه متوجه اعتیاد همسرش شده، باید مدتی به خود فرصت دهد تا عصبانیت و تنش‌هایش فروکش کرده و بعد برای صحبت کردن اقدام کند.

کریمی‌ وکیل افزود: به این ترتیب یک مصاحبه همدلانه آغاز می‌شود و با بیان احساسات و طرح سوال‌هایی دیگر همچون به نظرت این موادی که مصرف می‌کنی، چه تأثیری بر خانواده، شغل، درآمد، اخلاق، رفتار با بچه‌ها، رفتار با من و دیگران گذاشته یا می‌گذارد؟ به این ترتیب فرد معتاد به این آگاهی می‌رسد که این ماده چه تأثیراتی بر او گذاشته است، اگر اعتیاد پیشرفته نباشد و فرد هنوز ارتباطش را با محیط واقعی از دست نداده باشد، خود متوجه است که اعتیادش باعث آسیب‌دیدگی‌اش شده است.

وی اضافه کرد: بنابراین طی صحبت‌هایمان باید سعی کنیم انگیزه لازم را برای ترک در او ایجاد کنیم و بقیه راه کنار متخصصان روانپزشکی طی خواهد شد. در واقع فرد معتاد باید به این بینش برسد که قصد کمک به او را داریم و برای این‌کار نباید در همدلی افراط کنیم چرا که او باید بداند مسئول کارهای خودش است و برای اینکه به مسئولیت‌هایش عمل کند، باید اعتیادش را ترک کند.

این مشاور خانواده در همدان یادآورد شد: بعد از طی این مراحل باید دید طرف مقابلمان بر اعتیاد خود اقرار می‌کند یا خیر؟ اگر او اعتیاد خود را بپذیرد مرحله درمان و رهایی از اعتیاد به راحتی انجام می‌شود که در این مرحله بهتر است به مشاوره مراجعه کرد.

وی با اشاره به اینکه گاهی اعتیاد فرد شدت داشته و درجه اعتیادش بالاست به گونه‌ای که در منزل کنار خانواده مصرف می‌کند، ادامه داد: در این صورت فرد نیاز به کمک‌های حرفه‌ای و تخصصی بیشتری دارد بنابراین نخستین پیشنهاد مراجعه به کمپ برای سم‌زدایی است که معمولا ظرف 2 تا 3 هفته سم‌زدایی انجام می‌شود و بعد از درمان دارویی، نوبت به درمان روانی می‌رسد.

کریمی‌وکیل با اشاره به اینکه مشاوره با ارزیابی از خود و خانواده و به ویژه همسر فرد معتاد و یافتن علت و دلالیل گرایش وی به اعتیاد از لحاظ درمانی نیز به او کمک می‌کند که از اعتیاد رهایی یابد، یادآور شد: باید فراموش نکرد که حمایت و پشتیبانی اعضای خانواده به ویژه همسر می‌تواند در ترک اعتیاد کمک بسزایی کند بنابراین بهتر است خانواده‌ها به توصیه‌های مشاور به خوبی عمل کنند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین