کد خبر: ۵۰۲۴۰۰
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴
دلیل تاخیر در ارسال نیرو از ایران به آب‌های چین

ناگفته‌های فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران از حادثه نفتکش سانچی: چینی‌ها اجازه ندادند تکاوران با لباس نظامی باشند

فرماند نیروی دریایی ارتش گفت: در روز‌های اول و دوم حادثه و درحالیکه بخش‌هایی از شناور در حریق نبود و به زعم ما امکان حضور کسانی در شناور برای امداد و نجات مهیا بود، بنده تصور کردم که شاید جرات رفتن به روی کشتی وجود ندارد و به همین خاطر به شرکت ملی نفت‌کش و سازمان بنادر و دریانوردی پیشنهاد دادیم که کلاه‌سبز‌های نیروی دریایی آمادگی دارند بر روی عرشه شناور حاضر شوند و فقط باید تشریفات اعزام آن‌ها به چین فراهم شود.
آفتاب‌‌نیوز : امیر دریادار «حسین خانزادی» پیرامون حادثه آتش‌سوزی و غرق‌شدن کشتی نفت‌کش ایرانی و عملکرد تکاوران نیروی دریایی ارتش در اعزام به چین، گفت: این حادثه دلخراش، بالغ بر ۸ هزار مایل دریایی دورتر از مرز‌های کشورمان اتفاق افتاد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، وی افزود: روز‌های اول حادثه، همه منتظر این بودیم که به محض اطفای حریق، امکان حضور تیم کنترل صدمات بر روی عرشه شناور وجود داشته باشد.

وقتی که ما از کلاه‌سبز‌ها برای حضور در چین درخواست کردیم، بیش از یک تیپ کلاه‌سبز، آمادگی حضور خود را به صورت داوطلبانه اعلام کردند که این برای خود من یک افتخار بود. ما سرباز این مملکت هستیم و آمادگی داریم در هر نقطه‌ای از جهان از مردم و منافع کشورمان دفاع کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه به طور طبیعی، اعزام یک نیروی نظامی به کشور دیگری دارای تشریفاتی است، گفت: ما زمانی که این پیشنهاد را اعلام کردیم حدود سه روز از سانحه گذشته بود. تشریفات اعزام این عزیزان با توجه به اینکه باید ویزا می‌گرفتند، با چالش‌هایی مواجه شد. آن‌ها گفتند «نظامی» را برای حضور در این عرصه نمی‌پذیرند. تمهیداتی پیش بینی شد که اعلام کنیم این عملکرد و کاری که می‌خواهد انجام شود در قالب نظامی نیست. به ما گفتند این عزیزان نباید با لباس تکاوری در صحنه حاضر شوند. با وجود اینکه لباس تکاور‌ها برای‌شان یک ارزش بزرگ است، این لباس را از تن درآورده و حاضر شدند با هر آنچه آن‌ها پوشش اعلام کنند، در صحنه حاضر شوند.

امیر خانزادی ادامه داد: من خودم شخصا با فرمانده نیروی دریایی چین مذاکره کردم. در روز سوم حادثه ساعت به وقت چین ۱۱ شب و به وقت ایران حدود ۵ بعدازظهر بود. به من اعلام کردند ساعت ۱۱ شب است و دسترسی نیست. تاکید کردم «دقایق برای ما خیلی مهم است و بعدا این حتما پشیمانی به دنبال خواهد داشت، هر طور شده پیدا کنید تا با او صحبت کنیم». فرمانده نیروی دریایی چین را ساعت ۱۱ شب پیدا و با ایشان صحبت کردند؛ به سرعت همکاری کردند و هماهنگی لازم را با ارتش چین به عمل آوردند، به نحوی که یک ساعت بعد نماینده ارتش چین در مرکز هدایت عملیات حاضر شد و اعلام کرد آمادگی دارد هر تجهیزاتی را که نیاز است در اختیار بگذارد.

وی گفت: فرآیند رفت و برگشت صدور ویزای چین برای کلاه‌سبز‌های نیروی دریایی کمی طولانی شد و ۲ تا ۳ روز طول کشید. همکاران من در روز هفتم وارد صحنه شدند و در روز هفتم با توجه به اینکه کشتی از سواحل چین دور شده و به سواحل ژاپن نزدیک شده بود، امکان اعزام به وسیله بالگرد به دلیل فاصله زیاد وجود نداشت. با سریع‌ترین شناوری که امکانش بود، تکاوران دریایی را به صحنه اعزام کردند و به محض آمادگی اعزام تکاوران به کشتی، انفجار مهیبی اتفاق افتاد و تمام عرشه را آتش فراگرفت و متاسفانه با اندوه زیاد در همان لحظات شاهد غرق شدن این شناور بودیم.

منبع: میزان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
0
3
درود بر ارتش
لعنت بر چین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
0
2
 اگر کارکنان کشتی چینی تاخرین لحظه کشتی را هدایت می کردند اشاید این اتفاق نمی افتاد وباید این قضیه برای ملت ایران  اشکار شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
1
1
جعبه سیاه را زودتر شناسایی کنید که اطلاعات ان از بین نرود شنیده ام فقط تا یکماه اطلاعات قابل بررسی است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
0
2
خسته نباشی دلاور!!!!
علی رضا
|
Germany
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
0
2
خوب کارهای عجیب ما تمامی ندارد. تمامی کشورها دارای نفرات امداد و نجات دریای هستند و کسی تکاور نظامی را برای عملیات نجات مصدومین نمی فرستد. ایران هم کلی شناور SAR یا همان گشت و نجات دارد بنابراین نیروی متخصص هم دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
تکاور نظامی را برای عملیات نجات مصدومین نمی فرستد
ناشناس
|
-
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
0
0
چین حاضر نشد تبعات حضورنظامی ایران را در کشورش بپذیرد وبنظرم عاقلانه کار کردخودتان را بگذارید جای آنها . البته در سه روز طول کشیدن ویزای افراد تکاور با لباس شخصی باید بررسی شود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین