کد خبر: ۵۰۲۴۶۷
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۵

حاشیه و متن همایش سالانه مد و لباس

ششمین همایش سالانه طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس تحت تاثیر انتقادات و پرسش‌هایی از جمله حلقه گمشده بین طراحان و تولیدکنندگان، بازنگری سرفصل دانشگاهی این حوزه، تندیس‌هایی که برای جلب هنرمندان سینمایی خریداری می‌شود و بسیاری از مشکلات دیگر در این حوزه برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز :
بخش اول مراسم ششمین همایش سالانه طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس با صحبت‌های حمید قبادی دبیر این کارگروه و صحبت‌های برخی از طراحان و تولیدکنندگانی که برند خودشان را معرفی و از کارگروه ساماندهی مد و لباس قدردانی کردند، گذشت تا جایی که یکی از حاضران در واکنش به صحبت‌های مجری برنامه مبنی بر اینکه چه خوب که کسی در این زمینه نقدی ندارد، گفت: چون شما از منتقدان برای صحبت دعوت نکردید.

در بخش ابتدایی این مراسم، بسیاری از طراحان و تولیدکنندگانی که برای سخنرانی پشت میکروفن قرار گرفتند، درباره موضوع این همایش و اینکه باید درباره چه چیز صحبت کنند اظهار بی‌اطلاعی کردند.

اما بخش دوم ششمین همایش سالانه طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس به پرسش و پاسخ حاضران درباره مسائل مختلف سپری شد که حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس سعی کرد به این پرسش‌ها پاسخ دهد.

او در پاسخ به اینکه طراحان با چه اطمینانی می‌توانند طرح خود را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند و در سود آن طرح سهیم شوند، گفت: ساختار حقوقی بین طراحان و تولیدکنندگان کارگروه مد و لباس و مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخص می‌شود.

دبیر کارگروه مد و لباس درباره بیمه هنرمندان که سوال دیگر حاضران بود، جواب داد: مدتی مشکلی بین موسسان هنرمندان و سازمان تامین اجتماعی وجود داشت که این مشکل برطرف شده و تولیدکنندگان و طراحان لباس می‌توانند با مراجعه به سایت ایران‌مد در این زمینه اقدام کنند.

چرا طراحان مد و لباس کارت شناسایی ندارند؟

قبادی به سوال یک طراح مبنی بر اینکه ما کارگاه کوچکی داریم که می‌تواند در یک واحد مسکونی هم فعالیت کند اما کارت شناسایی مبنی بر اینکه طراح لباس هستیم، نداریم و برای ارائه لایحه دفاعیه به شهرداری باید از کارگروه مد و لباس نامه بگیریم، مجوز خانه مد هم مشکلی از ما حل نمی‌کند. چرا طراحان لباس نباید کارت شناسایی داشته باشند؟ توضیح داد: تمام دست‌اندرکاران مد و لباس از ایده تا دیده و از مرحله مفهوم تا محصول، کد شناسایی می‌گیرند که در مراحل بعدی تبدیل به کارت شناسایی می‌شود.

او درباره صدور مجوز در این حوزه نیز اظهار کرد: تاکنون حدود ۳۰۰ مزون از ما مجوز گرفته‌اند اما نکته‌ای که در این بخش وجود دارد این است که هیچ‌کس نمی‌تواند به حوزه آسیب بزند، جز دست‌اندرکاران آن. مد و لباس با همه نقدهایی که عموما به ما وجود دارد در حال تبیین است. بگذریم که برخی در همه‌ اوضاع اضافه‌کار محسوب می‌شود. ما در حوزه مد و لباس نیز افرادی را داریم که می‌توان از آنها به عنوان اضافه‌کار یاد کرد. البته خوشبختانه بسیاری جایگاه خودشان را پیدا می‌کنند. می‌توانم دست‌کم ۴۰ طراح لباس را معرفی کنم که با شاخص‌های مد و لباس وارد حوزه تولید شده‌اند.

توان من محدود است

دبیر کارگروه مد و لباس با بیان اینکه به عقیده من این حوزه نیاز به صیانت و حفاظت دارد، افزود: توان من نیز محدود است. افرادی با تصور معرفی مد به جامعه در شبکه‌های اجتماعی به جامعه مد و لباس ضربه می‌زنند که مصادیق نامناسب همچنین  فاصله زیادی با ایده‌پردازی دارند، تصور می‌کنند هر چه بازتر باشند بیشتر به این حوزه نزدیک می‌شوند در حالی که جامعه اسلامی ما چنین اجازه‌ای نمی‌دهد. نمی‌خواهم رفتار دولتی و خارج از منطق را تجویز کنم اما طراحان و تولیدکنندگان این حوزه می‌تواند به حفاظت از مد و لباس کمک کند.

او در پاسخ به پرسش یکی از طراحان مد و لباس مبنی بر اینکه آیا برای شرکت در هفتمین جشنواره مد و لباس فجر باید حتما از پارچه ایرانی استفاده شود، گفت: پارچه ایرانی اولویت و محور ماست. طبقه ارتباطی پارچه ایرانی و طراحان نقص بزرگ ماست و هنوز نتوانستیم برای آن ساختار درست کنیم اما بناست که این کار را انجام دهیم و من بابت این نقص عذرخواهی می‌کنم و پیگیر هستم تا ایرادات ارتباط پارچه و طراح همچنین طراح و تولیدکننده مرتفع شود.

قبادی درباره سوال دیگری مبنی بر اینکه تولیدکنندگان و طراحان ایرانی چطور می‌توانند در سطح بین‌الملل حضور داشته باشند، توضیح داد: اگر ارتباط شما با کارگروه مد و لباس بیشتر باشد این اتفاق صورت می‌گیرد. تاکنون طراحان ما در ۱۲ رویداد بین‌المللی شرکت کرده‌اند. البته افرادی هم هستند که در پنج رویداد و برخی هم به صورت موردی حضور داشته‌اند. معیار حضور در سطح بین‌الملل ثبت‌نام به‌موقع است و اگر آثاری که ارائه می‌دهید تایید شود امکان حضور شما فراهم می‌شود. ناگفته نماند که هزینه سفر نیز به عهده خود طراحان و تولیدکنندگان است.

دبیر کارگروه مد و لباس در پاسخ به پرسش یکی از حاضران مبنی بر عدم ارتباط طراحان با بازار و صنعت و همچنین مراکز تولید دستور داد که این موضوع پیگیری شود.

او همچنین در واکنش به گلایه یکی از طراحان مبنی بر ضعیف‌شدن طراحی در کشورمان، با نپذیرفتن این ادعا گفت: ما خودمان را مصداق ملی، محلی، استانی و بین‌المللی می‌دانیم. بهتر است کمی پیرامونمان را هم ببینیم شاید افرادی زرنگ‌تر و توانمندتر از ما هم وجود داشته باشند؛ گرچه کارگروه مد و لباس در به کارگیری برخی از توانمندان ناقص بوده است زیرا مشکلات بسیاری داریم.

قبادی درباره پرسش دیگری مبنی بر بازنگری سرفصل‌های دانشگاهی در حوزه مد و لباس بیان کرد: این موضوع نکته مهمی است و در دستور کار کارگروه مد و لباس قرار دارد.

جریان تندیس‌های فروشی

یکی از طراحان گفت: شرکت‌هایی در این حوزه وجود دارند که یک‌شبه از زمین سبز می‌شوند و جشنواره برگزار می‌کنند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پول می‌گیرد و به آنها تندیس‌هایی می‌دهد که قطعا این تندیس‌ها با آنهایی که ما روی صحنه تالار وحدت گرفتیم به هیچ‌وجه قابل مقایسه نیست؛ تندیس‌هایی که در مزون‌های خود برای پز دادن به هنرمندان سینمایی به نمایش می‌گذارند تا لباس‌های خود را به رایگان تن سینماگران کنند.

قبادی در پاسخ به اظهارات او تصریح کرد:  قطعا ما هم با جشنواره‌های یک‌روزه و فروش تندیس موافق نیستیم اما فضا را نمی‌بندیم. اگر در این زمینه با مشکلی روبه‌رو شدید، آن را به صورت مکتوب اعلام کنید تا برای صدور مجوز و ارزیابی‌ها مزون مورد نظر را مورد بررسی قرار دهیم.

او همچنین درباره برگزاری رویدادهایی که از کارگروه مد و لباس مجوز ندارند، اظهار کرد: رویدادهایی که بدون مجوز ما برگزار می‌شوند غیرقانونی هستند. چند روز پیش نیز رویداد بدون مجوزی در مشهد برگزار شد که این موارد به بدنه مد و لباس آسیب می‌زند. نمونه‌هایی نیز در کاخ نیاوران داشتیم و همچنان پاسخگوی پس‌لرزه‌های آن هستیم. همچنین برای بلاگرها نیز به‌زودی تصمیم گرفته می‌شود.

قبادی همچنین در پاسخ به افرادی که در منزل کار می‌کنند و درخواست مجوز مشاغل خانگی دارند، گفت: در صدد آموزش و رشد واحدهای کوچک و خانگی هستیم اما در عین حال فعالان خانگی می‌توانند با مراجعه به سایت مشاغل خانگی فعالیت کنند. البته بهتر است در حوزه مد و لباس کار شود.

ارتقای کیفیت، یکی از بهترین اقدامات در برابر قاچاق

دبیر کارگروه مد و لباس در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه این کارگروه بارها درباره قاچاق لباس صحبت کرده است اما همچنان شاهد پوشاک خارجی و قاچاق در بازار هستیم، اظهار کرد: قاچاق، بلای جان پوشاک جامعه ماست اما ارتقای کیفیت و تولید، یکی از بهترین اقدامات در برابر قاچاق است زیرا امکان اینکه مرزهای کشور را ببندیم، وجود ندارد.

او در پاسخ به اینکه کارگروه مد و لباس که زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی حجاب و عفاف است، تاکنون چه اقداماتی در حوزه لباس براساس آموزه‌های قرآنی انجام داده و چه نتایجی گرفته است، بیان کرد: تمام فعالیت‌ها در حوزه عفاف و حجاب با همکاری و زیر نظر مد و لباس اسلامی برگزار می‌شود و ما در بسیاری از کشورهای منطقه و عتبات عالیات محصولات حجاب ایرانی را با برند کشورمان می‌بینیم.

تهیه‌کننده تلویزیونی آدرس تاناکورا را ندهد

قبادی همچنین درباره ارتباط بین طراحان مد و لباس با انجمن طراحان لباس، خانه سینما و تئاتر نیز گفت: این ارتباط برقرار است گرچه ورود به حوزه سینما سخت‌تر است. در این زمینه نیز الزام و دستورالعمل قانونی داریم. همچنین آیین‌نامه نحوه حضور لباس هنرمندان را در دست تدوین داریم. در صدد هستیم تهیه‌کننده‌ای که در گروه تلویزیونی فعالیت می‌کند، زمانی که پروژه‌ای را تصویب می‌کند آدرس تاناکورا را ندهد و سازنده برنامه را به خانواده کارگروه مد و لباس ارتباط دهد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس به سوال‌هایی مبنی بر اینکه شاخص‌های تدریس استادان مد و لباس در دانشگاه‌ها چیست؟ در چه شرایطی به یک تولیدکننده تسهیلات تعلق می‌گیرد؟ مافیایی در بین تولیدکنندگان وجود دارد که اجازه ورود به برخی از طراحان برای کار نمی‌دهند، در حالی که طرحی در مزون‌ جواب می‌دهد اما در بطن جامعه و تولید جواب نمی‌گیرند، پاسخی نداد.

سمیه هنروری - طراح لباس - نیز که در این مراسم از او تقدیر شد، بیان کرد: من دل پری دارم. طراحانی که وارد کار شده‌اند نیاز جدی به حمایت دارند. ما طراحی کردیم تا تولید کنند. طراح، جامعه‌شناسی می‌داند و تولیدکننده باید طراح را به کار بگیرد. من فکر می‌کنم به عنوان یک طراح آمده‌ام کار کنم تا بمانم، نه اینکه بمانم تا کار کنم. من دوست ندارم تولید کنم اما باید ذهن خلاقم را ببندم تا کار تولید را انجام دهم. خواهش می‌کنم طراحان لباس را دریابید و نگذارید تولیدکننده شوند.

مجری برنامه در بخشی از این مراسم درباره تبلیغ برندهای ایرانی در تلویزیون اعلام کرد: تولیدکنندگانی که ۱۰ نیروی بیمه‌شده تامین اجتماعی داشته باشند می‌توانند با لیست بیمه، مشمول تیزر رایگان در صداوسیما شوند. ناگفته نماند که این کار، نوبت‌دهی و شرایط خاص خودش را دارد.

در ششمین همایش سالانه طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس که عصر دوشنبه ۲۵ دی‌ماه در موزه هنرهای معاصر برگزار شد، از مهدی اسماعیلی، محمدرضا مالک‌شاهی، یاشار خسروانی، فواد معتمد، رفیعه رازبانی، سمیه هنروری، سمیه بیات، مریم یاستی، بهمنی و تیمورزاده تقدیر شد.

به گزارش ایسنا، حاضران درباره تقدیر از برخی طراحان و تولیدکننده در این مراسم انتقاد کردند که دبیر کارگروه مد و لباس پاسخ داد: ما از افرادی که در سال‌های اخیر حرف را به عمل تبدیل کردند و در این زمینه موفق شدند، تقدیر کردیم.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین