کد خبر: ۵۰۲۷۳۹
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۲
تاثیر افت و خیز قیمت جهانی طلای سیاه بر اقتصاد ایران

نفت شیرین شد

نتیجه آنکه ایران موفق شد با شکست طرح فریز نفتی، تولید نفت خود را به عدد سال‌های پیش از تحریم بازگرداند، به حجم سه میلیون و 800 هزار بشکه در روز. در سال‌های تحریم کاهش درآمدهای نفتی یکی از مهمترین دلایل رکود بخش تولید و کاهش ایجاد اشتغال عنوان شد.
آفتاب‌‌نیوز :
نفت کام اقتصاد ایران را شیرین کرد. بعد از دیپلماسی هسته‌ای، مردان اقتصادی دولت یازدهم دیپلماسی دیگری را برای باز پس گیری سهم درآمد ایران از بازارهای جهانی نفت با عبور از گردنه‌های پر پیچ و خم آغاز کردند. نتیجه آنکه ایران موفق شد با شکست طرح فریز نفتی، تولید نفت خود را به عدد سال‌های پیش از تحریم بازگرداند، به حجم سه میلیون و 800 هزار بشکه در روز. در سال‌های تحریم کاهش درآمدهای نفتی یکی از مهمترین دلایل رکود بخش تولید و کاهش ایجاد اشتغال عنوان شد. حالا از رصد اخبار می‌توان دریافت که اوضاع درآمدهای نفتی کشور رو به بهبود است، هرچند در لایحه بودجه 97 راهکارهای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی هم پیش‌بینی شده است. 

حالا نفت بالای 70 دلار ماند تا تحلیلگران از پیش‌بینی‌های خود درباره آینده طلای سیاه حکایت کنند. روز دوشنبه بود که خبرها از رسیدن نفت برنت به 70 دلار و 37 سنت حکایت کردند تا متوسط قیمت نفت خام ایرانی نیز به 66 دلار در هر بشکه برسد. نوسانات بازار نفتی در اولین هفته‌های سال 2018 در حالی مطرح است که به گفته تحلیلگران اوضاع طلای سیاه در ایران رو به بهبود است و به‌نظر می‌رسد درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده در لایحه بودجه سال آینده با روندی مطلوب همراه باشد. اقتصاد ایران وابسته به درآمدهای نفتی است و هر گونه اتفاقی در بازارهای جهانی می‌تواند درآمدهای نفتی آن را با اختلال مواجه کند. همین چند روز پیش بود که بسیاری از رسانه‌های خارجی اعلام کردند آمریکا به شدت تلاش می‌کند تا با افزایش عرضه نفت قیمت جهانی را بشکند. 

بر اساس این اخبار آمریکا در چاه‌های نفتی خود را باز کرده تا هر روز چند میلیون بشکه نفت بیشتر را روانه بازارهای جهانی کند. دی ماه سال گذشته و درست بعد از اولین توافق اوپکی‌ها برای کاهش عرضه نفت بود که خبرهایی درخصوص افزایش شمار دکل‌های آمریکا به گوش رسید و کشورهای وابسته به درآمدهای نفتی را نگران کرد. آن‌روزها خبر رسید که افزایش دکل ها به دلیل افزایش قیمت نفت در بازار و احتمال پایداری قیمت نفت برای دو سال اتفاق افتاده است. 47 عدد مانده تا تعداد چاه های حفاری این کشور به اندازه زمان مشابه سال گذشته برسد. 

به‌نظر می‌رسد که نوسان نفت در بازارهای جهانی نقش بسیار مهمی را در سرنوشت درآمدهای نفتی کشور خواهد داشت. نگاهی به قیمت نفت در لایحه بودجه سال آینده نشان می‌دهد که قیمت نفت در این لایحه حدود 55 دلار تعیین شده است. ابن در حالیست که به گفته تحلیلگران نفت، اگر میزان عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی تغییر نکند و طلای سیاه با همین منوال روزها را سپری کند، نگرانی خاصی درباره میزان درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده در بودجه سال آینده وجود ندارد و حتی میزان درآمد نفتی کشور از آن مقداری که تعیین شده نیز پیشی خواهد گرفت. همچنین که طبق بند ب تبصره یک لایحه بودجه سال 97، دولت سقف درآمدهای نفتی خود را نسبت به سال گذشته کاهش داده است. 

نگاهی به وضعیت تولید و صادرات نفت 

نگاهی به وضعیت تولید نفت در نیمه اول امسال نشان می‌دهد که ایران با وجود اینکه ظرفیت تولید چهار میلیون و 800 هزار بشکه نفت در روز را دارد، اما در حال حاضر بیش از سه میلیون و 800 هزار بشکه در روز طلای سیاه تولید می‌کند که از این میزان حدود دو میلیون و 600 هزار بشکه نفت و میعانات گازی به کشورهای دیگر صادر می‌شود. درآمد ایران از محل صادرات نفت خام و میعانات گازی سال ۲۰۱۷ به مرز ۵۰ میلیارد دلار رسید که یک رکورد جدید برای درآمدهای نفتی دولت حسن روحانی به شمار می‌رود. همچنین ایران در سال ۲۰۱۷ روزانه حدود دو میلیون و ۱۳۰ هزار بشکه نفت صادر کرده که ۶۲ درصد از این میزان به مقصد کشورهای آسیایی و ۳۸ درصد به مقصد اروپا صادر شده است.

منبع: همدلی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین