کد خبر: ۵۰۲۸۳۸
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵
مسئول طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی زنجان اعلام کرد:

پاییز امسال خشک‌ترین پاییز 50 سال اخیر کشور

مسئول طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی استان زنجان گفت: پاییز امسال در ۵۰ سال گذشته خشک‌ترین پاییز کشور بوده است تا جایی که در استان زنجان نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد شاهد کاهش بارندگی‌ها در استان بودیم.
آفتاب‌‌نیوز : عمران راضی در جلسه حفاظت از منابع آب شهرستان خرم‌دره با تاکید بر اینکه آب یک سرمایه ملی است، تصریح کرد: حفاطت از آب و منابع آبی باید در دستور کار تک تک احاد مختلف جامعه به ویژه کشاورزان و بهره‌برداران قرار گیرد.

وی با بیان اینکه آب در اسلام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تاکید کرد: واژه آب ۲۲۲ بار در قرآن کریم آمده است که بیشتر آن در سوره شعری با ۱۰ بار تکرار است.

این مسئول با بیان این مطلب که کشور ما در یک منطقه خشک واقع شده است، تصریح کرد: تغییرات اقلیمی، کاهش بارش‌ها و عدم مصرف درست آب سبب شده است که بر بحران کم آبی در کشور دامن زده شود.

این مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر به طور متوسط سالانه شاهد افت آبی ۷۷ سانتی متری در دشت‌های استان هستیم، یادآورشد: میزان افت آب در دشت ابهر و خرم‌دره سالانه یک و نیم متر است.

وی با تاکید بر اینکه نباید از نقش روستائیان در مصرف بهینه آب قافل بود، عنوان کرد در همین راستا نشست با دهیاران و شوراها و بخشداران برای فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف صحیح آب مثمر ثمر است زیرا نماینده روستاها هستند و نقش مهمی در آگاهی بخش ایفا می‌کنند.

رازی با اشاره به اینکه پاییز امسال در ۵۰ سال گذشته خشک‌ترین پاییز کشور بوده است، تصریح کرد: در استان زنجان نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد شاهد کاهش بارندگی‌ها در استان بودیم.

در ادامه این جلسه نیز معاون فرماندار خرم‌دره با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت تریبون‌های مذهبی برای اطلاع‌رسانی در زمینه بحران آب صورت گیرد، تصریح کرد: نماز جمعه یکی از بهترین تریبون‌های اطلاع‌رسانی در این حوزه است.

شاهپوررضا کاظمی با اشاره به اینکه بحران آب بسیار جدی بوده و به هیچ وجه نمی‌توان آن را شوخی تلقی کرد، افزود: متاسفانه همه ساله شاهد افت آب‌های زیر زمینی هستیم که علاوه بر مصرف نادرست برداشت بی‌رویه آب از چاه‌های غیرمجاز باعث به وجود آمدن این مشکل شده است.

در ادامه این جلسه نیز رئیس اداره منابع آب شهرستان خرم‌دره با اشاره به اینکه بالطبع تمام کشور شهرستان خرم‌دره نیز از گزند خشکسالی در امان نیست، اظهار کرد: متاسفانه امسال شاهد کاهش ۳۴ درصدی بارش‌ها در شهرستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم.

مرتضی بیگ‌محمدی با اشاره به اینکه با تداوم کاهش بارندگی‌ها ایران از کشور نیمه خشک به کشور خشک تبدیل خواهد شد، اظهار کرد: با صرفه جویی ۲۵ درصدی در مصرف آب در حال حاضر می‌توان از این بحران عبور کرد.

وی با تاکید بر اینکه صرفه‌جویی در مصرف آب از تاکیدات تک تک مسئولان از مسولان بلند پایه کشور تا رده‌های پایین است، تصریح کرد: این بحران به حدی حائز اهمیت است که رئیس‌جمهور در مراسم تحلیف دوره دوازدهم دومین مشکل کشور را پس از اشتغال مشکل بحران آب اعلام کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه وضعیت آب در دشت ابهر و خرم‌دره بحرانی است، تصریح کرد: علاوه بر کاهش بارش‌ها برداشت بی‌رویه از منابع آبی از طریق چاه‌ها بر این بحران دامن زده است.

در ادامه این جلسه نیز رئیس اداره جهادکشاورزی شهرستان خرم‌دره با تاکید بر اینکه دولت تسهیلات خوبی در اختیار کشاورزان برای تجهیز اراضی کشاورزی در نظر گرفته است، عنوان کرد: تجهیز اراضی کشاورزی به روش‌های نوین آبیاری یکی از موثرترین راهکارهای مصرف بهینه اب در حوزه کشاورزی است.

علیرضا اسداللهی یادآور شد: در شهرستان خرم‌دره تاکنون 3 هزار و 510 هکتار اراضی کشاورزی که قابلیت اجرای طرح‌های نوین آبیاری تحت فشار را دارند در غالب 140 پرونده کارسازی شده است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین