کد خبر: ۵۰۳۱۴۷
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۲

تولد سالانه 7000 نوزاد با اختلال شنوایی / اختلالها معمولا ژنتیکی است

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور گفت: در سال حدود 5000 تا 7000 نوزاد با اختلال شنوایی در کشور متولد می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
مینو رفیعی امروز در مراسم «افتتاحیه طرح غربالگری شنوایی کودکان 3 تا 5 ساله در مهدکودک‌های بهزیستی» که در مهد کودک اوج برگزار شد، با اشاره به اینکه اختلال شنوایی نوزادان معمولا ژنتیکی است، اظهار کرد: شیوع اختلال شنوایی در نوزادی 3 تا 5 هزار تولد زنده است یعنی تصور می‌کنیم حدود 5000 الی 7000 نوزاد با اختلال شنوایی هر سال در کشور متولد می‌شود.

وی ادامه داد: شیوع اختلالات شنوایی در 3 تا 5 سالگی 3 تا 5 درصد است. یعنی اختلالات این دوره نسبت به دوره نوزادی  10 برابر شایع تر است.

وی یا بیان اینکه در غربالگری شنوایی نوزادان حدود 28 درصد از نوزادان تحت پوشش طرح قرار نگرفته‌اند، تصریح کرد: البته در بعضی از استان‌ها همچون خراسان جنوبی، وگلستان، پوشش بالای 95 درصد داشته‌ایم. این موضوع به همکاری‌های موثر درون بخشی مربوط است. این همکاری در غربالگری شنوایی  هم در بخش خصوصی و هم در نهادهای متولی سلامت همچون دانشگاه علوم پزشکی اتفاق افتاده اما در برخی استان‌ها، شکل‌گیری ارتباط دچار مشکل شده و پوشش ما را در برخی از استان‌ها کاهش داده است.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی عنوان کرد: حدود 600  واحد غربالگری شنوایی غیر دولتی  مستقر در بخش دولتی و غیر دولتی داریم. بهزیستی کمک کرده این واحدها مجهز شوند. بنابراین در این زمینه اشتغال‌زایی صورت گرفته  و این موضوع از منافع جنبی برنامه غربالگری شنوایی نوزادان است.

رفیعی در خصوص پالایش‌های اجرای طرح غربالگری شنوایی نوزادان تصریح کرد: برخی از بیمارستان‌های خصوصی در شهرهای بزرگ و به ویژه تهران همکاری خوبی نمی‌کنند. این بیمارستان‌ها معمولا اطلاعات خود را به ما نمی‌دهند در حالی که ما برای برنامه‌ریزی برای نوزادانی که تحت پوشش این طرح قرار نمی‌گیرند لازم است داده های دقیقی داشته باشیم. 

وی خاطرنشان کرد: ما تمرکز خود را بر مناطق محروم قرار داده‌ایم اما نگران بخش‌هایی هستیم که غربالگری در بیمارستان خصوصی و خارج از استانداردهایی که ما تعریف کرده ایم، انجام می‌شود. ما از این استانداردها اطلاعی نداریم زیرا بیمارستان‌ها به ما اطلاعات نمی‌دهند. همچنین پیگیری درمان نوزادان انجام نمی‌شود در حالی که یک بخش مهم از غربالگری شنوایی نوزادان پیگیری و رسیدن نوزاد به سمعک و انجام عمل کاشت حلزون است.

رفیعی یادآور شد: در بخش خصوصی این پیگیری انجام نمی‌شود. آنها فقط به خانواده‌ها می‌گویند که نوزاد چنین مشکلی دارد اما ازاینکه والدین مشکل را پیگیری می‌کنند یا نه اطلاعی ندارند.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه تعرفه انجام غربالگری شنوایی نوزادان حتی در بخش غیر دولتی هم باید دولتی باشد مگر اینکه بخش خصوصی خودش دستگاه تهیه کند، اظهار کرد: مشکلی که در این زمینه وجود دارد و اغلب در شهر تهران مشاهده می‌شود این است که بیشتر در شهر تهران وجود دارد این است که در بخش خصوص هزینه‌ای 2.5 برابر هزینه مصوب گرفته می‌شود. 

رفیعی در خصوص طرح غربالگری شنوایی کودکان 3 تا 5 سال در مهدکودک‌ها، اظهار کرد: باید برنامه‌ریزی برای کودکانی که به مهد کودک نمی‌روند هم داشته باشیم این موضوع نیاز به این دارد که با آموزش و پرورش و به ویژه آموزش و پرورش استثنایی هماهنگ باشیم در این زمینه دنبال انعقاد تفاهم‌نامه هستیم می‌توانیم. در آینده توسعه این طرح را داشته باشیم. 

وی در خصوص موضوع شنوایی در نوجوانان و سالمندان بیان کرد: در حال حاضر وزارت بهداشت موضوع شنوایی در نوجوانان و سالمندان را بر عهده گرفته است.

به گزارش ایسنا، معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی افزود: برای پیشگیری از ناتوانی‌های دوران سالمندی برنامه‌ای با همین عنوان داریم که فعلا در 8 استان از جمله مازندران، خراسان جنوبی، یزد و... به صورت پایلوت اجرا می شود. خراسان رضوی جز این شهرها نیست. امیدواریم اشکالات این طرح برطرف و در سطح کشور اجرا شود. 

رفیعی خاطرنشان کرد: پیشگیری بدون مشارکت با سایر دستگاه‌ها پیش نمی‌رود.  بسیار نیاز داریم که وزارت بهداشت ما را به عنوان سازمان همراه خود و نه سازمان رقیب بپذیرد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین