کد خبر: ۵۰۳۲۷۹
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸

چینی‌ها را فراری ندهیم

«هر هفته یک ایرلاین ایرانی با صندلی‌هایی پر از گردشگران چین راهی اروپا می شود، بدون اینکه توقفی در کشورمان داشته باشد. فقط به این خاطر که هزینه سفر به اروپا برای چینی‌ها آن هم با این بُعد مسافت، نصف ایران تمام می‌شود.»
آفتاب‌‌نیوز :
همایش بین‌المللی چشم انداز توسعه روابط ایران و چین با محوریت گردشگری و تجارت درحالی با حضور مقامات گردشگری ایران، سفارت چین در تهران و جمعی از فعالان خصوصی دو کشور برگزار شد که قیمت گران تورهای ایران، موضوع اصلی را به حاشیه راند و درخواست شد؛ ضمن اتخاذ تدابیری برای مهیا کردن زمینه سفر بیشتر چینی ها به ایران، برای حل این چالش هم اندیشی شود.

ایران دو برابر یک سفر اروپایی برای چینی ها خرج برمی دارد


ابراهیم پورفرج ـ رییس جامعه تورگردانان ایران ـ نسب به گرانی سفر ایران برای چینی‌ها هشدار داد و گفت:در سفری که اخیرا به ایتالیا داشتم با هواپیمایی پر از چینی روبرو شدم که از ایران ترانزیت می‌شدند و قیمت سفرشان به آن کشور، 50 درصد ارزان‌تر از ایران شده بود، درحالیکه باید مسافت طولانی‌تری را هم طی می‌کردند.

وی افزود: همین حالا از ایران با کمتر از یک میلیون تومان می‌توان به ترکیه و گرجستان سفر کرد، درحالیکه با این پول یک هفته هم نمی‌توان در ایران سفر کرد. این شرایط برای خارجی‌ها نیز حاکم است. یک ژاپنی با 420 دلار می‌تواند به ترکیه سفر کند، اما برای آمدن به ایران باید دست کم 1400 دلار بدهد.

پورفرج سپس به فرایند طولانی که صرف برقراری روابط گردشگری بین دو کشور شده است، اشاره کرد و گفت: ایران و چین تا پیش از سال 2011 روابط گردشگری نداشتند، اما از آن سال به بعد با امضای تفاهم‌نامه‌ای بین دو کشور تعاملاتی آغاز شد. جامعه تورگردانان تلاش زیادی در این راستا داشت و سرانجام موفق شد ایران را به فهرست مقاصد گردشگری چین اضافه کند. ایران یکصد و یازدهمین مقصد گردشگران چینی شد. پس از آن هم یک گروه 35 نفره از تور اپراتورهای چینی را به ایران دعوت کردیم، حالا شاهد آمد و شد گردشگران چینی به ایران هستیم، هرچند که از تعداد آن ها رضایت نداریم.

او سپس به مشکلات گردشگری دو کشور اشاره کرد و افزود: متاسفانه شرکت‌های هواپیمایی ماهان که به اروپا ترانزیت دارند، هر هفته با پروازهایِ پُر از چین به آن قاره می‌روند، بدون اینکه توقفی در ایران داشته باشند. از دو دولت تقاضا می‌کنیم شرایطی را فراهم کنند تا این گردشگران اقامت 5 روزه در ایران داشته باشند و سپس به کشورهای دیگر ترانزیت شوند.

این تورگردان ادامه داد: تعداد راهنماهای چینی زبان در ایران شاید به اندازه انگشتان دست هم نباشد، بارها تقاضا کرده‌ایم؛ اگر دنبال گردشگران چینی هستید زیرساخت‌های مناسب آن را هم فراهم کنید، در هیچ مکانی حتی فرودگاه تابلوهای راهنما به زبان چینی نیست. غذا برای چینی‌ها خیلی مهم است، اما تعداد رستوران‌های چینی هم اصلا قابل توجه نیست.

وی سپس پیشنهاد کرد: دو دولت برای حل مساله تناقض‌های فرهنگی و سلیقه در سفر، بورس تحصیلی را افزایش دهند تا با اعزام دانشجویانی به چین و تربیت آنها به این منظور، دست کم چالش زبان و ناآگاهی درباره تفاوت ذائقه و سلیقه برطرف شود.

فائزه آخوندی ـ فعال گردشگری در بازار چین ـ نیز به موضوع گرانی سفر ایران اشاره کرد و افزود: سفر ایران برای چینی‌ها جزو گرانترین‌ها به شمار می‌آید، درحالیکه آن ها با هزینه‌ای به مراتب کمتر از ایران می‌توانند اروپا، آمریکا و کازابلانکا ـ مقصد محبوب گردشگران چینی ـ را ببینند.

وی اضافه کرد: شاید مهمترین علت این گرانی، هتل‌ها باشند، چون آن‌ها سوبسید نمی‌دهند، ضمن این که تورهای ایران معمولا خدمات کامل می دهند که این قیمت را بالا می برد. مطمئنا اگر نرخ سفر ایران بالا باشد، در این بازار به نتیجه نمی‌رسیم. یقینا یک چینی ترجیح می‌دهد با نصف قیمت ایران به فرانسه برود و از برج ایفل عکس بیاندازد و با دوستانش در "وی چت" به اشتراک بگذارد.
آخوندی پس از چک کردن آنلاین قیمت سفر به ایران در مقایسه با چند مقصد محبوب چینی‌ها، گفت: نمی‌دانم چرا نمی‌خواهیم باور کنیم تور ایران گران است، ما مثل مقاصد دیگر هتل سوبسید دار نداریم که قیمت‌ها را بشکنیم. همین حالا یک چینی با 8 هزار یوان برابر با 5 میلیون تومان می‌تواند به ترکیه برود، درحالیکه قیمت همین سفر به ایران با اقامت در هتل 4 ستاره، حدود 10 هزار یوان (6.5 میلیون تومان) و در هتل 5 ستاره با خدمات خوب 20 هزار یوان (13 تا 14 میلیون تومان) می‌شود.

او که مقاله‌ای را با عنوان بررسی انتظارات و رضایت گردشگران چینی در سفر به ایران ـ ارائه کرد، به  باورها و فرهنگ‌های کمتر شناخته شده چینی‌ها اشاره‌ای کرد و این تحقیق را بر پایه نظرسنجی از 150 گردشگر چینی که به ایران سفر کرده‌اند، ذکر کرد و گفت: بیشتر چینی‌ها با تبلغات دوستان شان که قبلا به ایران سفر کرده بودند، جذب این کشور شد اند. چینی‌ها غذای ایرانی را دوست دارند، اما نمی‌توان آنها را فقط با چلو کباب و جوجه راضی کرد.

در ادامه علمایی ـ استاد دانشگاه و پژوهشگر روابط ایران و چین ـ به فرهنگ و سلیقه چینی‌ها در سفر و انتخاب مقصد که در ایران مغفول مانده است، اشاره کرد و افزود: ترجیح چینی‌ها این است وقتی سفر می‌کنند همزمان به چند کشور بروند، ما براحتی می‌توانیم از این فرصت به نفع خود استفاده کنیم، چرا که سالانه 400 هزار چینی به ترکیه سفر می‌کنند، اما جمعیتی که به ایران می‌آید به 100 هزار نفر هم نمی‌رسد.

او اضافه کرد: گردش در ایران برای چینی‌ها نسبت به سفر داخلی در این کشور، ارزان تمام می‌شود، چرا از این مزیت استفاده نمی کنیم.

هرچند او درباره این دیدگاهش که تنقاضی با بحث گرانی سفربه ایران از نظر چینی ها داشت، توضیح داد: زندگی در ایران در مقایسه با چین ارزان‌تر است، ولی سیستمی درست شده که تور ایران گران شده است. درحالیکه اگر در پکن بخواهید زندگی کنید باید 40 درصد بیشتر از تهران هزینه کنید، اما اگر بخواهید به این کشور سفر کنید با 50 درصد کمتر از تور ایران می‌تواند این کار را انجام دهید.

این استاد دانشگاه همچنین بر ضرورت استفاده از ظرفیت خواهر خواندگی شهرهای ایران و چین برای تقویت روابط گردشگری تاکید کرد.

غذای چینی را دریابید

وانگ چینگ جون ـ رایزن سیاسی و فرهنگی سفارت چین در ایران ـ نیز با تاکید بر ضرورت حمایت دو دولت از سفر اتباع شان به این کشورها، پیشنهادهایی را برای تقویت راوابط گردشگری دو کشور مطرح کرد که گسترش رایزنی و همکاری در زمینه گردشگری، ارائه تسهیلات ویزا، حفاظت از امنیت دارایی‌های اتباع دو کشور، ایجاد سیستم بیمه گردشگری، امدادرسانی به گردشگران، بررسی ویژگی و سلیقه چینی‌ها برای ارائه خدمات بهتر، آماده کردن محیط های گردشگری به زبان چینی و تبلیغ ایران به این زبان از آن جمله بود.

وی اضافه کرد: غذا برای چینی‌ها خیلی اهمیت دارد، اگر فرهنگ ان را اجرا کنید گردشگران بیشتری را می‌توانید جذب ایران کنید.

بی دردسرتر از گردشگری سلامت نداریم

شمس اردکانی ـ نائب رییس انجمن دوستی ایران و چین ـ نیز این میان پیشنهاد داد برای جذب گردشگران چینی دنبال در دسترس ترین و کم دردسرترین نوع گردشگری در ایران، یعنی گردشگری سلامت باشیم و سپس گفت: اوایل انقلاب بیش از نیمی از پزشکان خارجی بودند، اما حالا در این حوزه بی نیاز شده‌ایم، توسعه گردشگری سلامت در حال حاضر آسان تر، نتیجه بخش‌تر و مطمئن‌ترین راه جذب گردشگر به ایران است.

روح کنجکاو چینی را با فرهنگ ایرانی بخریم

حسین خلیفی ـ نماینده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در شانگ‌های ـ نیز به ضعف روابط گردشگری دو کشور اشاره کرد و افزود: آنقدر که روابط تجاری و اقتصادی دو کشور در حد اعلی است، روابط گردشگری بین دو کشور چنین نیست. دو ملت هنوز شناخت کمی از یکدیگر دارند. معمولا نخستین سوالی که هر ایرانی درباره چینی‌ها دارد، به فرهنگ غذایی آنها مربوط می‌شود؛ اینکه چینی‌ها چی می‌خورند؟ درحالیکه ذهنیت ایرانی‌ها با واقعیت موجود در آن کشور بسیار تفاوت دارد.


او ادامه داد: درست است که چینی‌ها دوست دارند لوکس سفر کنند، اما برخی از آنها به ماجراجویی و زندگی در شرایط سخت علاقمندند، ما با فرهنگ خودمان می‌توانیم روح کنجکاو چینی‌ها را بخریم.

خلیفی با تاکید بر ضرورت پاکسازی باورهای اشتباه ملت‌های دیگر درباره ایران، اظهار کرد: شاید آنها فکر کنند ایران کشور ناامنی است، اگر ارتباط مستقیم بین دو ملت برقرار شود، این مشکلات حل خواهد شد. هرچند از نظر چینی‌ها، ایران امن ترین کشور خاورمیانه به حساب می‌آید.

نماینده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در چین ادامه داد: نباید از ظرفیت گردشگران سرمایه‌گذار غافل شد. آن ها وزنه سنگینی هستند، وقتی خدمات خوب دریافت کنند، حتما مبلغانی با ضریب نفوذ بالا خواهند شد.

فریدون وردی نژاد ـ مشاور رسانه‌ای رییس دفتر رییس جمهور و سفیر اسبق ایران در چین نیز که مدیریت این بخش تخصصی همایش گردشگری ایران و چین را به عهده داشت، بر این دیدگاه تاکید کرد که گردشگری دو کشور هم پایه با روابط سیاسی و اقتصادی ایران و چین نبوده است.

ایران جزو 20 مقصد اول چینی ها هم نیست

سپس امین خوشنواز  که مقاله‌ای با عنوان «چرا چینی‌ها باید خیلی بیشتر به ایران سفر کنند» ارائه کرده بود، به دنبال انجام یک تحقیق میدانی، اعلام کرد؛ ایران حتی جزو 20 مقصد نخست انتخابی گردشگران چینی نیست.

به گفته او، چینی‌ها بیشتر به هنگ کنگ، ماکائو، تایلند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، امریکا، سنگاپور، ویتنام و فرانسه سفر می کنند که سلیقه متفاوتی در مقایسه با سایر گردشگران برای انتخاب این مقاصد دارند.

خوشنواز همچنین گفت: بیشترین هزینه چینی‌ها در سفر برای ترافیک (حمل و نقل)، جاذبه ها، غذا و خریده بوده است.

سرعت اینترنت را زیاد کنید تا ایران بیاییم


در این همایش مدیر یکی از آژانس‌های گردشگری چین که سفر کوتاهی به ایران داشت و از برخورد ایرانی‌ها شگفت زده شده بود، به زبان چینی احساسات و علاقه خود را نسبت به کشورمان بروز داد و به بخشی از نیازهای ضروری گردشگران کشورش اشاره کرد و گفت:  برای ما چینی‌ها اینترنت خیلی اهمیت دارد، ما عادت داریم هر کجا می رویم عکس بگیریم و آن را در وی چت به اشتراک بگذاریم، اما سرعت اینترنت در ایران برای چینی‌ها اصلا جذاب نیست.

او نیز به گرانی سفر ایران اشاره کرد و افزود: در سفر به ایران هموطنانم را در هواپیما دیدم که 7 هزار یوان داده بودند تا به اروپا بروند، قطعا اگر آن ها برای آمدن به ایران که مسافت کمتری را باید طی کنند، هزینه بیشتری باید بپردازند.

براساس اعلام این همایش، قرار شد این نشست هر سال در ایران یا چین برگزار و دبیرخانه دائمی برای آن تشکیل شود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین