کد خبر: ۵۰۳۵۵۹
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۶

تهران در خدمت خودروها!

تهران شهری است که به نظر می رسد بیشتر برای خودروها طراحی شده و عابرین پیاده، دوچرخه و حتی حمل و نقل عمومی، جایگاه ویژه ای در آن ندارند.
آفتاب‌‌نیوز : روزانه علاوه بر ۴ میلیون خودروی شماره گذاری شده در  این کلانشهر ۹۰۰ هزار خودرو هم از شهرهای حومه ای وارد پایتخت می شوند که حجم سنگینی از ترافیک و آلودگی هوا را در پی دارد. با این وجود سهم حمل و نقل عمومی نسبت به خودرو طی سالهای اخیر کاهش یافته است. وزیر راه و شهرسازی تنها راهکار وضع موجود را تغییر نگرش از خودرومحوری به حمل و نقل عمومی عنوان می کند؛ تغییری که معتقد است با مقاومتهای زیاد، حتی در سطح مسوولان رده بالای کشور مواجه است.

امروز در همایش توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (TOD) انتقاداتی نسبت به وضعیت توسعه شهری در ایران به ویژه کلانشهر تهران مطرح شد که گویی در این فرآیند، خودرو بر انسان ارجحیت دارد. عباس آخوندی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ که قبل از حضور در همایش،  از پروژه اتوبان همت بازدید کرده بود گفت: طی چهار سال گذشته بیش از ۱۰ بار مسئولان مختلف از اتوبان همت بازدید کردند، اما هنوز موفق نشده‌ایم در خصوص توسعه حمل و نقل ریلی تهران- کرج یک جلسه در سازمان برنامه و بودجه برگزار کنیم.

او افزود: تجربه ۱۵ الی ۲۰ سال گذشته نشان می‌دهد که افزایش بزرگراه‌ها نه تنها منجر به بهبود کیفیت زندگی و حمل و نقل نشده، بلکه به طور معکوس عمل کرده است. البته زمانی که این موضوع توسط یکی از کارشناسان مطرح شد، اکثر رسانه‌ها آن را به شوخی گرفتند که یکی از آنها صدا و سیما بود. این در حالی است که نسبت به این موضوع تمام دانشمندان جهان اتفاق نظر دارند و می‌گویند سیاست خودرومحوری نتیجه‌ای جز بحران کیفیت زندگی در بر نخواهد داشت.

آخوندی با انتقاد از سیاست‌های توسعه پول در کشور گفت: کانون‌های فقر محصول زندگی مدرن هستند. بر اساس گزارش دانشگاه هاروارد اگر می‌خواهیم فقر را از بین ببریم، نیاز به توسعه حمل و نقل سالم و ارزان داریم ولی ما همچنان به دنبال نظام توزیع پول، یارانه، سبد غذایی و ... هستیم.

روزانه ۹۰۰ هزار خودرو از اطراف وارد تهران می‌شود

همچنین مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در این همایش گفت: روزانه حدود ۹۰۰ هزار خودرو از شهرهای حومه‌ای وارد تهران می‌شود.

حبیب‌الله طاهرخانی اظهار کرد: منطقه کلانشهری تهران بدون توجه به حومه‌ای که شکل گرفته گسترش یافته است، این در حالی است که بیش از ۴۰ درصد جمعیت کلانشهری تهران در پیرامونی سکونت دارند و مهم‌ترین وجه رفت و آمد، حمل و نقل خصوصی است که باری را به ترافیک تهران تحمیل می‌کند.

وی برنامه‌ریزی برای توسعه حمل و نقل عمومی در اطراف تهران را ضروری دانست و افزود: منابع کشور نشان می‌دهد دیگر اختصاص بودجه‌های هنگفت به پروژه‌های شهری امکان‌پذیر نیست، بنابراین باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم. در این خصوص باید از قطار برقی صادقیه- کرج، قطار برقی تهران - فرودگاه امام خمینی (ره)، پرند، قطار حومه‌ای تهران – پرند، قطار حومه‌ای تهران – پیشوا – گرمسار و قطار حومه‌ای تهران – هشتگرد – قزوین استفاده مناسب‌تری صورت داد.

درباره حمل و نقل عمومی همگرایی نمی‌شود


مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری نیز گفت: بیش از دو سال است که درباره توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی تاکید می‌شود، اما همگرایی در این خصوص وجود ندارد.

محمدسعید ایزدی دو موضوع بازآفرینی شهری و بحث حمل و نقل را دو رویکرد بر مبنای این سیاست عنوان و تاکید کرد: تمرکز بیش از حد اتومبیل شخصی باعث شده که زمان زیادی از وقت شهروندان هدر برود، این در حالی است که با وجود تلاش‌های دو سال اخیر هنوز همگرایی و اتفاق نظری در خصوص توسعه مبتنی بر حمل و نقل ایجاد نشده است.

توسعه حمل‌ونقل عمومی باعث بهبود کیفیت عبور و مرور در تهران نشده است


همچنین نکته ای در صحبتهای معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بود که نشان می داد با وجود تلاشها برای گسترش حمل و نقل عمومی، هنوز سهم خودرو در جابه جایی بیشتر از مترو و اتوبوس است و نیز رسیدن به مقصد با خودرو ۴۵ دقیقه کمتر از ناوگان عمومی زمان می برد.

محسن پورسیدآقایی با اشاره به کاهش سهم حمل و نقل عمومی نسبت به خودروی سواری در تهران، گفت:  در شهر تهران طی سال‌های اخیر تلاش شد که خطوط مترو و حمل و نقل گسترش پیدا کند، اما شاهدیم که بعد از راه‌اندازی مترو سهم خودروی سواری نسبت به حمل و نقل عمومی افزایش پیدا کرد زیرا هرچقدر حمل و نقل عمومی توسعه پیدا کرد در سوی مقابل زیرساخت‌های شهر برای خودرو ساخته شد.

او، ایجاد حمل و نقل عمومی، ایجاد مراکز تجاری، مسکونی و اداری در اطراف ایستگاهها، یکپارچگی، ایجاد خیابانهای کامل با حضور دوچرخه سوار، عابر پیاده، وسایل نقلیه عمومی و خودرو را از راهکارهای افزایش زیست پذیری، کاهش آلودگی هوا و ترافیک عنوان کرد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین